Becsődölt a Daewoo

2000.11.08. 13:36

A Daewoo Motor hitelezői szerda reggel fizetésképtelennek nyilvánították a második legnagyobb dél-koreai autógyárat, miután a helyi szakszervezetek visszautasították a létszámleépítési terveket. A cég egy 77 millió dolláros tartozás miatt ment csődbe, de a gyár teljes adóssága 16 milliárd dollárt tesz ki.

 
   
   

Kedden a cég haladékot kapott egyik legnagyobb hitelezőjétől, az állami irányítás alatt álló Koreai Fejlesztési Banktól (Korea Development Bank). A pénzintézet attól tette függővé az autógyár elleni bírósági procedúra elnapolását, hogy hajlandó-e a Daewoo ötödével csökkenteni 19 ezres alkalmazotti gárdáját - adta hírül a Financial Times.

A Bloomberg hírügynökség szerint az elbocsátások nyomán lenne csak eladható a koreai autógyár az amerikai General Motorsnak. Ugyancsak e hírforrás számol be a szakszervezetek véleményéről, amelyek szerint nem egyötödével, hanem egyharmadával kellett volna csökkenteni a létszámot.

A régóta pénzügyi válsággal küszködő Daewoo csődbemenetelét egy 87,5 milliárd von, azaz 77 millió dollár értékű kölcsön vissza nem fizetése váltotta ki. De ez csupán csepp a tengerben, hiszen a cég teljes adósságát 16 milliárd dollárra becsülik a szakértők. A hitelezők egy évvel már átütemezték a Daewoo adósságait, és időközben több mint kétmilliárd dollárt folyósítottak a bizonytalan helyzetű gyárnak, a termelés fenntartására.

A szakszervezetek korábban már kinyilvánították: nem értenek egyet a hitelezők javaslataival, és több időt kértek a követelések megfontolására. A bank ezért módosította még utoljára a fizetési határidőt, ám az érdekvédelmi szervezetek végül elutasították a létszámleépítést. Sőt, azzal fenyegetőznek a szakszervezetek, hogy ha a hitelezők csődbe viszik a Daewoot, akkor ők ellenintézkedéseket tesznek, s gyárakat elfoglalására is készen állnak.

A Daewoo munkásai különösen eltökéltek, ugyanis a gyár már az előző hónapi bérükkel is adós maradt. A hitelezőkkel folytatott tárgyalások is emiatt hiúsultak meg, hiszen a dolgozók ragaszkodtak elmaradt járandóságaik megtérítéséhez.

Ezek után a bankok megtagadták egy újabb, 400 millió dolláros rendkívüli hitel folyósítását, amelyet természetesen a Daewoo menedzsmentje kért. A csőd a Financial Times szerint megnehezítheti a General Motors (GM) dolgát, az amerikai mamut ugyanis már régóta szeretné megszerezni a dél-koreai céget. A Bloomberg hírt adott arról, hogy a Koreai Fejlesztési Bank kormányzója, Uhm Rak Yong meg is erősítette az amerikai aggodalmakat: szerinte is érintheti a GM-mel folytatott tárgyalásokat a most elrendelt bírósági procedúra, amellyel gyakorlatilag zár alá vetetik a Daewoo vagyonát.

Aligha örülnek a fizetésképtelenségnek a Daewoo alvállalkozói: az ötezer (más források szerint 9 ezer) beszállító most a túlélésért küzdhet a távol-keleti ország piacán, ahol korábban már két nagyobb gyár is csődbe ment: a Kia Motors 1997-ben vált fizetésképtelenné, és ezután került a Hyundai konszernhez, a Samsung Motors pedig tavaly jelentett fizetésképtelenséget, amit a Renault használt ki, és szerzett döntő részesedést a dél-koreai gyárban. A Daewoo csődjével egyébként félmillió munkavállaló állása került veszélybe - a Bloomberg értesülései szerint.