Csődvédelmi eljárás a Daewoo megmentésére

2000.11.13. 13:10
Kapcsolódó cikkek (1)
A felhalmozott adósság és szakszervezeti elégedetlenség kivédésére csődvédelmi eljárást kért pénteken a dél-koreai Daewoo Motor Autógyár. A magyarországi piacon változatlanul folyik a munka, a romániai gyárban sem lehet érezni a csődeljárás kezdeményezését. A koreai munkások a munkahelyek megszüntetése ellen tüntettek vasárnap, az összecsapásokban közel 100-an sebesültek meg.
 
   
   

A dél-koreai Daewoo Motor Autógyár pénteken csődvédelmet kért hitelezői ellen, miután azok fizetésképtelenné nyilvánították. Ha az Incshon tartományi jogú város bíróságánál a csődvédelmet megadják, a cég közel 10 milliárd dolláros tartozását befagyasztják, és a vállalat élére új vezetés kerül. A koreai munkások kollektív szerződését is hatályon kívülre helyezik, így a tulajdonosok a szakszervezetek beleegyezése nélkül tudják majd átalakítani a gyár struktúráját, elbocsátani az alkalmazottakat.

Az létszámcsökkenés elkerülhetetlen

A Daewoo 1999-ben 945 ezer 572 autót adott el világszerte, 2000-ben többszöri sikertelen eladási tárgyalás után a cég eredményei látványosan csökkentek. A Volkswagen érdeklődik a Daewoo lengyelországi gyártórészlege, a Daewoo Poland Motor Corp. iránt - közölte pénteken a dél-koreai autógyár. A Volkswagent érdekli a Daewoo Poland 50 százalékos részesedése is a brit LDV teherautó-gyártóban, valamint a Daewoo Motor Poland és az LDV közös járműgyártási tervezete is. A cég a General Motorssal és a Fiattal is folytatott tárgyalásokat.

A Daewoo csődje miatt a melbourne-i Holden Ltd. üzemben 2000 munkahelyből 400 került veszélybe. Az amerikai General Motors ausztrál leányvállalatának szóvivője az MTI-vel azt közölte, hogy a Daewoo a napi 1400 motorra szóló megrendelést októberben 900-ra csökkentette.

Magyarországon tovább folyik a munka

 
   
 

Magyarországon változatlanul folyik a Daewoo cég által gyártott termékek értékesítése, azok lengyel és román importja - nyilatkozott az Indexnek Beleznay Zsolt, a Daewoo Motor Kft. marketing igazgatója. A marketing igazgató szerint a garanciális ellátás, az alkatrész biztosítás zavartalanul folyik, a közel jövőben ez semmit sem fog változni. Beleznay szerint a koreai anyacég csődvédelmi kérelme meggyorsítja a gyár belső átalakítását.

A Daewoo Motor Kft. a koreai anyacég 100 százalékos tulajdonában van, a cég elmondása szerint 1999-ben több mint 15 milliárd forint értékben értékesítettek autókat, az eladói hálózat munkatársait is figyelembe véve közel 3-4 ezer ember él meg a Daewoo eladások után Magyarországon.

A román gyártó is optimista

A Daewoo Motor Company jelenlegi helyzete nem befolyásolja a Daewoo Automobile Románia (DAR) jelenlegi tevékenységét, hiszen elég alapanyag van a gyártási folyamat zavartalan folytatásához, a pénzügyi tevékenységünk pedig jó körülmények között van - nyialtkozta az Indexnek eljuttatott közleményben a DAR elnöke, S. Y. Cho. Az alkatrész és gyártási alapanyag közel hat hónapra elég, az esetleges hiányokat az újjáinduló koreai anyacég fedezni fogja.

A Daewoo 1994-ben jelent meg a román piacon, és a hazai, Citroen licenc alapján gyártott Oltcit gyárat vásárolta meg. 2000 első felében a román cég közel 40 százalékos esést regisztrált az eladásoknál. A DAR autókat és alkatrészeket gyárt a román, magyar, szlovén, bulgár, horvát, szlovák, makedón és kínai piacra.

Társadalmi feszültségek Dél-Koreában

Vasárnap heves összecsapások voltak Szöulban a rendfenntartó erők és a gyáraik bezárása ellen tiltakozó dél-koreai munkások között, közel 100-an megsérültek. A közel 20 ezer, piros sálat viselő tüntető között a Daewoo Motor alkalmazottai is ott voltak. A rendőrök szerették volna megakadályozni a demonstrációt, de közel 100, bukósisakkal és vasdorongokkal felszerelt munkás a rendfenntartó erőkre támadt, azok gumibotokkal védekeztek. Három munkás pedig azzal fenyegetőzött, hogy benzinnel leöntik, és felgyújtják magukat. A társadalmi feszültség azután erősödött, hogy a koreai kormány a veszteséges bankok és gyárak mielőbbi felszámolása mellett döntött.