Elbocsátások, gyárbezárások

2001.03.01. 10:59
Történelmi elhatározásra jutott a DaimlerChrysler: nem fog megszabadulni veszteséges vállalkozásától, az amerikai Chryslertől, hanem belenyom még egy csomó pénzt, mintegy 4 milliárd dollárt. Közben alaposan összezsugorítja, hogy ne csináljon neki olyan jelentős költségeket, mint eddig. Sőt!
 
   

Valami hasonlót akar a Mitsubishivel. A helyzet ott is ugyanaz, a különbség annyi, hogy a japán gyártót nem teljesen, hanem csak bő egyharmadáig tulajdonolja a DaimlerChrysler, de a dolgokban ezzel döntő szava van. A Mitsubishivel kapcsolatos kiadásokból közel 400 millió dollárt vállal magára a Daimler.

Nagy vonalakban az intézkedések: a Chryslernél az idén több mint 19 ezer, jövőre 12 ezer, majd a következő évben megint több mint 4 ezer állást szüntetnek meg, már az idén ráveszik a beszállítókat egy 5 százalékos árcsökkentésre és két év múlva a 2000. Évi áraikhoz képest már egy 15 százalékos ármérséklést csikarnak ki. Több üzemet bezárnak.

A Mitsubishinél 9500 munkahelyet szüntetnek meg, hasonló költségcsökkentésre veszik rá a beszállítókat, mint a Chryslernél, itt is lesz üzembezárás, megnyirbálják egyrészt a modellválasztékot,

Mindkét esetben egy időben szoros modellmegújítást hajtanak végre, gyártásukat részben a Mercedes-szel közös részegységekkel, alépítménnyel oldják meg. A Chrysler több modellje Mercedes váltókat kap néhány év múlva, a Mitsubishivel közösen továbbfejlesztik a Smartot. A Mitsubishi esetében a forgalmazói hálózatot is felülvizsgálják. Létrehoznak egy felügyelő bizottságot, amelyik a márkák jobb koordinációjáért felel.

Mindezt a két gyártó veszteségei indokolják, amelyek olyannyira terhelik már a DaimlerChryslerét, hogy az idén a második negyedévben veszteségessé válik. Attól kezdve azonban a költségcsökkentések eredményeként várhatóan nem csak az anyavállalat, de jövőre a Chrysler is nyereségessé válhat.

A Mitsubishi vesztesége a legutóbbi pénzügyi évben több mint 1,2 milliárd dollár, a Chrysler vesztesége ennél még több száz millió dollárral nagyobb lett. A Mitsubishi jelentős adósságot is cipel, a Chrysler ugyan nem, de miatta a DaimlerChysler vállat magára egy több mint 7 milliárd dolláros adósságot, amit majd pár év múlva szépen vissza kell fizetnie.

Komoly adósi helyzete miatt a hitelképességet minősítő nemzetközi intézetek leminősítették a német-amerikai óriásvállalatot, ami egyebek között azzal jár, hogy újabb kölcsönt az eddiginél csak drágábban tud szerezni. Ám a megtakarító intézkedéseknek már 2002-ben komoly pénzt kell hozniuk, csak 2003-ban többet, mint amennyit most a Chrysler szanálására fordítottak.

Addigra az idén veszteségessé váló DaimlerChryslernek 9 milliárd dollárt közelítő nyereséget kell termelnie. Természetesen a vásárlók számára az az érdekes, miféle modellekkel tiszteli majd meg őket a Chrysler és a Mitsubishi, hiszen a válság nem kis részben összekapcsolható azzal is, hogy az eladások kedvezőtlenül alakultak, nem volt attraktív a modellválaszték.

A Chryslernél a Jeep Liberty után jön a Dodge Ram, az új Viper, majd ugyanebben a családban - 2003-ra - az új Durango. Megszellőztettek még egy kis egyterűt, a Chrysler most piacra dobott kisbuszainak egy törpített, európaiasított változatát.

A Mitsubishivel kapcsolatban nem jelentettek be évekre lebontott modellindításokat, csak a már említett Smart utódot, mivel ez Daimler(Mercedes) fejlesztés. A japánnal ebből egy négyüléses autót készítenének, mely egyelőre a Z-Car projektnév alatt fut.