A megbukott cirkálók kellékei

2007.07.18. 01:55

Toyota Auris sirályszárnyakkal? Fiat Panda egy bambuszért mozduló mackóval a motorháztetőn? Fiat 500-as fehér falú gumikkal? Volvo C70 B-oszlop nélkül? Akkor talán nem sírnánk annyit.

A zseniális Harley Earl az ötvenes évek amerikájának tökéletes kórképét rajzolta a Cadillacek seggére. A gyilkos cápauszonnyá merevedő sirályszárnyak őrülete 1948-ban kezdődött a Lockheed P-38 Lightning harci repülőgép inspirálta hátsó lámpákkal. Earl, a GM vezető tervezője meg merte adni elkapatott népének amire vágytak, tessék, vadászgépet mindenkinek, otthonra! Az agyonautomatizált, hülyebiztos serpenyők így formájukkal házhoz vitték az akkor még egyeduralkodó világbirodalom dicsőségét. Mellesleg remekül passzoltak a Párizsból megkésve érkező New Look hatalmas szoknyáihoz.


Earl találta fel a faceliftet is, így a szárnyak minden évben eggyel nagyobbra nőhettek egy új modellen, egészen 1959-ig. A Cadillac Eldorado sugárhajtóművet imitáló hátulja már nem jó talajra érkezett, a hidegháború addigra rakétaválságokba futott. A rakétára emlékeztető formákban már a fenyegetettséget, nem a dicsőséget látó vásárlóközönség nem akarta tökéletes kertvárosi háza előtt parkolni a komcsi rémet. A forma az ellenséges oldalon élt tovább, az 1955-ös Packard Patritian alapján készült Csajka M13 1959-től egészen1977-ig repült sirályszárnyakon.

Nem mintha bárkit érdekelt volna, de a tőrként meredező uszonyok és éles oldalvonalak gyalogosvédelmi szempontból sem voltak túl előnyösek. Ahogy a krómozott orrdíszek sem. Az eredetileg a hűtő víztartályának sapkáját díszítő állatfigurák a húszas években terjedtek el, sokszor csak egy bizonyos modellt jelölve. Az ugró nagymacska 1935-ben a Swallow Sidecar Company Jaguar modelljén kezdte a gyalogosszaggatást, a Jaguar nevet csak 1945-ben vették fel. Az 1972-es olajválság után elterjedő szerény külsejű, gazdaságos japán autók úgy kipusztították a V8-as erőműveken trónoló felesleges krómkosokat, agarakat és vadlovakat, ahogy a japán halászok ölik tudományos kamu védelme alatt a veszélyeztetett csukabálnákat a mai napig.

Az orrdíszeket a luxusautók vadasparkjába száműzték, de a bejutáshoz már meg kell felelniük az európai biztonsági előirásoknak is. Egy modern Jaguar-dísz a ráeső gyalogos súlyától kifordul a támadóállásból, sőt, ha kell, le is válik a motorháztetőről. Ezt természetesen megteszi akkor is, ha kicsi kezek mutatnak ráutaló magatartást. Persze jobb így, mert ha egyszer majd bringástul fellök egy S-Type, akkor sem tépi majd ki automatikusan a cicus a lépem.

Ma a hűtőrácsokon egyre nagyobbra dagadó lapos logókra verik magukat a gyártók, ki érti minek, mert bukhatok én a Dodge Caliber kosorrára, ha mögötte pont az a turbódízel csattog, mint egy túlméretezett S, esetleg egy tányérnyi V-kombináció motorháztetője alatt.