Forma 1-kavarás

2001.02.07. 10:03
Kitört a gyalázat Bernie Ecclestone körül. Az egyik leggazdagabb angol, a Forma-1 ura, aki tavaly határozta el, hogy birodalmát részben mások kezébe teszi át, most azzal a váddal néz szembe, hogy 360 millió dollárral tartozik.

A hír nem független attól, ami a napokban röppent fel: a Forma-1 üzletbe a nagy autógyártókat szeretnék tulajdonostársként bevonni. Az Ecclestone elleni korábbi támadások a televíziós sugárzási jogok felett szerzett monopóliumával voltak kapcsolatosak. Ezek megszerzéséért azonban már tavaly nyáron kellett volna fizetnie, mégpedig állítólag a FIA, azaz a Nemzetközi Autós Szövetségnek.

De Ecclestone nem fizetett. Cége, a SLEC felét, s vele a közvetítési jogokat felajánlotta egy német tévés vállalkozásnak, az EM.TV-nek. Az viszont még nem fizette ki a maga részét, és bár úgy néz ki, nem is tudja, de a SLEC fele papíron az övé.

Most Bernie, mint a Forma 1-es konstruktőrök szövetsége és a FOM (Formule One Management) elnöke állítólag március 22-ig húzhatja a dolgot, de aztán a FIA, a Forma 1 üzlet társvállalkozója, melynek Max Mosley a feje, most Ecclestone-t fenyegeti: eladná a sugárzási jogokat és egyebeket az európai autógyártók szövetségének, az ACEA-nak. Mégpedig azonnal, ha nem fizeti ki, amivel tartozik. (Mellesleg Mosley segítette hozzá Ecclestonet ahhoz, hogy ekkora úr legyen a Forma-1 jogok felett.)

Elég bonyolult ügy, mert például milyen jogon kapna sugárzási jogokat az ACEA, ha az elvileg legalább annyira illeti az EM.TV-t. De nem ez itt az egyetlen bökkenő. A SLEC jogok 2010-ig szólnak, de száz évre meghosszabbíthatók. Az ACEA is eszerint ekkortól léphetne a képbe.

A SLEC és jogainak megszerzéséért most mindenkinek főhet a feje. Hogy ne legyen olyan egyszerű, belépett a képbe a leggazdagabb német médiamágnás, bizonyos Kirch úr, aki lenyelné az EM.TV-t, s vele legalábbis a jogok felét.

Az ügy egyelőre azzal zárult, hogy Ecclestone idő előtti pénzköveteléssel vádolja Mosley-t, s közben a Forma-1 üzletbe, vélhetően a SLEC-be részvényesként beszálló autós cégek kezdenek érdeklődni: hisz szívesen keresnének azzal, amin - legalábbis közvetlenül a versenyzéssel - veszítenek.

Ecclestone egyébként korára és egészségi állapotára tekintettel már egy ideje másokra szeretné áttestálni üzletét, hiszen hova strapálja magát: ősz fejjel ott áll egy majd másfél milliárd dolláros magánvagyonnal egyedül a nagyvilágban. Szegény.