Tűzkő-robbanás

2000.08.11. 09:58

Nagy port kavart az Egyesült Államokban a Nemzeti Autópálya-biztonsági Felügyelet (NHTSA) egyik vizsgálata, melynek során kiderült, jó néhány rejtélyes, terepjárókkal történt balesetet egyes Firestone márkájú gumiabroncsok gyártási hibái okoztak.

 
   

Hosszas találgatások után augusztus 9-én szerdán a japán illetõségû Bridgestone/Firestone Washingtonban bejelentette, hogy Észak-Amerikában visszahívja terepjárókhoz készült ATX és ATX II mintázatú, P235/75R15 méretjelû, valamint az Illinois-i Decatur-ban készült, azonos méretû Wilderness AT mintázatú abroncsait, melyeket veszélyesnek találtak. A probléma nem új keletû, a visszahívott abroncstípusok 1990 óta futnak az utakon.

Az NHTSA még tavasszal, több mint 270 bejelentés alapján kezdett vizsgálatot, melynek során kiderült, hogy a többféle terepjáróra - többek közt az Amerikában piacvezetõ Ford Explorerre, valamint a General Motors, a Nissan, a Toyota, és a Subaru egyes tengeren túli típusaira - gyárilag felszerelt Firestone abroncsok nem bírják a nagyobb hõigénybevételt. Meleg idõben, nagyobb sebességnél több alkalommal egyszerûen szétestek - a futófelület szabályosan levált a vázszerkezetrõl - ami nem egyszer végzetes következményekkel járt.

 
   

Eddig 46 halálesetet, és több mint 80 személyi sérülést írtak egyértelmûen a Firestone gumik számlájára, ám a szakértõk szerint ez a szám tovább nõ, ahogy a balesetek szélesebb körét is megvizsgálják. Az érintettek köre meglehetõsen széles, hiszen csak a Ford Explorerbõl 3,6 millió példány kelt el az utóbbi tíz évben, és a legtöbb példány a kérdéses gumiabroncsok valamelyikével került forgalomba.

A tegnapi bejelentés a Firestone szerint 6,5 millió abroncsot érint, bár ez a legyártott több mint 40 millió példánynak csak a töredéke. Az akciót az Egyesült Államok déli részén kezdik, mivel a probléma - így nyár közepén - szó szerint ott a legégetõbb, bár arról nem esett szó, hogy mi lesz a déli államokban nyaraló északi családokkal... A bejelentéssel párhuzamosan a Ford is visszahívásokat kezdeményezett, a Dél-Amerikában, és Szaud-Arábiában eladott Explorerek abroncsait szintén ingyen cserélik le.

 
   

Ami az európai, ezen belül a magyar helyzetet illeti, a Bridgestone/Firestone Europe nyilatkozatot tett közzé, mely szerint õk is kicserélik a kérdéses abroncsokat, bár kiemelik, hogy tudomásuk szerint az Atlanti Óceán innensõ partján nem történt hasonló baleset, amelyet Bridgestone vagy Firestone gumik okoztak volna. Megjegyzendõ, hogy a Bridgestone magyarországi szóvivõje szerint Európában más gumimérettel szállították a legtöbb érintett terepjárót, mint tengeren túli társaikat, így e nemes gesztus keveseket érint.

A tûzoltómunka tehát kezdetét vette, bár néhány kérdés továbbra is nyitva marad. A legérdekesebb: hogyan fordulhat elõ, hogy a világ legnagyobb gumiabroncs-szállítója, és a világ három legnagyobb autóipari óriásvállalata tíz éven keresztül nem vesz észre egy olyan kaliberû hibát, amely veszélyezteti vásárlóik testi épségét? Vagy észrevették, csak nem szóltak senkinek? Ki tudja, bár az ilyen típusú problémákat már a gumik tesztelésénél, illetve az autógyárak szintjén a gyárilag felszerelt abroncsok kiválasztásánál ki kellene szûrni. És ki garantálja, hogy ugyanez nem fordul(t) elõ egy másik alkalommal is?

Persze bizonyos válaszok születnek ezekre a kérdésekre is. A Ford úgy nyilatkozott, hogy az 1996. óta felszerelt Wilderness AT abroncsok teljesen biztonságosak. Ha pedig mégis megtörténne a baj, be kell érnünk Martin Inglis, észak-amerikai Ford alelnök magyarázatával, miszerint az új autókra szerelt gumikért is az azt elõállító cég a felelõs, nem az autógyártó.