Ford-ráfizetés Európában: levált a Visteon

2000.07.17. 20:29
A világ második legnagyobb autógyártója, az amerikai Ford rendkívüli költségként - méghozzá adózás utáni leírásként - kénytelen 3,3 milliárd dollárt veszteségként elszámolni, miután leválasztotta magáról Visteon nevű alkatrészgyárát és átszervezte nehézségekkel küszködő európai részlegeit.
 
   

A kiadások döntő részét a Financial Times brit gazdasági napilap szerint a Visteon okozta, amellyel formálisan június 28-án szakadtak meg a Ford kapcsolatai.

A veszteség legfőbb forrása az, hogy az alkatrészgyár részvényeinek bevezetésekor nem sikerült akkora árfolyamot elérni, amekkorát a kibocsátó (azaz a Ford) tervezett. Az amerikai autógyár ugyanis óriási összeget fektetett alkatrész-üzemébe, ám ezeket a ráfordításokat nem sikerült a tőzsdén realizálnia.

További egymilliárd dolláros adózás utáni (plusz 1,6 milliárd dolláros adózás előtti) többletköltséget jelent a Fordnak európai tevékenységének átszervezése. A gyenge pénzügyi eredmények miatt májusban az amerikaiak gyökeres átszervezést ígértek az európai részlegeknél, s ennek ,,eredményeként" befejezik az angliai Dagenhamben az autógyártást - 1900 állást megszüntetve.

A mostani bejelentés megelőzi a Ford második negyedévi üzleti eredményeinek közlését. A cég részvényei gyakorlatilag változatlan árfolyamon cseréltek gazdát a hír hallatán: a kurzus mindössze 1/8 dollárt mérséklődött, s így még mindig többet érnek 48 dollárnál a papírok.

 
   

Ugyancsak hétfői hír, hogy új igazgatótanácsi tagja lett a Fordnak Sir John Bond, az HSBC bank elnöke révén. Az HSBC neve nem biztos, hogy sokat mond az autósoknak, ám ha hozzátesszük, hogy Európa legnagyobb tőzsdei értékű bankjának első emberéről van szó, rögtön érthető, hogy miért látják szívesen egy átszervezésre szoruló cég vezérkarában...

A Fordnak vezérkara egyébként három új igazgatótanácsi taggal bővült, amióta az alapító Henry Ford dédunokája, Bill átvette a hatalmat a cégnél. Az említett Sir John Bondon kívül a volt amerikai pénzügyminiszter, James Rubin csatlakozott az autógyárhoz, valamint Jorma Ollila, a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártójának, a finn Nokiának az elnök-vezérigazgatója.

A bővítés után a Ford-család az igazgatóságban már ,,csak" minden ötödik pozíciót foglalja el, viszont egyre inkább megvalósul Bill Ford álma, hogy ,,globális perspektívát" adjon a vállalatnak.