Az autógyárak a Forma-1 marketingtortájára áhitoznak

2000.08.08. 11:21
Autóipari elemzők szerint alapos átrendeződés várható a következő évek során a Forma-1-es versenyek pénzügyi hátterében. A prognózis szerint az egyes teamek hamarosan elveszítik dohánygyári támogatóikat, ami teret nyit az autógyárak azon törekvésének, hogy a motorok szállitójának háttérpozíciójából kibújva akár az egész Forma-1-es marketingüzletet megszerezzék.
 
   

Ahogy a szakértők fogalmaznak: éppen itt az ideje, hogy Bernie Ecclestone, a Forma-1 ,,cirkusz" porondmestere és a teamvezérek kezéből a hatalom ismét átkerüljön az autógyártók oldalára. A változások hátterében természetesen a pénzügyi megoldások keresése áll, amelyek közül csak egy Ecclestone nagy húzása, a Forma-1 vállalkozás tőzsdére vitele.

A tendenciát egyébként igazolni látszik a közelmúlt néhány nagyobb ügylete: elsőként Jackie Stewart-ot gazdagította 100 millió dollárral a Ford, amikor átvette a Stewart istállót. A Mercedes-McLaren házasság már ,,termőre fordult", s a példa nyomán előkészítő szakaszába jutottak a tárgyalások a VW konszern és a Benetton között. A BMW növelni szándékozik szerepét a Williamsszel folytatott együttműködésben, mig az Audi állitólag megbeszéléseket kezdeményezett a Peter Sauber csapattal.

Az olyan kisebb istállók számára, mint az Arrows vagy a Minardi, egyenesen létfontosságú egy tehetősebb autógyártóval való közösködés, hiszen enélkül lassan már fenntartani sem tudják évi közel 20 millió fontos költségvetésüket. Ebből mintegy 20 százalék egyébként a motorok megvásárlására megy, amit például a 140 millió fontos büdzsével rendelkező Ferrari megspórol magának. Tetemes költség a pilóták fizetése is, ami átlagosan három és hatmillió font között mozog. Természetesen a kiadások legnagyobb részét a kutatások, a fejlesztések és az autók építése jelenti, ami szintén indokolja az autógyártók már meglévő kapacitásainak felhasználását - egy szélcsatorna épitése például több mint kétmillió font - a Forma-1-ben.

A hírek szerint egyébként Bernie Ecclestone komolyan veszi az autógyártók offenziváját birodalma ellen, amely tavaly csak a televíziós jogdíjak kiárusításából 200 millió fontot profitált. Az egyes országokban megrendezett futamok jogdíja szintén nem csekély összeg - nem véletlen, hogy ezeket az adatokat csaknem mindenhol titokban tartják. A tavaly nullszaldósnak mondott Magyar Grand Prix 2,3 milliárd forintos büdzséjéből - melyből 405 millió forintot tett ki az állami támogatás -, egyes információk szerint a teljes összeg kétharmada vándorolt Ecclestone kasszájába.

Ami az idei - augusztus 11-13. között a Hungaroringen megrendezésre kerülő - 15. Magyar Nagydij pénzügyi mutatóit illeti, a tavaly december óta hivatalában lévő Hungaroring Rt. elnök-vezérigazgató, Studniczky Ferenc még szűkszavúbb elődjénél. A totalcar értesülései szerint a cégnél azt jósolják, hogy az idei jegybevétel meghaladhatja a 2 milliárd forintot, szemben a tavalyi 1,8 és a tavalyelőtti 1,5 milliárdos összeggel. Az új vezér ugyanakkor szükségesnek tartja, hogy a 3 milliárd forint évi költségvetéssel gazdálkodó cég saját bevételei a jelenlegi 5-10 százalékról 30-40 százalékra bővüljenek. Jelenleg ugyanis a költségvetési bevételek részesedése a teljes összeg mintegy 90 százaléka.

Tavaly a társaság összességében csaknem 370 millió forintot forditott fejlesztésekre, Studniczky tervei ennek többszörösét igénylik. Reményei szerint még az idén elkészül egy nemzetközi gokart pálya - megjegyezzük, Mogyoródon már működik egy Kapitány Attila magánvállalkozásában -, távolabbi terve egy off-road pálya és egy, a célegyenessel szemben elhelyezkedő szálloda kialakitása. A mostani verseny előkészületeiben elsőrendű feladat volt a 14-es kanyar bukóterének szilárd burkolattal történő ellátása, a pálya biztonságának fokozása érdekében mintegy 40 ezer használt autógumi kihelyezése, a lelátó- és parkolóbővítések. Még az előző vezetés idején elkészült, mintegy 65 millió forintos állami támogatással, az új biztonsági rendszer - dupla kerítés, videokamera rendszer - ami a több mint félezres rendőrségi készenlétet támogatja majd.