A jövedéki adótartalom csökkentése nem hozott áttörést a gázautózásban

2000.07.25. 13:54

A gázüzemanyag (LPG) jövedéki adótartalmának év elején történt felére csökkentése visszahozhatja a központi büdzsé 2,8 milliárd forintját, amit évente veszit azon, hogy becslések szerint az olcsóbb palackos gáz mintegy fele az autók üzemanyagtartályába kerül.

 
   

A házi átfejtés, azon túl, hogy adócsaló megoldás, mindenképpen veszélyes is - mondta el a totalcarnak Major Ferenc, a hazai LPG-töltőállomás épitési piacon egyeduralkodónak számitó Globimpex Gasequip Kft. műszaki igazgatója. Ma Magyarországon mintegy 100 ezer gázüzeműre átalakított autó fut, de csak közel 70 ezernél történt meg az átalakítás bejegyzése. A tavaly hivatalosan regisztrált majd 4 ezer tonnás LPG-felhasználás pedig a százezres adathoz képest hihetetlenül kevés. A rosszul átalakított, házilag barkácsolt járművek nemegyszer okoztak már tragédiát.

 
   

A törvény életbe lépése előtt a gázüzemanyag kilogrammonkénti jövedéki adótartalma 86,70 forint volt, ez csökkent január 1-jétől 43 forintra. A mindenkori literárat egyébként a kilogramm-ár 0,53-mal történő beszorzásával alakítják ki. Így az év elejétől 105-110 forint körüli árért tankolhatnak az LPG autósok, ami - Major szerint - egyelőre csak szolíd felfutást fog eredményezni a töltőállomás-piac bővülésében. (Itthon mintegy 70 ilyen állomás üzemel - Európa-szerte 10 ezer ilyen működik.) A nagy olajtársaságok, gázszolgáltatók - ezek Nyugat-Európában a fő állomásépítők és - üzemeltetők - ugyanis egyelőre kivárnak. A magyar piac sajátossága, hogy az LPG-kutak több mint 80 százaléka maszek vállalkozó kezében van.

 
   

Műszakilag ma már szinte minden benzines típus átállitása megoldható - mondta el Major. A régebbi keleti típusok esetében 80, a modernebb injektorosoknál 100-150, az elektronikus befecskendezéssel rendelkezőknél 180 ezer forintos bruttó árral kalkulálhatnak az autósok. A legújabb ECOTEC-motorok gázüzeműre alakítása azonban belekerülhet 300-400 ezer forintba is. Egyelőre viszont még műszakilag nem megoldott például a V8-as erőforrások gázosítása, ugyanakkor a Gasequip tapasztalata szerint a nagyteljesítményű luxusautók gazdái sem szívesen szórják a pénzt: nemegy 20 literes átlagfogyasztású cirkálót alakítottak már át szervízükben.

Azokban a fejlődő országokban, ahol a gázkitermelés látványos bővülése várható, máris megjelentek a nagy autógyártók gázüzemű modelljei. Brazíliában és Argentínában például ma már mintegy félmillió ilyen jármű fut az utakon. Nem csoda, hogy a Volkswagen és a DaimlerChrysler előrelátóan részesedést szerzett olyan helyi vállalatokban, ahol az LPG-re történő átalakítást végzik. Egy VW-modellnél a műtét kereken 1800 dollárba kerül, a szakemberek szerint ez a költség fél éven belül megtérül, hiszen a régióban a cseppfolyós gáz ára pontosan a fele a benzinének. Felmérve a lehetőségeket, a brazil kormány már tavaly törvényben írta elő, hogy a 10 milliós Sao Paulóban 2006-ra minden buszt át kell állítani gázüzeműre.