Lada: harmadszor is bátran és büszkén

2002.03.08. 09:58

A kiállítók nem kispályáznak; idén összesen 73000 négyzetméternyi területet igényeltek, ám a szervezők csupán 63 ezret tudtak biztosítani. Marad tehát a bevált módszer: a standok alatt mélyépítés, fölötte galériák. Jövőre valószínűleg nem lesz hasonló probléma, ugyanis két hete került helyére a szalon tőszomszédságában épülő hatos pavilon tetőszerkezete.

 
   
   

Addig azonban be kell érnünk ezzel a csarnokkal, 250 kiállító 900 autómárkájával, 32 világ- és 18 európai premierjével.
-12 frank az 2000 forint!... - hallani a hangos magyar turistákat megnyitás után pár órával a pénztár előtt "...ilyen baromságra nem adok ki ennyit..." - folytatja a felháborodott látogató, majd sértődötten otthagyja kísérőjét. A szervezők idén több mint 700 ezer látogatót várnak, nem tudni, számoltak -e honfitársunkhoz hasonló megfutamodókkal.

 
   
   

A belépőjegy ára egy svájcit valószínűleg nem vág padlóra, sokan mégis ingyenjeggyel érkeznek. Már szinte hagyomány, hogy a helyi márkakereskedők klienseiknek levélben küldenek meghívót, hátha épp márciusban akar a kedves vásárló gépjárművet venni. És akkor a tomboláról még nem is szóltunk; minden jegyhez nyereményszelvény jár, a szalon utolsó napján kocsikat sorsolnak ki a kupont kitöltők között.

Genf város diszpécserei készségesen tájékoztattak telefonon; a vasútforgalom zavartalan, a légiforgalom szintén, bár hétvégén némi késéssel kell számolni a charter-járatok miatt (amikből naponta 4-5 érkezik az autószalonra). A genf környéki autópályákon hétvégén minden bizonnyal forgalmi dugókra lehet számítani, a városban a forgalom jelenleg alig sűrűbb a megszokottnál.

És akkor talán lássuk röviden, a teljesség igénye nélkül, milyen újdonságokkal találkozhat a látogató a gépjármű-oázisban.

 
   
   

Az Alfa Romeo kihozta az új 156-ost és a GTA-t , szép hathengeres limuzin 3,2-es motorral, 250 lóerővel.

Az Audi standján újdonság címszó alatt az A4-es kabrió, az RS6 és RS6 Avant csodálható meg. A Bentley az Arnage T verzióját mutatja be. Természetesen hűek önmagukhoz; a luxusjárgány 450 lóerős.

 
   
   

A BMW 7-es szériájának új, 760 Li néven futó kocsiját tekintheti meg a kedves látogató, ezen kívül találkozhat az Alpina-val, ami kis sportos kocsi 4,8 literes V8-as motorral, 375 lóerővel. A Chrysler PT Cruiser új motort kapott; 2,2 liter, 125 lóerő, dízelolaj. Látható még a fent említett kocsi Street Cruiser névre hallgató mutációja, és a premier előtt kiállított Crossfire is, amit jövőre kezdenek forgalmazni. Megújult továbbá a Voyager, Cherokee és a Grand Cherokee is.

A Citroen C8 öt különböző motorral készül; a 4 hengeres kategórián belül találhatunk 138 és 160 lóerőst. A 3 literes motorral ellátott C8 208 lóerős, s ezen kívül létezik két turbódízellel szerelt verzió; ezek 109 illetve 130 lóerősek.

A Daewoo először mutatja be Európában a Kalos-t, amit 1,4 literes motorral láttak el. Ezen kívül itt van a hathengeres Magnus is.

Fordék a Focus rekordlassúsággal készülő RS és ST170 demoverzióit hozta el. Újdonság továbbá az UAV-ként aposztrofált (urban activity vehicle) Fusion, illetve a Svájcban hivatalos bemutatásra kerülő Fiesta.

 
   
   

A Honda az új CR-V-t ajánlja, ami új, kényelmesebb utasteret kapott. Az új karosszériával ellátott NSX-et, és a Civic dízel verzióját is láthatja a nagyérdemű.





 
   
   

A Jaguar standján az S-Type "R"-rel ismerkedhetünk. A kiállított X-Type újabb, kisebb (két literes) V6 motort kapott.







 
   
   

A Kia Sorento egy új felső kategóriás, minden szükséges extrával felszerelt SUV (sport utility vehicle). Két motor közül is választhat a jövendőbeli Sorento-vásárló, léteznek 3,5 literes, 195 lóerős V6, vagy 2,5 literes 140 lóerős turbódízellel forgalmazott példányok.





 
   
   

A Lancia jól felszerelt egyterűt hozott az idei szalonra; ez volna a régóta várt Phedra, többek közt a Citroen C8 tesója.









 
   
   

Az új Mazda-széria (Mazda 6) világpremierre érkezett Genfbe, annak ellenére, hogy a 2,3 literes motorral felszerelt kocsit 2001 októberében már bemutatták Japánban, ahol 2002 közepétől lesz megvásárolható.





 
   
   

A Mercedes sportosra vette a formát az A Klasse új A 210-esével. Svájciaknak is tartogatnak meglepetést az E-szériából; ezek az E 320, E 500, és E 220 CDI. Van itt még SL 55 AMG, ami a legnagyobb teljesítményű V8-as Mercedes, a maga szerény 476 lóerejével.

A Nissan Primera nemrég jelent meg Svájcban, a szalonban megcsodálható a teljes széria, 3 féle karosszériával, 3 különböző motorral.

 
   
   

Az új Opel Vectrának is világpremierje van, állítólag kényelmesebb, mint elődjei. Svájcban a 4 ajtós változatot kezdik forgalmazni.








 
   
   

A Peugeot 807-es egyterűje (újabb C8 és Phaedra tesó)"javított, felülvizsgált" címszavak alatt fut, a 206 SW pedig egy új kombi lenne. Világpremier is van ám, többek között a sötétített tetőablakkal ellátott 307 SW kabrióé.

A Renault Vel Satist 180 lóerős dízelmotorral állították ki, de létezik 245 lóerős V6 motorral is.

A Seat Ibiza új külsőt kapott, a Leon Cupra R társaságában látható a standon.

 
   
   

A Suzuki büszkén mutatja be a Grand Vitara dízel-verzióját, továbbá az új Alto-t.

A Toyota Corollamostantól dízelmotorral is hozzáférhető, sportosabb sofőröknek viszont a 192 lóerős TSport változatot ajánlják. A Yaris Eco címkével ellátott alacsony fogyasztású motort kapott.

 
   
   

A Fiat Stilo az olasz márka legújabb nagy dobása, a Bravo/Brava jogutódja nem számít igazán különlegességnek a genfi autószalonon, mivel pár hónapja hétköznap is fut egy-kettő a genfi utcákon. Mindenesetre ez nem akadályozta meg, hogy az év egyik legjobban várt újdonságaként nagy érdeklődést keltsen a Fiat standon.

Ha szabad a pálya, a bátrabb Stilo Abarth tulajdonosok megpróbálkozhatnak a gyártó által beígért 220 km/órás végsebesség elérésével, de akár túl is léphetik. Bár a Stilo elődjének a műszaki lapján csak 210-es végsebesség szerepel, a Bravo-tulajdonosok tudják, hogy a Fiat egykori csúcsmodellje óra szerint 235-ig meg sem áll. A Fiat standján láthattuk még az új Ulysse-t, mely ebben a 2002-es kivitelben nem tagadja rokonságát sem a Peugeot hasonló modelljével, sem a Lanciáéval, sem a Citroenével.

 
   
   

A Lada immár harmadszor bátran és büszkén mutatta be a 110-es típusnévre hallgató autócsodát . Az indiai Tata kiállítása mellet a Lada standot poénból látogatók százaival találkozhattunk, amikor beültünk a masszív, bár vonalaiban lezsernek tűnő merveille-be. A kiállított modellből hármat is hoztak különböző színekben. A kidolgozás közelről nézve (habár messziről is jól láthatóan) nagyon hasonlított a gyártótól már megszokott, Magyarországon még igen elterjedt ezerötösére. A girbe-gurbe karosszéria illesztéseinek pontatlanságát vastag gumicsíkokkal orvosolták, a belső tér a 80-as éveket idézi. Az autóért kb. 9000 eurót kérnek, és ha ez az ár alacsonynak is tűnik, ennyi pénzért jobban megéri használt autót venni, mert a 110-es Lada

 
   
   

vezetőülése mögött az ember igen könnyen közröhej tárgyává válhat. A képen látható autóhoz amúgy rendelhetünk extrákat is, mint például elektromos ablakemelő, konnyűfémfelnik (mintha 14 collos lenne) vagy ködlámpa. A szériafelszereléshez tartozik a fordulatszámmérő, a mutatós óra (Poljot?) és a ledes kijelző, ami figyelmeztet, ha nyitva felejtettünk egy ajtót (ami könnyen lehetséges, mivel úgy kell őket becsapni).

(Karetka Bernát, Tamaskó Máté, genfi illetőségű hobbiautósok)