A kiállítók nem kispályáznak; idén összesen 73000 négyzetméternyi területet igényeltek, ám a szervezők csupán 63 ezret tudtak biztosítani. Marad tehát a bevált módszer: a standok alatt mélyépítés, fölötte galériák. Jövőre valószínűleg nem lesz hasonló probléma, ugyanis két hete került helyére a szalon tőszomszédságában épülő hatos pavilon tetőszerkezete.
Addig azonban be kell érnünk ezzel a
csarnokkal, 250 kiállító 900 autómárkájával, 32 világ- és 18
európai premierjével.
-12 frank az 2000 forint!... - hallani a hangos magyar
turistákat megnyitás után pár órával a pénztár előtt "...ilyen
baromságra nem adok ki ennyit..." - folytatja a felháborodott
látogató, majd sértődötten otthagyja kísérőjét. A szervezők idén
több mint 700 ezer látogatót várnak, nem tudni, számoltak -e
honfitársunkhoz hasonló megfutamodókkal.
A belépőjegy ára egy svájcit valószínűleg
nem vág padlóra, sokan mégis ingyenjeggyel érkeznek. Már szinte
hagyomány, hogy a helyi márkakereskedők
klienseiknek levélben küldenek meghívót, hátha épp
márciusban akar a kedves vásárló gépjárművet venni. És akkor a
tomboláról még nem is szóltunk; minden jegyhez
nyereményszelvény jár, a szalon utolsó napján kocsikat
sorsolnak ki a kupont kitöltők között.
Genf város diszpécserei készségesen tájékoztattak telefonon; a vasútforgalom zavartalan, a légiforgalom szintén, bár hétvégén némi késéssel kell számolni a charter-járatok miatt (amikből naponta 4-5 érkezik az autószalonra). A genf környéki autópályákon hétvégén minden bizonnyal forgalmi dugókra lehet számítani, a városban a forgalom jelenleg alig sűrűbb a megszokottnál.
És akkor talán lássuk röviden, a teljesség igénye nélkül, milyen újdonságokkal találkozhat a látogató a gépjármű-oázisban.
Az
Alfa Romeo kihozta az új
156-ost és a GTA-t , szép hathengeres limuzin 3,2-es motorral, 250 lóerővel.
Az Audi standján újdonság címszó alatt az A4-es kabrió, az RS6 és RS6 Avant csodálható meg. A Bentley az Arnage T verzióját mutatja be. Természetesen hűek önmagukhoz; a luxusjárgány 450 lóerős.
A
BMW 7-es szériájának új, 760 Li néven futó kocsiját
tekintheti meg a kedves látogató, ezen kívül találkozhat az
Alpina-val, ami kis sportos kocsi 4,8 literes V8-as
motorral, 375 lóerővel. A
Chrysler PT Cruiser új motort kapott; 2,2 liter, 125 lóerő,
dízelolaj. Látható még a fent említett kocsi
Street Cruiser névre hallgató mutációja, és a premier előtt
kiállított
Crossfire is, amit jövőre kezdenek forgalmazni. Megújult
továbbá a
Voyager, Cherokee és a Grand Cherokee is.
A Citroen C8 öt különböző motorral készül; a 4 hengeres kategórián belül találhatunk 138 és 160 lóerőst. A 3 literes motorral ellátott C8 208 lóerős, s ezen kívül létezik két turbódízellel szerelt verzió; ezek 109 illetve 130 lóerősek.
A Daewoo először mutatja be Európában a Kalos-t, amit 1,4 literes motorral láttak el. Ezen kívül itt van a hathengeres Magnus is.
Fordék a Focus rekordlassúsággal készülő RS és ST170 demoverzióit hozta el. Újdonság továbbá az UAV-ként aposztrofált (urban activity vehicle) Fusion, illetve a Svájcban hivatalos bemutatásra kerülő Fiesta.
A
Honda az új
CR-V-t ajánlja, ami új, kényelmesebb utasteret kapott. Az új
karosszériával ellátott
NSX-et, és a
Civic dízel verzióját is láthatja a nagyérdemű.
A
Jaguar standján az
S-Type "R"-rel ismerkedhetünk. A kiállított
X-Type újabb, kisebb (két literes) V6 motort kapott.
A
Kia Sorento egy új felső kategóriás, minden szükséges
extrával felszerelt SUV (sport utility vehicle). Két motor
közül is választhat a jövendőbeli Sorento-vásárló, léteznek 3,5
literes, 195 lóerős V6, vagy 2,5 literes 140 lóerős
turbódízellel forgalmazott példányok.
A
Lancia jól felszerelt egyterűt hozott az idei szalonra;
ez volna a régóta várt Phedra, többek közt a Citroen C8 tesója.
Az új Mazda-széria
(Mazda 6) világpremierre érkezett Genfbe, annak
ellenére, hogy a 2,3 literes motorral felszerelt kocsit 2001
októberében már bemutatták Japánban, ahol 2002 közepétől lesz
megvásárolható.
A
Mercedes sportosra vette a formát az A Klasse új
A 210-esével. Svájciaknak is tartogatnak meglepetést az
E-szériából; ezek az E 320, E 500, és E 220 CDI. Van itt még
SL 55 AMG, ami a legnagyobb teljesítményű V8-as
Mercedes, a maga szerény 476 lóerejével.
A Nissan Primera nemrég jelent meg Svájcban, a szalonban megcsodálható a teljes széria, 3 féle karosszériával, 3 különböző motorral.
Az új
Opel Vectrának is világpremierje van, állítólag
kényelmesebb, mint elődjei. Svájcban a 4 ajtós változatot kezdik
forgalmazni.
A
Peugeot 807-es egyterűje (újabb C8 és Phaedra
tesó)"javított, felülvizsgált" címszavak alatt fut, a 206 SW
pedig egy új kombi lenne. Világpremier is van ám, többek között
a sötétített tetőablakkal ellátott 307 SW kabrióé.
A Renault Vel Satist 180 lóerős dízelmotorral állították ki, de létezik 245 lóerős V6 motorral is.
A Seat Ibiza új külsőt kapott, a Leon Cupra R társaságában látható a standon.
A
Suzuki büszkén mutatja be a
Grand Vitara dízel-verzióját, továbbá az új
Alto-t.
A Toyota Corollamostantól dízelmotorral is hozzáférhető, sportosabb sofőröknek viszont a 192 lóerős TSport változatot ajánlják. A Yaris Eco címkével ellátott alacsony fogyasztású motort kapott.
A
Fiat Stilo az olasz márka legújabb nagy dobása, a Bravo/Brava jogutódja
nem számít igazán különlegességnek a genfi autószalonon, mivel pár
hónapja hétköznap is fut egy-kettő a genfi utcákon. Mindenesetre ez
nem akadályozta meg, hogy az év egyik legjobban várt újdonságaként
nagy érdeklődést keltsen a Fiat standon.
Ha szabad a pálya, a bátrabb Stilo Abarth tulajdonosok megpróbálkozhatnak a gyártó által beígért 220 km/órás végsebesség elérésével, de akár túl is léphetik. Bár a Stilo elődjének a műszaki lapján csak 210-es végsebesség szerepel, a Bravo-tulajdonosok tudják, hogy a Fiat egykori csúcsmodellje óra szerint 235-ig meg sem áll. A Fiat standján láthattuk még az új Ulysse-t, mely ebben a 2002-es kivitelben nem tagadja rokonságát sem a Peugeot hasonló modelljével, sem a Lanciáéval, sem a Citroenével.
A Lada immár harmadszor bátran és büszkén mutatta be a 110-es típusnévre hallgató autócsodát . Az indiai Tata kiállítása mellet a Lada standot poénból látogatók százaival találkozhattunk, amikor beültünk a masszív, bár vonalaiban lezsernek tűnő merveille-be. A kiállított modellből hármat is hoztak különböző színekben. A kidolgozás közelről nézve (habár messziről is jól láthatóan) nagyon hasonlított a gyártótól már megszokott, Magyarországon még igen elterjedt ezerötösére. A girbe-gurbe karosszéria illesztéseinek pontatlanságát vastag gumicsíkokkal orvosolták, a belső tér a 80-as éveket idézi. Az autóért kb. 9000 eurót kérnek, és ha ez az ár alacsonynak is tűnik, ennyi pénzért jobban megéri használt autót venni, mert a 110-es Lada
vezetőülése mögött az ember igen könnyen
közröhej tárgyává válhat. A képen látható autóhoz amúgy
rendelhetünk extrákat is, mint például elektromos ablakemelő,
konnyűfémfelnik (mintha 14 collos lenne) vagy ködlámpa. A
szériafelszereléshez tartozik a fordulatszámmérő, a mutatós óra
(Poljot?) és a ledes kijelző, ami figyelmeztet, ha nyitva
felejtettünk egy ajtót (ami könnyen lehetséges, mivel úgy kell
őket becsapni).
(Karetka Bernát, Tamaskó Máté, genfi illetőségű hobbiautósok)