Sebességet vált a GM-Opel

2000.10.30. 09:30
Szentgotthárdon október 20-án avatták az Allison Transmission első európai gyáregységét - a General Motors érdekeltségi körébe tartozó cég a hajdan Astrákat előállító Opel-üzem festődéjében kezdi meg Magyarországon a termelést. A 7,5 milliárd forintos beruházás nyomán az 5300 négyzetméteres üzemben mintegy ötven dolgozó fog előállítani évente 18800 Allison sebességváltót - ezek elsősorban a General Motors nehéz-teherautóiba és buszokba kerülnek beépítésre.

Újabb 37 milliárdos beruházás érkezett végső fázisába Szentgotthárdon: 2001-től évi 250 ezer személyautókba építhető CVT automata sebességváltó készül majd az egykori autóösszeszerelő csarnokban. A gépkocsi gyártást kiváltó beruházások harmadik területén, a motorgyárban az idei terv mintegy félmillió Ecotec-erőforrás.

 
   
   

A hazai autóértékesítési piacon - a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint - az Opel az ide első háromnegyed évben az előző esztendő hasonló időszakához képest csekély eredménynövekedést tud kimutatni: miközben bő ezer járművel többet értékesített, a piaci részesedése egy tizedponttal visszaesett. Ezzel az eredménnyel is őrzi azonban évek óta stabil második helyét a piacvezető Suzuki mögött.

Mi több, a két cég közötti együttműködés is bővült: a minap közös nyilatkozatot adott ki a General Motors és a Suzuki Motor Corporation, mely szerint az amerikai óriáscég ezúttal a jelenlegi 10-ről 20 százalékra emeli részesedését a japán vállalatban. A mintegy 600 millió dolláros ügylet jórészt a tavaly Tokióban bemutatott közös fejlesztésű Chevrolet YGM-1 modell gyártásának előkészítését szolgálja majd. A sorozatgyártás a tervek szerint a Suzuki Kosai gyárában 2001. szeptemberében indul.

A Wagon R és az Opel Agila közös megjelenésében is testet öltött fokozott együttműködés egyik stratégiai újdonsága, hogy első alkalommal gyártanak majd Suzuki-emblémás autókat a General Motors üzemeiben. A két cég együttműködésének történetében jelentős eseménynek számító szalagindításra az argentínai Rosarióban került sor. A modellfrissítésen átesett Grand Vitara olyan sikeres, hogy Latin-Amerikában a GM e járműveket saját márkajelzésével fogja előállítani. A projekt megvalósulásához ez esetben a Suzuki vásárolt be GM-részvényekből, megszerezve ezzel az argentínai gyár 2 százaléknyi tulajdonát.