A kormányfő négy kerekei

2005.11.14. 12:28
Index anyácskánk mai tematikájához igazodva a TotalCar is kormányfőnknek szentel párat kilobájtjai közül. Lássuk Gyurcsány Ferenc autóit a KISZ-titkárságtól a miniszterelnökségig!

Gyurcsány Ferenc jó szocialistához illően a KGST jeles termékével, egy Skoda 120-assal kezdte autós pályafutását. Sok más választása akkoriban nem is lehetett, a kelet-európai autópiacon a lenézett Trabantok, a nevetséges Kispolszkik és az irigyelt állami Volgák között voltaképp csak a "Skodát vagy Ladát?" dilemmát kellett eldöntenie annak, akinek volt pénze ilyen nagy és erős autóra. Jó, volt pár egyéb lehetőség, mint a Zastava, esetleg a Dacia, de ezek csak annyit zavartak a két nagy versenyében, mint most az MDF és az SZDSZ.

A Skoda 120L nem egyértelműen rossz autó. Farmotor, hátsókerék-hajtás: mint a Porsche! Amit a csehek máshogy csináltak, mint a nagy német rivális, azt el is rontották. A Skodák vízhűtése legendásan könnyen betegedett meg. Hosszú emelkedők mellett a hőskorban nem volt ritka látvány a gőzölögve pihenő Skoda.

Nem hiszik el, de még most, a XXI. században, egész pontosan tegnap, mikor a szokásos pesti dugónál is zsúfoltabb volt a főváros, megakadt a szemem egy zöld 120-ason. Felhőket eregetett az égbe egy parkolóból, mellette egy néni és egy bácsi vakargatták egymás fejét. Hiába, a rendszerváltásnak vesztesei is vannak, nem mindenki alá került mára A8-as Audi (de erről majd később).

A Nép ítél Gyurcsány autójáról: Skoda 120

20 évesen is még megbízható a Csoda

"Van persze, ami hátrány, de az vagy orvosolható, vagy megszokást igényel. A szél viszi az orrát (4 db tégla a csomagtartóba, csodát tesz), lassan induló fűtés, de utána már tartja a meleget (sőt, csak az elején megy a maximumon), lassú gyorsulás (olyan 25-30 mp 100-ra), de végsebességre már aláztam Suzuki Swiftet (140 km/h!)."

Hét év tapasztalatai

" Az elején sokszor vittem szervizbe, az utóbbi 3-4 évben alig, és csak apróságok miatt. Elég megbízható. Motor, elektronika példásan működik, sebváltó, kuplung gyengécske. Műszaki vizsga előtt (eddig háromszor vittem, protekció nélkül) még sohasem kellett hozzányúlni!"

A legjobb szoci gép
"Az üzemanyagszint-jelző hol mutatott, hol nem, általában nem, csak a sárga visszajelző világított. Az ablaktörlő ütemkapcsolója is hol működött, hol nem, általában nem működött, csak kerregett. 120-nál az autó el akart szállni, hiába centíroztattam ki a kerekeket, utána is rángatta a kormányt."

Aztán jött egy Nagypolski. Ez sem áll távol a régi értelemben vett szocializmustól. A típus már-már presztízsautónak számított, négy tárcsaféke még az ezeröcsinél, azaz a VAZ 2103-nál is magasabbra helyezte az országutak ranglétráján. Amíg új volt a típus, párttitkárok, zsíros kalapú téeszelnökök jártak ilyennel.

Később, a kocka-Lada megérkeztekor a Polski Fiat nimbusza megkopott, a 125-ös Polski utódja, a Polonez messze nem volt olyan sikeres, mint elődje. Ekkor már használtként sokan megengedhették maguknak a borzalmas fogyasztású, de gyors és kényelmes lengyel csodát. Gyurcsány Ferenc vélhetőleg ebben az érában kaparintotta meg a magáét.

A Nép ítél Gyurcsány autójáról: Polski Fiat 125

A hajdani elit-munkásosztály limuzinja

"Ez az öreg holmi túl van már negyedmillió kilométeren. Pályafutását a nyugati országrészben kezdte mint állami autó, 1971-ben. (Színe ennek megfelelően jellegzetes állami szürke.) 1975-ben 174 000 km-rel selejtezték és egy gépész bácsi vette meg a győri Merkúrtól, én meg tőle 2003 végén. Ekkor 62 000-en állt az óra."

Az elnöki különgép

"Hogy milyen autó a Nagypolski? Egy dologban feltétlenül egy lapon kell és lehet említeni a Mercedesszel. A 123-as (zöldséges) Mercin kívül talán csak a 125-ös Polskinak sikerült végrehajtania azt a fegyvertényt, hogy hihetetlen elismerésből, presztízsből sokak szemében megvetendő, alantas járművé küzdötte le magát."

Kényelmes, de olajsejknek való

"Rengeteget fogyasztott, városban, télen, rövid távon 20 l körül, egyébként 12 l. Egyszer egy lángosos bódét vontattam vele erős szembeszélben 40 km-re, és megevett 16 l benzint."

És a nagy ugrás, keletről nyugatra, KGST-ből Közös Piacba: 1991-ben jött a Passat. Az 1988-tól gyártott generáció, azaz a malacorrú.

Motorjainak teljesítménysűrűsége nem túl nagy (kivéve tán az egy 1,6-os turbódízelt ), az 1,6 literes benzines 75, az 1,8-as 90 lóerőt tudott, és a kétliteresnek is csak 115-re futotta. Ellenben ekkora belső teret ilyen - viszonylag - olcsón más nemigen kínált annak idején. Ha szereti valaki Gyurcsány Ferencet, ha nem, el kell ismerje: a Passat a kilencvenes évek elején ugyancsak jó választás volt. Már ha valakinek volt rá pénze, két évvel a rendszerváltás után.

A Nép ítél Gyurcsány autójáról: Malacorrú Passat

115 paci + 2000 cm3= feelingfighter

"Először kívülről nézve nem gondoltam ilyen nagynak, viszont "hál' Istennek" tévedtem. Négyen kényelmesen elférünk, még talán öten is."

Szerelmem, Helga

" Volt egy suzukis figura, aki fékezés nélkül utolért a pirosnál vagy 60-nal. Miután az autómentő leemelte a vonóhorogról, megállapítást nyert, hogy totálkáros lett, mármint a Suzuki. Helgán, így hívtuk az autómat, pedig lecseréltük a lökhárító műanyag borítását és a vonóhorog elektromos csatlakozóját. Kérdezte is, hogy nem-e adom el neki.

A germán hodály!

"Már közel négy éve hajtom a vasat, de még a mai napig nem jöttem rá, hogy miféle vezérelv tombolt a wolfsburgi tervezőműhelyben, amikor megtervezték a ´80-as évek vége felé ezt a finoman szólva is böhöm nagy lábteret kínáló kasztnit. Talán Ralf Möller, netán maga Helmuth Kohl nem éppen töpörtyű méretei adták az ihletet?"