Európa újra használtban utazik?

2001.01.24. 10:24

Európában egészében 2,2 százalékkal estek vissza az újkocsi-eladások tavaly, de az igazi lassulás csak az év végére érkezett meg: decemberben már 8,2 százalékkal maradt el az értékesítés az egy évvel korábbitól.

 
   
   

Drámai a német autópiac helyzete: 2000-ben új kocsikból 11 százalékkal kevesebbet adtak itt el, mint 1999-ben, az év utolsó hónapjában 21 százalék volt az elmaradás 1999. decemberéhez képest. Igaz, a német használtautó-piac kínálata óriási lett.

Általában elmondható, hogy az utóbbi egy-két év nem csupán az új, hanem a használt kocsik készleteit is tetemesre duzzasztotta, a vevők egy része ezért átváltott a használtpiacra. A második legnagyobb autópiacon, az olaszon tavaly nem volt visszaesés, igaz, a növekedés mindössze 0,6 százalékot tett ki.

 
   
 

Az újautó-eladásokat a benzinár és a bővülő használtpiaci kínálat mellett egyéb tényezők is befolyásolták: a német visszaesést részben összefüggésbe hozzák a hitelkamatok drágulásával, ez más országban is elkedvetleníthette a vásárlókat.

Az ellenlépés az árak mérséklése lehet, de emiatt igazán csak a brit autópiac lendülhetett fel, az év végén, és decemberben 27,5 százalékkal több autót adtak ott el, mint 1999. azonos hónapjában.

Az év elég ellentmondásos volt, mert az első félévben még szárnyalt az értékesítés, és csak a második félévben esett nagyot. Franciaországban volt ez nagyon jól követhető: ez év első fele az eladások 17 százalékos fellendülését, a második fele viszont egyre nagyobb arányú csökkenését hozta, s ez a decemberi mínusz 18,8 százalékban ,,csúcsosodott ki".

A legtöbb gyártó a decembert emlegeti - zokogva. Két autógyártónak nem volt csak oka panaszra a múlt hónapban: a BMW 3,6 százalékkal, a DaimlerChrysler csoport pedig 6,8 százalékkal tornászta fel az eladásokat. December végén viszont - amikor az éves eredményekre tekinthettek vissza - a Volkswagen, a japánok, a GM család, a Ford, a Rover és a Renault jelenthette: nem tudtak Nyugat-Európában annyit eladni, mint 1999-ben. A koreaiak nem fejlődtek vissza eladásaikban.

 
   
   

Piaci részesedést tekintve Európa vezető csoportja 18,7 százalékkal a VW, második a Peugeot-Citroen 13,1 százalékkal. Javított részesedésén a DaimlerChrysler, a Fiat, a BMW és a koreaiak. Az ACEA, az európai gépkocsigyártók szövetsége, mely közzétette a fenti adatokat még több kevésbé fontos részletre is rámutatott.

A szövetség az Európai Unió 15 országának, valamint Svájc, Izland és Norvégia a piacait vizsgálja. 2000-ről, a 8,2 százalékos decemberi csökkenést jelző globális adat mellett kimutatta, hogy az EU-ban egy kicsit rosszabb volt a helyzet, mert a 15 ország decemberi visszaesésének átlaga 8,7 százalék.

Ez nagyjából 120 ezer autónak felel meg - a trend fennmaradása azt jelentené, hogy majdnem másfél milliós eladástól esnek el egy év alatt a világ autógyártói. Félelmetesen nagy mennyiség, főleg ha tudjuk, hogy Nyugat-Európában évente közel 15 millió autót lehet eladni. Tavaly 14 millió 742 ezer darabot sikerült.

Ugyanakkor a december nem igazán mérvadó az autópiacon: rendszeresen a leggyengébb hónap, ezért a visszaesés arányának ,,prolongálása" nem vall piacismeretre. Már azért sem, mert nem egy országban a korábbi kedvező szabályozási, piacbefolyásoló állami feltételeken éppen a múlt év végén csavartak egy kicsit.Egyébként az éves eladások 6 százaléka jut csak az év utolsó hónapjára.

Most mindenki árgus szemekkel figyeli, lesz-e kibontakozás, aminek reálisan értékelhető jelei az első évnegyed után érkeznek meg az ACEA-tól.

Alapvető dolgok azonban nem fognak változni: a koreaiak, vagy például a Skoda eladásai mindaddig ütemesen mozognak felfelé, míg a több gyártó fajlagos árainál érezhetően olcsóbb modellekkel jönnek ki. Az sem lesz mellékes, mely gyártó tud a széles igényeknek leginkább megfelelő autókkal kirukkolni, mint ahogyan sikerült a Peugeot-nak a 206-sal, a Toyotának a Yaris-szal, de kevésbé a Fordnak a Focus-szal.

A német autópiac eztán is lendítheti a DaimlerChrysler, azaz leginkább is a Mercedes kocsik eladásait, viszont a Rovert aligha menti meg valami a további süllyedéstől.

 
   
 

Európa továbbra is félhet még a japánoktól, mert részesedésük növekvőben van. Ha azonban folytatódnak a cégbekebelezések, akkor a japán-külföldi ipari házasságok után már nem távol-keleti, hanem nemzetközi kínálat ömlik az európai piacra és - ha a rontó tényezők nem jutnak olyan erősen szerephez, mint az elmúlt év második felében - akkor ha nem is az idén, de esetleg jövőre ismét eladási rekordot jegyezhet az ACEA.