Valamiről, ami az olvasót nem érdekli

2002.01.09. 14:55
Azaz az autósportálok látogatottságáról. Ma az Origo autós csatornája, a Vezess.hu vezető helyen foglalkozott a TotalCar olvasottságával. A cikk szerint a TotalCar azért látszik a független auditor Medián méréseiben a legolvasottabb magyar autós online médiumnak, mert adataiban szerepelteti az Index Autó-motor fórumának látogatottságát. Ez az állítás nem igaz.
 
   
   

A cikk ráadásul a tények szisztematikus elferdítésével igyekszik alátámasztani igazát, ezért, és azért, mert a kizárólag hirdetési bevételekből élő, ingyenesen olvasható webes médiumoknál ezek a számok nagyon fontosak, itt most tételes cáfolat következik.

Idézet a vitatott cikkből:

Szerkesztőségünk a vezess.hu indulása óta naponta elkészíti saját és versenytársai összehasonlító statisztikáját a hivatalos webaudit adatok alapján. A kimutatások szerint a Totalcar oldalletöltési számai 2001. május hónapban az előző hónap 240 %-ára emelkedtek (unique user 209 %), minden átmenet nélkül.

Az idézet tökéletesen helytálló, valóban ez történt. Ekkor kerültek be a Webauditba a fórumok mérőpontjai. Ezzel az akkortájt jellemzően munkanaponkénti 20.000 oldalletöltésünk és 6000-es olvasószámunk átlagosan 40.000-re és 11.000-re nőtt. Ez közel 100%-os növekmény. Ezek szerint a fórumok munkanaponként 20.000 oldalletöltést és 5000 egyedi felhasználót adtak a TC addigi értékeihez. A lépés indokairól később még szó esik, egyelőre haladjunk tovább.

 
   
   

2001. májusa óta eltelt 8 hónap. Ez alatt az idő alatt a TotalCar átlagos adatai rohamos növekedést mutattak, azóta többször átlépve a 100.000 oldalletöltést, és stabilan meghaladva a napi 20.000 olvasót. Ugyanezen idő alatt a fórumok olvasottsága alig nőtt. Így tehát például a 113.000 oldalletöltést és 23.700 olvasót jelentő eddigi rekordunk napján a fórumok számai 26 ezer és 6 ezer voltak. Ha ezeket kivonjuk a bruttó számokból, még mindig messze-messze magasabb értékeket kapunk a konkurenciánál. Több mint kétszer annyit.

Idézet a vitatott cikkből:

Azon a napon, amikor az Index fórum technikai okok miatt nem működött (ilyen volt pl. 2001. szeptember 12-e, szerda), a Totalcar oldalletöltési számai a megszokott töredékére csökkentek. Kimutatásunk szerint az előző hét azonos napján, amikor az Index fórum zavartalanul működött, közel 100%-kal magasabb oldalletöltést számoltak el a Totalcar oldalon, mint a leállás napján.

A világ eseményeit figyelemmel kísérő olvasóknak valami eszébe juthat a szeptember 12-ei dátumról. Bizony, ez volt az Egyesült Államok elleni terrorcselekmények másnapja. Aznap valóban nem működött a fórum. Sőt, a híréhség akkora volt, hogy az Index más oldalai sem üzemeltek, kizárólag a válsággal foglalkozók. Így a TotalCar is gyakorlatilag elérhetetlen volt csaknem egész nap. Így nem csoda, hogy az aznapi mutatóink alacsonyak. Egy technikai jellegű szerverleállás hatását kiemelni fél év statisztikájából nem tűnik szerencsés lépésnek.

 
   
   

A mellékelt grafikonok elég egyértelműen mutatják a valós helyzetet. Összehasonlításként készült egy olyan, amelyen számainkból kivettük a fórumokat. A konkurenciánál meghagytuk a bruttó (a fórumaikat tartalmazó) értkeket. Itt világosan látszanak az arányok.

A fórumok kiemelése egyébként nem indokolt. A TotalCar az Index autós melléklete, ezért az autós közösséget értelemszerűen a TotalCar hivatott kezelni. Teljesen értelmetlen lépés lett volna egy eleven közösséget szétzilálva új fórumot indítani ugyanannak az olvasókörnek. Ezért kapnak a fórumok jelentős helyet a címlapunkon, ezért vonjuk bele rendszeresen a fórumlakókat tesztjeinkbe, ezért kezelhetjük mi a fórumokat mint hirdetési felületet.

A fórumok által hozott növekmény szintje világos: munkanaponként átlag 18-22 ezer PI, 4-5,5 ezer olvasó. Az adatokat a Vezess nyilván elfogadja, hisz hivatkozik rájuk. Nyugodtan tessék ezeket kivonni mostani bruttó értékeinkből.

 
   
   

És végül: mindenkitől, akit ez a vita méltatlan, kicsinyes hancúrozásra emlékeztet, elnézést kérünk. Szerintünk is olyan. Az ügy lezárásaként a további üzengetés elkerülésére a fórum mérőpontok értékeit a Webauditban hamarosan külön fel fogjuk tüntetni. Ez visszamenőleg is igazolni fogja állításainkat, a jövőben pedig elejét veszi az ehhez hasonló értelmetlen konfliktusoknak.

Ezzel az ügyet részünkről lezártnak tekintjük. A továbbiakban újra csak autókról írunk majd, mert ez az, amit igazán szeretünk csinálni. Hogy a két lap hitelét mennyiben befolyásolta a torzsalkodás, majd elválik. Az olvasónak mindenesetre mindegy, hogy hányadik legnépszerűbb lapot olvassa, ameddig szereti. Így az is mindegy, hogy most történetesen épp az elsőt. Olvassanak minket továbbra is.