Új vizsgarendszer: letaglózóan kiváló

2007.05.03. 23:18

2007. május elsején megújult a vizsgarendszer. Ennek az előszelébe bárki beleszippanthatott, akinek az elmúlt hónapokban lejárt a forgalmija. A többieknek most szólunk - jobb, ha holnap lelökik a szakadékba azt a gyanús romot, amivel járnak, és vesznek valami új autót.

A rendszer a jobbítás szándékával változott, de a bevezetés döcögős. Ez nagyjából össze is foglalja az úgynevezett integrált vizsgarendszer inicializálása körüli hacacárét. A kiemelt vizsgáztató-központok év eleje óta gyakorolják az új procedúrát, a gyanús verdák tulajdonosai meg egészen április 30-ig bezárólag lélekvesztve keresték a simlis helyeket.

Jobb a békesség felkiáltással persze én is így tettem, naná. Nem hinném, hogy túlzott üldözési mániára vallana, hogy úgy véltem: akármilyen jó állapotban is van, egy öregecske motorral könnyű precedenst teremteni egy megújuló rendszerben. Amikor éppen mindenki görcsösen odafigyel a szabályokra.

A lényeg, hogy a szerződéses vizsgáztatóhelyeken (ezek külső cégek), amelyekből 640 darab van szerte az országban, egészen a hosszú hétvége előttig viszonylag simán, háborítatlanul lehetett új plecsnit kapni a forgalmiba meg a rendszámra. Elsejétől viszont már csak azok a cégek vizsgáztathatnak, amelyek megfelelnek az új feltételeknek. Ehhez kell egy komoly PC, digitális fényképezőgép, rétegvastagság- és anyagfolytonosság-mérő, ilyenek.

Ezekből a paraméterekből az autós ügyekben otthonosan mozgók kitalálhatták, hogy a változtatások arra valók, hogy a jogilag zűrös autókat kiszűrjék. Az újfajta, integrált vizsgáztatás felfogható a lopott, mókolt alvázszámú, egyéb módon átalakítgatott járművek kiszűrése felé tett gesztusnak. A bevezetése előtt már óriási várakozási listák alakultak ki. Mindenki anyázott is rendesen, én is írtam róla egy vitriolos publicisztikát.

Részben abból a már említett okból alakultak ki a sorok, hogy a gyanús autók tulajdonosai inkább hónapokkal előrehozták a vizsgáztatást, csak hogy még egyszer utoljára nyugodt kenőpénz-áramlás mellett suhanjon át a vasuk a fékpadon. Részben pedig azért - ezt ma tudtam meg a sajtótájékoztatón -, mert a bevezetést végző helyeken a szakik az összes beérkező autó, motor, lakókocsi, teherautó és egyéb izé technikai jellemzőit bevitték a rendszer adatbázisába. Hány kereke van, hány lámpája, mekkora a motorja, satöbbi. Ezeket szerencsére egyféle autónál állítólag elég egyszer rögzíteni, ezért a tegnaptól a rendszerbe lépett, szűz vizsgacentrumok már adatokkal feltöltekezve vághatnak neki az autósok szívatásának.

Én mondjuk ugyanezt több, vizsgáztatásban utazó - hívjuk úgy: ügynöktől - máshogy hallottam. Pedig ők tényleg közel vannak a tűzhöz. Állították, hogy ha két egyforma autó következett a soron egymás után, a vizsgáztatók akkor is végigcsinálták a procedúrát mindkettővel. Nekem alapvetően már úgyis mindegy, az elmúlt másfél hetemben egyszer majdnem hat, egyszer pedig bő négy órám elment motorvizsgáztatásra. Nem látok én bele kérem, mit művelnek a magasságos szakik, csak azt tudom, hogy inkább állt a sor, mint haladt.

De mostantól aztán minden máshogy lesz, úgy bizony! Az első napi bevezetés tapasztalatai alapján a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei azt szűrték le - és ezt a tényt nem mulasztották el az újságírók hada elé tárni egy finom szendvicsekkel barátságossá tett sajtótájékoztatón -, hogy a lehető legolajozottabban ment minden, a szokásos járműmennyiség hatvan százaléka levizsgázott. Amint megtudtam, ennyit is terveztek az első napra, ami értető. Ilyenkor akadnak galibák, a szám önmagáért beszél. Gratulálunk! Ha mindenki beletanul, így semmi akadálya nem lesz annak, hogy hamarosan a régi mutatókat is viszontlássuk.

Nehezíti a vizsgarendszer működését, hogy az eddig szerződött partnereknek csak a 75 százaléka folytatja mostantól a vizsgáztatást, a többi bedobta a törülközőt. Vagy még spórol egy kicsit a drága új technikára. Végül is, mindenkinek volt ideje felkészülni, tavaly április 20. óta tudták, hogy jönnek a változások, és azt is, hogy milyenek lesznek.

Öröm az ürömben, hogy a hatóság kalkulációi szerint a vizsgasorok 95 százaléka továbbra is üzemben maradt mert csak az egészen kicsi, hetenként csak egy-két napon vizsgáztató állomások estek ki a hámból. Csupán öt százalék tehát a kapacitáscsökkenés, ráadásul nem az összes, hanem csak az eredetiségvizsgán, avagy integrált vizsgán még át nem esett autókat kell az új szabályok szerint megvizsgálni. Ez saccra a gépjárművek nagyjából 10 százaléka. A tipikus napi 6000 autóval számolva ez 600 kocsi, mindegyiknél nagyjából 12-15 perc a csúszás, ami voltaképpen nem is sok.

Érthető a kincstári optimizmus. Akik azonban a változásokat a túlvégen élik meg éppen e percekben, azok nem valami derűlátók. Szembesítésnek kapóra jött egy tegnapi eset. Egyik totalcaros kolléga már az új rendszerben próbálta bevenni autójával a vizsgáztatás Parnasszusát, a Mozaik utcai központot. Nem sok sikerrel. Aki szeretne a hivatalos állásponttal szembeni valóságból is egy kis ízelítőt, az kattintson a tegnapi blogbejegyzésére, merítkezzen alá a vizsgáztatás iszapos, kénszagú fürdőjébe!

Az integrált rendszer lényege, hogy már nemcsak az autó műszaki paramétereit vizsgálják (és küldik tovább a BM-es számítógépnek azon nyomban), hanem azt is, hogy mennyire tiszta a jármű. A kutakodás főleg az alvázszámra és környékére, valamint az alvázszámot hordozó karosszériaelem rögzítőpontjaira terjed ki. Amennyiben itt gyanús elváltozást észlelnek, avagy az autó nagyon nem az, aminek a forgalmi engedélye alapján lennie kellene, tovább utasítják hivatalos eredetiségvizsgára. Az új KPM-es vizsgarendszerben még megbontás nélkül ellenőrzik az azonosítókat, ám az eredetiségvizsgán már vakarásznak, burkolatot bontanak, kopácsolnak, ha valami gyanús.

Aki nem kap időpontot addig, amíg a vizsgája lejár, harminc napig járkálhat tovább a vizsgabeosztásra szóló papírral. Persze csak Magyarországon, a külföldi út onnantól no-no. Olyan türelmi időről, ami például Ausztriában is van, szó sincs.

Az új vizsgarendszer

Alapvetően örülnünk kell az új elemeknek. A most felépülő, titkosított és szuperbiztonságosan őrzött adatbázis biztosan megnehezíti majd az autótolvajok, himi-humi legalizálók dolgát, ami az ország feltehetően nagyobb, tisztességes felének mindenképpen megnyugvás. Annak az esélye is csökken ezzel, hogy a másfél éve használtan vett, patent Audi A6-ossal külföldre utazó, békés család alól a feldkirchi határátkelőnél kivegyék az autót, a mit sem sejtő, törvénytisztelő apukát meg három napra tömlöcbe csukják. Ilyen esetről szerintem mindenki tud. Azt a 7200 forintot - ennyi a vizsgálat pluszköltsége - amit a lelki békébe feccölünk, szerintem mindenki kibírja.

De valahogy nehezen hiszem el, hogy a következő, nagyjából december-januárra tehető vizsgarendszer-szigorításig tényleg bejáratódik a rendszer. Május közepén a feleségem autója lesz a soron következő áldozat. Majd a Belsőségbe megírom, hogyan ment.