Kinek fizessünk, hogy fizessen helyettünk?

2007.11.22. 00:41

Kabrió 900-as Saab, Honda Jazz, 25 éves 318-as BMW, Alfa GTV raliautó, négyliteres Merci szedán és négyszázas Suzuki robogó – mi a közös bennük? Hát hogy mindre most kell megkötni a jövő évi kötelező biztosítást.

Itt a november, a rádiós Last Christmas-dömping, a márton-napi libahalál és a jövő évi kötelező biztosítás megkötésének hava. A Totalcar stábja összeszedte, kinek mennyit kellett, illetve kell fizetnie. A tanulság: hacsak nem veteránbiztosítással jár, senki ne lustálkodjon! Ha másért nem, legalább a lelki nyugalom megteremtéséért mindenképp érdemes rászánni pár percet egy ajánlatkérésre valamelyik online biztosítási brókercégnél. (Pár példaautóval ellenőriztük: a két nagy, a netrisk és a biztositas.hu ugyanazokat a számokat köpi ki).

Bende Tibor lapigazgató

1976, budapesti születés és lakhely. Évente 20-30 ezer kilométert megyek, általában 200 lóerő feletti autóval, 40-nel. Ha mögöttem jön, biztosan dudál. Sztrádán és vidéken sose megyek 110-nél többel, a csúcsforgalomban növök fel. B1. Egy öreg Mercivel vánszorgom, W124, 1994-es, 3000 cm 3 feletti. Ez az egy kocsim van. És talán én vagyok az egyetlen a szerkesztőségben, akinek egy kocsija van. Jelenleg.

Mivel a Merdzsót most vettem, így 2007-es adatom nincs, csak 2008-as.

Legolcsóbb: Union, 24 106 Ft egy negyedévre, 96 424 Ft egy évre.
Legdrágább: Allianz, 58 267 Ft egy negyedévre, 233 069 Ft egy évre.

Csikós Zsolt, tesztrovat-vezető

1966-ban születtem, ezért nekem lassan már csak az fáj, ha megemelkedik a halottaskocsik biztosítása. Budapesten lakom, Zuglóban, tehát nem a belvárosban. Nemem: férfi. Van egy csomó biztosítatlan, teljesen törvényen kívüli, negyed-, illetve félroncs veteránjárművem, illetve egy biztosított segédmotorom, három nagymotorom, négy autóm, ami jelen cikk értelmezési tartományába belefér.

Ezekből is további öt kívül esik a biztosítóváltási hisztérián: a segédmotor nem költség, az 1954-es BSA, illetve az 1976-os Kawasaki motorom, illetve az 1967-es Autobianchi Bianchinám és az 1972-es Mercedes-Benz 200 D-m veteránbiztosítással fut. Befizetem a klubnak az éves tagköltséget, utána meg mindegyikre pár ezer forint maga a fedezet. Persze futásra vetítve ezek talán a legköltségesebbek, a Bianchival idén például 25, a BSA-val 0 kilométert tettem meg.

Marad klasszikus biztosítottként tehát az 1986-os Alfa Romeo 75 B10-es besorolással, illetve az 1972-es Honda CB350 Four (utóbbi csak azért nem veterános, mert sajnálnám elveszíteni a rajta levő B4-es bónuszt). Nem vagyok szakszervezeti tag, MÁV-dolgozó, párttag, még csak szimpatizáns se. Kedvezmények kilőve.

Alfa Romeo 75 2.0 (1986)

Ezévi díj Jövő évi díj ugyanitt Legolcsóbb Legdrágább
Generali-Providencia Generali-Providencia Genertel Aegon
46 652 Ft/év 39 087 Ft/év 30 004 Ft/év 82 188 Ft/év

Megjegyzés: ahogy látom, a generalis ár úgy jön ki, ha újrakötöm a biztosításomat, méghozzá interneten, mert akkor még 5 százalékot kapok. Viszont a Generali még egyszer szerepel a listán, gondolom, ott szerepelne, mennyit fizetnék újrakötés nélkül. Nos, ott nincs ajánlat, mint azt írja is a netrisk. Csúsztatás vajon? Felhívom mindjárt a biztosítási ügyintéző ismerőst, megkérdezem. Mindenesetre az, hogy Generalinál van egy kapcsolat, akit fel tudok hívni, ha bármilyen gáz van, bőven megér nekem évi pár ezer forint többletkiadást. Meg noname, illetve rossz hírű (MÁV) biztosítónál úgyse kötnék szerződést, márpadig a Generali ajánlata alatt csak olyanok vannak.

Honda CB350Four (1972)

Ezévi díj Jövő évi díj ugyanitt Legolcsóbb Legdrágább
Generali-Providencia Generali-Providencia Genertel Aegon
9 984 Ft/év 10 205 Ft/év 4 224 Ft/év 26 364 Ft/év

Megjegyzés: Ezzel viszont tényleg csak a kapcsolat miatt maradok a Generalinál. Hiszen a szerintem szalonképes biztosítók közül a K&H, az OTP-Garancia, az Allianz, az Union, az UNIQUA mind súlyos ezresekkel olcsóbbak. De a különbség havi pár száz forintra jön ki, ennyi meg tényleg nem számít.

M - A - B

Nem tudjuk, tudják-e, hogy egy adott tulaj minden új kgfb-szerződése A00 bónuszbesorolással indul. Vagyis az első autóm hiába B10-es évek óta, hiába nem szárad egy baleset sem a lelkemen, a nevemre vett második autó a nevemre íratáskor csak A00 lehet. Szabatosan: „ha az üzemben tartó egy adott gépjárműre már rendelkezik szerződéssel és annak hatálya alatt másik, azonos járműkategóriába tartozó gépjárműre is szerződést köt, az új szerződést A00-ba kell sorolni.” (190/2004. (VI. 8.) Korm. rendelet)

A hmvaéletbe, egyrészt. Másrészt viszont elvileg B10-be csak 11 balesetmentes év után kerülhet az ember. Elvileg. Csakhogy a kötelező biztosítás intézményének kezdeti zűrzavaros időszakában nem volt nehéz B10-et intézni, a leleményes nép jó része pedig intézett is. Így vehettünk némi elégtételt a gonosz rendszeren.

Füzi Gergely, programozó

1978-ban születtem, Budapesten élek, egy 26 éves kétliteres Saab 99 Turbo és egy majd' ötéves 1339 köbcentis Honda Jazz szerepel a vagyonbevallásomban. Egyik B10-ben, másik youngtimer korban van, ezért mindig keveset fizetek. Nem érdemes nézegetnem a biztosítóváltásnál az árakat, mert ennél kevesebbet nem lehet fizetni. Azért megnéztem és valóban.

A Saabra — ha B10-es kedvezményem lenne — a MÁV a legkedvezőbb, 34 484 forintos éves díjjal, a Signal Biztosító a legrosszabb 68 256 Ft éves díjjal. Mindnél kedvezőbb azonban jelenlegi youngtimer biztosításom az Uniqa Biztosítónál, hiszen az éves díj 17 000 Ft. Igaz, ehhez fel kell mutatni egy másik, napi használatban lévő autót és a Saab 900 Klub ajánlását sem nélkülözhetem.

A napi használatú autó a Honda Jazz. Eddig a MÁV-nál voltam B10-ben évi 21 320-ért, ezután is ennyi marad, én is maradok. Na jó, 2400 Ft/év a tagdíj, de a második K&H 27 108-as díjánál még mindig kevesebb és nem kell faxolni, fénymásolni, idegeskedni, ügyintézni. A cascóm az Unionnál van, így talán együttkötési kedvezményre vagyok jogosult, ezzel együtt lett harmadik az Union 27 856 forinttal. Az Allianz a legdrágább, 25%-os online engedménye ellenére is 47 160 forint az éves díj.

Érdekes, hogy a netrisk mindkét autóra mindenképpen kitölteti a polgárőrkedvezmény mezőt a Köbe sorában. Az első két válasz (Igen, polgárőr pártoló tag leszek; Igen, polgárőr vagyok) helyett csak azzal lehet menekülni, ha az elolvastam a súgót, és a „nem kérem a kedvezményt” opciót választom.

Égő Ákos, webszerkesztő

Tőlem ne várjanak pontos adatokat. Van egy rakás járművünk, ami autó youngtimer biztosításban a nevemen van, azt nem én használom, amit meg használunk, az nem az én nevemen van. Ráadásul a családban és a haveri körben vannak szétosztva a járművek. Mondanom sem kell, többnyire mind régi Saab.

A B10-es Saab 900 Kabriót (1992) használom néha, nem tudom, mennyi a biztosítása, de igazából nem is érdekel. Nincs időm más biztosító után kutatni. Egy éve kinyomoztuk a tutit, most pár száz forintért nem vesződök biztosítóváltással. Ráadásul igyekszem, hogy lehetőleg minden járművünk egy biztosítónál legyen, így a család elég jó ajánlatokat kaptott az Uniqától. Amelyik autó youngtimer biztosításban van, arra úgysem tudnak jobb árat adni, a másik autónak meg ugyan ott kell lenni, nincs tovább.