Kinek fizessünk, hogy fizessen helyettünk?

2007.11.22. 00:41

Kari, újságíró, általános elintéző

1974-ben születtem, 17 éves koromban a KRESZ vizsgámra már a saját kocsimmal mentem – igaz, nem én vezettem. De azóta folyamatosan van autóm és folyamatosan vezetek. Több kilométert vezettem már tolatva, mint az átlagsofőrök előre, pedig csak parkoláskor szoktam tolatni. Ez különben baráti társaságomban is általános. Mivel balesetet még nem okoztam, vastagon B10-es kategóriában vagyok, vagyunk. Más kedvezmények nem játszanak. Úgy gondolom, minden olyan szolgáltatás fizetése, aminek a nevében a biztosítás szó szerepel, ablakon kidobott pénz, ezért a - kötelező - felelősségbiztosító megválasztásánál nálam a legfőbb szempont a legolcsóbb ajánlat.

Jelenleg négy autót birtokolunk:

Alfa Romeo Alfetta 2.0 1981
Alfa Romeo 164 3.0 V6 aut. 1993
Alfa Romeo GTV6 3.0 1984
Citroen Xsara Picasso 1.6i 2001 (Ezt a feleségem használja)

Az egyszerűség kedvéért mindegyik autó tulajdonosa más. Az egyik a nevemen van, a másik a feleségem nevén, a másik kettő pedig a két cégem tulajdona. Így fordulhat elő, hogy minden autóra a B10 kategória érvényes – mivel a feleségem, Kati is igen jól, és biztonságosan vezet, és mivel valakik szerint a cégek is képesek ilyen emberi tevékenységre, így kihasználjuk ezt.

És mivel az autók azonos kategóriába is esnek, a negyedéves csekkeken 7837 Ft szerepel. Katién 7838, ne kérdezzék miért. Ja, igen a MÁV Biztosító Egyesületnek fizetünk, szóval van még négyszer 2400 Ft éves tagdíj is. Így egy autó negyedéves díja nagyjából 8500 Ft.

Alfetta: A netrisk.hu szerint a MÁV-nál nincs változás jövőre. A legolcsóbb, egyben az egyetlen olcsóbb ajánlat a piacon újnak számító Genertel Biztosító, 6823 Ft-os negyedéves ajánlatával, amiben a 45% kedvezmény csak addig tart, amíg nem okozok balesetet. Ha igen, rögtön kiszámlázzák a kedvezményt is, és akkor ugrott az olcsóság. Rizikós, de talán megéri. A legdrágább a Signal Biztosító lenne 17064 Ft-ért. Brrr. A Genertelnek utánanézek…

Picasso: itt már kicsit más a helyzet. A MÁV 30%-os online kedvezménnyel 5331 Ft-ra csökkenti a negyedéves díjat 2008-ban, így továbbra is ők a legolcsóbbak. Ez a 2400 Ft-os éves tagdíjjal még mindig 6000 Ft alatti költséget jelent háromhavonta. Nem rossz, nem rossz. De azt hiszem, az online kedvezmény azt takarja, hogy most fel kéne mondani a biztosítást, és online újra megkötni. Sok értelme nincs ennek a fajta papírgyártásnak. Nem értem miért nem jár ez a díj a régi tagoknak/ügyfeleknek is. A Genertel 50% kedvezménnyel (tudjuk, ez mit jelent) a második a listán, közel 800 Ft-al drágább negyedéves ajánlattal. A legdrágább a Signal, 15168 Ft-ot kérnek negyedévente. Kösz, nem kérem.

Alfa GTV6: Na itt ugrik a majom a vízbe. 2008-ban ennek az autónak drágább lesz a biztosítása, de továbbra is a MÁV ajánlata a legolcsóbb. A negyedéves díjat megemelik 300 Ft-tal, hogy pukkadjanak meg. Velem fizettetik ki mások kedvezményét? De még a tagdíjjal együtt is olcsóbbak a második helyezett Genertelnél, aki a maga 45%-os kedvezményével, és 1300 Ft-os többletköltségével próbálkozik. A legdrágább az Aegon 27 102 Ft-os negyedéves díjjal. Nem hiszem, hogy biztosítót kéne váltanom ennél az autónál, inkább csöndben tűröm az áremelést.

Alfa 164: Nincs változás jövőre a díjszabásban. Továbbra is a MÁV a legolcsóbb. Maradunk. A Genertel 50% kedvezményt ígér, de ajánlata még így is 300 Ft-tal drágább – bár a MÁV-os tagdíjat is felszámítva, inkább 300 Ft-tal olcsóbb… Mégis inkább maradok a réginél, ennyiért azt hiszem még nem haragszanak meg rám a MacLeod klán tagjai. Mellesleg a legdrágább ismét az Aegon 27102 Ft-os ajánlata. Lehet, hogy nem is szeretnének ilyen ügyfeleket, ezért ilyen drágák? Ő dolguk.

Azt hiszem, idén sem váltok biztosítót egyik autónál sem. Ahol lenne párszáz forinttal jobb ajánlat, ott nem ér ennyit az egész hercehurca. Sőt, inkább többe kerül a papír, a nyomtatás, a postai boríték meg a bélyeg. No meg az időm, amíg ezzel foglalkozom.

Péter Anna, újságíró

1978-ban születtem, Cegléden. Budapesten lakom, de ceglédi állandó lakhellyel. 1996 óta vezetek, még sohasem okoztam balesetet. 2007-ben vettem az első autót a nevemre, ezért friss A0-s vagyok. Egyetlen autóm és egy bringám van. A bringa ingyen eláll, szalonnával megy, -ebből jelentős készleteket halmoztam fel az évek során- a téligumiszett a két kerekére 3500 Ft volt.

Az 1986-os évjáratú, 1998 cm 3-esnek bejegyzett Volvo 240 negyedéves biztosítási díja a KöBénél 17 848 forint. A biztosító kiválasztásánál a legalacsonyabb árra mentem, ami jövőre, ugyanitt, még kevesebb lesz, 11 346 Ft. Ennél még a MÁV Biztosító 30% online kedvezménnyel megtámogatott, 12 070 forintos ajánlata is több. A Groupamánál ennek a háromszorosát, 34 115 forintot (5% online kedvezménnyel) is fizethetnék negyedévente egy olyan autóra, ami évente 4000 kilométert megy. Igaz, barátságtalanul nagy lökhárítók mögött.

Rácz Tamás, felelős szerkesztő

'76-ban születtem, Vértesbogláron, Fejér megyében élek, egy 25 éves BMW és egy ötéves Suzuki nagyrobogó van a nevemen. 1994 óta vezetek, és mivel igen körültekintő, rendkívül jó reflexekkel rendelkező, zseniális helyzetfelismerő képességekkel rendelkező, higgadt sofőr vagyok (most hagyjuk, hogy emellett milyen gyors és technikás is), B10 a besorolásom. A motorra csak B2, mert nem régóta van motor a tulajdonomban. És semmi extra kedvezményre nem vagyok jogosult. Nézzük, mi mennyi, illetve mi mennyi lenne.

BMW 318i (1982)

Ezévi díj Jövő évi díj ugyanitt Legolcsóbb Legdrágább
K&H Biztosító K&H Biztosító Generali-Providencia Allianz
28 212 Ft/év 28812 Ft/év 22576 (online kedvezménnyel 21449) Ft/év 47200 (online kedvezménnyel 42480) Ft/év

Megj.: a legeslegolcsóbb ajánlat a Genertel biztosítóé, azonban ők azzal a feltétellel adnak 16124 forintos ajánlatot, hogy nem okozok balesetet szerződésünk fennállása alatt. Ha igen, a kedvezményt utólag kiszámlázzák. Nem szeretem az ilyesmit, inkább fizetek pár ezerrel többet jövőre, irány a Provi.

Suzuki Burgman AN400 (2002)

Ezévi díj Jövő évi díj ugyanitt Legolcsóbb Legdrágább
K&H Biztosító K&H Biztosító Union TIR Biztosító
16320 Ft/év 13644 Ft/év 11816 Ft/év 123384 (online kedvezménnyel 111044) Ft/év

Megj.: A K&H levelében a motorra 15600 forintos éves díjról tájékoztattak. Ha lemondanám, majd újrakötném a biztosítást, csak 13644 forintot kellene fizetnem. Érdekes üzletpolitika. El is hoztam tőlük a motort, megy az Unionhoz.

Winkler Róbert, főszerkesztő

Mazda MX-5, 1991, 110 ló

Makulátlan, bár amikor utoljára mentem vele, kicsit szeszélyesen nyitogatta a bukólámpát. Olyan keveset használom, hogy gyakorlatilag kockázatmentes, de ezt jelenlegi biztosítóm, a Groupama nem is sejti. Online kedvezménnyel is 112 000 forint az éves díjuk, illetve lenne, ha ott maradnék. Ezzel az ajánlattal a Netrisknél a 14. legolcsóbbak, illetve második legdrágábbak. Az első biztosító, aki nálam biztosító benyomást kelt, a Genertel, egy 27 ezer forintos ajánlattal. Köszönöm, kérem.

1997 Toyota 4Runner 3378 ccm 131 KW

Ez a durva, hogy a Bonus 10-em, amit évtizedes óvatoskodással összeharácsoltam, csak egy járművemet illeti. Úgyhogy a sokkal nagyobb 4Runner, amivel pedig zongorázhatóan lassabban járok, A0-lal indul, és nem is mehet lejjebb, maximum átviszem a Mazda bonusát. 3400 köbcenti, 131 KW, harminckilenc éves budapesti férfi vezető/tulajdonos/üzemben tartó, 1986-os jogsival: ha maradok az Unionnál, 90 ezer, ha átmegyek a Genertelhez, 63. Annyiért már simán átmegyek.

Yamaha VMax 1198 ccm 283 kg, 145 ló.

Ha a VMaxra is a Genertelt adja ki, gyanakodni fogok. És… na végre! A két legolcsóbb az a két biztosító, akikhez akkor se viszem, ha ők a legolcsóbbak (MÁV, 14000 Ft, KöBe, 21 000 Ft), ez eddig normális. Viszont harmadik helyen a Genertel ajánlata, 23 ezerrel, az jó is lesz. Nem mintha elsődleges szempont volna, hogy egy helyen legyen a három jármű, de bajnak se baj. Mellesleg ha újrakötném az Allianznál, csak 200 forinttal lenne drágább, de szerintem az anyjukat szivassák a biztosítók az újrakötéssel, a pedagógiai elvek is azt mondják, menjek a Genertelhez.