Amikor a piac diktál: Kicsi Bogár magyaroknak

2000.08.29. 10:36
Világtendencia, hogy a nagy hengerűrtartalmú járműveket magasabb közterhekkel sújtják. Ezek és természetesen a vásárlók ár-érték beidegződései nemegyszer arra késztetik a külföldi autókonszernek magyarországi vezérképviseleteit, hogy középkategóriás gépkocsijaikat gyöngébb - 1,4-es és 1,6-os - erőforrással is kínálják a hazai piacon.
 
   

Lényegében ezt a hagyományt rúgta fel a Beetle itthoni bevezetésekor a VW, aminek szükségszerűen kudarc lett a következménye. Immár 1,6-os motorral és némiképp szegényített komforttal is kínálják Magyarországon a Bogarat. A konszern másik büszkeségét, az Audi TT-t viszont annyira jól pozícionálták, hogy nem győznek eleget gyártani belőle.

A Beetle az európai piacon sem igazolta a gyártó várakozásait. Maga Ferdinand Piech VW-vezér szerint is kissé elragadtatták magukat a kocsi árszabásánál. Világszerte 222 ezren vásároltak az új Bogárból, de ebből Németország csak 30 ezerrel részesedik, itthon pedig alig két tucat kelt el az eredetileg 2 literes benzines és 1,9-es TDI motorral szerelt alapváltozatokból. Sokan már a tavalyi hazai premier kapcsán feltették a kérdést, mi kerül 6-6,5 millióba ezen az autón? Ha ugyanis a VW-nél nagy becsben tartott közös platformból fakadó gazdaságosság elvét komolyan érvényesitjük a Beetle-nél, meg kell állapítanunk, hogy a dizájn és a marketing.

 
   

A Golf-technikával telitűzdelt modell utastere például - múltidézésből? - nélkülözi a nemes kárpitokat, telis-tele van szépen kivitelezett, ám mégiscsak műanyag alkatrészekkel. Az hogy alapfelszerelés a légkondícionáló és egy komoly teljesítményű rádió, ma már a vevőkért folytatott harcban szinte megszokottá vált. A praktikum számos esetben alárendelődött a formatervnek: így mindmáig érthetetlen a terepasztalnyi műanyagidom a vezető és a szélvédő között. A nagyon elegáns karosszériaív megfejelve a túlméretezett visszapillantó tükörrel zavarja a vezetőt abban, hogy a szomszéd sávban haladó jármű irányváltására felkészüljön. Nem áll kézre az ajtóba épített ablakemelő elektronika gombja, a műszerfal középkonzolja a levegőben lóg, így nincs, aminek hosszú úton a vezető nekidönthetné, pihentethetné a lábát, végül pedig, de nem utolsósorban esős időben rettenetesen hiányzik egy hátsó ablaktörlő.

 
   

Mi hát a magyarázata, hogy a New Beetle Amerikában oly roppant népszerű? A válasz megint a marketingben rejlik. Az újvilágban ugyanis ezt a modellt egy furcsa, bohókás formatervezésű, a retro-érzésre apelláló kupénak tartják. Minden ezt erősíti: kizárólag kétajtós változat vásárolható, erősek a motorok, az alapkomfort olyan nívós, mint egy felsőkategóriás luxusszedánban.

 
   

A magyar piacra nemrég bevezetett, 1,6-os motorral szerelt változat mindenesetre nem annyira fapados, hogy ez eltántorítaná a kisebb pénzű kupérajongókat. Jól tudjuk, hogy ez a műfaj itthon 7-8 milliónál kezdődik - ehhez képest a ,,kicsi" bogár 4 millió 595 ezer forintért abszolút nem drága. Mint azt Vérten Sándor, a Porsche Hungaria PR igazgatója a totalcarnak elmondta, az alapmotor korszerű, teljes egészében alumíniumból készült négyhengeres, kétutas szívószerkezettel, amely különösen alacsony fordulatszámon javítja a nyomatékgörbét. A száz lóerős modell átlagfogyasztása közepesnek mondható, gyári adatok szerint 8,1 liter ólommentes benzin.

 
   

Amiben nincs kompromisszum és ami megint csak egy korszerű kupé nélkülözhetetlen kelléke, az a négy tárcsafék, az ABS blokkolásgátló és az ESP elektronikus stabilitásnövelő program. A drágább változatokhoz képest kikerült a szériafelszerelések közül az Easy Entry funkció, amely a hátsó ülésre történő beszállást könnyitette meg, elöl és hátul a szőnyegbetét, az első ülések háttámlájára szerelt csomaghálók, az első ülések magasságban állithatósága, a kapaszkodók, a belső tükör feletti rakodó rekesz, a hátsó olvasólámpák, a napellenzők megvilágitott piperetükrei, a rádiótávirányitású központi zár, a CD-váltó előkészités, a 12 voltos csatlakozók és a ködfényszórók.

Ettől az autó műszaki tartalma, meglévő komfortja nem sérül, mi több, a kupék többsége sem kinál nagyobb luxust. Sokkal több luxussal nem kényezteti vásárlóját a TT Coupé vagy Roadster sem, melyek 11-12 millióba is belekerülnek, ennek ellenére veszik, mint a cukrot. A győri üzemben a múlt héten gördült le a szalagról a százezredik Audi sportkocsi, amely a VW konszern egyértelmű sikerszériája manapság: nem tudnak belőle eleget gyártani. Míg a Beetle-t 1-2 hét alatt raktárról megkapja a magyar vásárló, a TT-re a németek is 4-6 hónapot várnak. Pedig a győri összeszerelőüzemben - tájékoztatta a totalcart Lőre Péter, az Audi Hungaria sajtószóvivője - ezeregyszáz ember dolgozik három műszakban és a motorgyártó részleg is megfeszített ütemben működik. Ez utóbbi 1994 óta majd 3,5 millió benzin- és dízelmotort állított elő, miközben az Audi teljes győri beruházásainak értéke jövőre eléri a kétmilliárd német márkát.