Eddig több mint 50 ezren csatlakoztak a pénztárcakímélő üzemanyagtankolási rendszerhez, amelyet a Magyar Autóklub és a tokodi logisztikai bázist fenntartó HungaroNafta közös cége, a Klubpetrol indított útjára.
A hálózat létesítésének alapját az úgynevezett
pártolói befizetések jelentik: éppen ezért a lehetőségek
kibővítéséért a MAK meghosszabbította az első - két évre szóló -
kedvezményes tankolásra jogosító befizetések határidejét. A január
végén lejáró akcióban befizetett
1200 forint pártolói tagdíj - és az érte kapott matrica -
ellenében a tagok 2002. december 31-ig tankolhatnak kedvezményesen
a hálózat kútjainál - ez literenként 10-15 forintos megtakarítást
jelent. Akik a fenti időpontot követően fizetnek be, emelt mértékű
tagdíjat kell vállalniuk és tagságuk csak egy évre lesz érvényes.
Az első kutak már üzemelnek (Székesfehérvárott és Tokodon), és a tapasztalatok Kovács Zoltán MAK-főtitkár szerint igen biztatóak. A tavaly év végi építőanyag-áremelkedést is beleszámítva egy négy kútoszlopos Klubpetrol diszkont töltőállomás kialakítása ugyanis töredéke - mintegy 30 millió forint - a multinacionális forgalmazók 200 milliós beruházási költségének. Mindamellett ezek az állomások már megfelelnek az EU-ban 2003-ban életbe lépő műszaki és környezetvédelmi előírásoknak.
Az alacsonyabb üzemeltetési költségek - a diszkont kutaknál nem épülnek shopok, így oda kiszolgáló személyzet sem szükséges -, az ebből eredő kisebb amortizációs költségek és a fenntartó MAK nonprofit tulajdonosi szemlélete ráadásul olyan üzleti stratégiával párosul, melynek szellemében a Klubpetrol mindig ott vásárol üzemanyagot a hazai és külföldi piacon, ahol a legjobb minőséget a legolcsóbban kínálják.
Mint a főtitkár elmondta, jónéhány európai autóklub érdeklődött már a diszkont kúthálózat beindításának tapasztalatairól - ezek mögött az az érdekvédelmi szemlélet húzódik, amely más országokban is szeretné a nagy üzemanyagforgalmazókat megfontoltabb árpolitikára kényszeríteni. Bár az üzemanyag kiskereskedelmi árában Nyugat-Európában is majd 25 százalékos (nálunk 50-60 százalék) az állami adótartalom, ehhez ott a magyarországinál magasabb forgalmazói haszon járul.
Nem véletlen, hogy az osztrák autóklub,
az ÖAMTC elsőként szerepel az érdeklődők között, hiszen a
két ország üzemanyag-árképzési rendszere között számos hasonlóság
fedezhető fel. Másrészt az osztrákokban még élénken él annak a két
évvel ezelőtti, a munkavállalók kamarája által beterjesztett
indítványnak az emléke, amelynek nyomán fennállt annak veszélye,
hogy a gazdasági minisztérium hat hónapra úgymond
nemzetgazdaságilag indokolt árakat állapítson meg Ausztriában.
Érdekes párhuzam: a munkavállalói kamara azzal indokolta indítványát, hogy egyrészt a benzinpiacon nem működik a verseny - gondoljunk csak a mi nemzeti olajtársaságunk politikailag méricskélt árképzésére! -, másrészt Ausztriában a hozzáadottérték-adó levonása utáni nettó árak jóval az EU-árak fölött vannak. Ez egyébként néhány osztrák sajátosság logikus következményeként fogható fel, ilyen például, hogy a 3200 egységet számláló ausztriai kúthálózat kétszer akkora, mint a németországi, aminek következtében az értékesíthető mennyiségek alacsonyabbak, így az üzemeltetők magasabb árréssel dolgoznak.
Ami a verseny hiányát illeti, a munkavállalói kamara szerint mind a mai napig már a bécsi benzinkutaknál is ármonopoliumok tapasztalhatók, ezért az autóklub folyamatosan követeli, hogy a tartományok gazdasági miniszterei rendszeresen hozzák nyilvánosságra annak a húsz benzinkútnak a címét, amelyek a legalacsonyabb, illetve legmagasabb árazással élnek tartományukban.