Toyota Avensis típusjelzés

2000.09.19. 10:19
A Toyota a módosított Avensisben bevezeti közvetlen befecskendezéses benzinmotorját. Az ezzel a motorral hajtott Avensis jelzése D4, ugyanakkor az Avensisben már futó dízelmotor jelzése D4-D. A két változat csupán a típusjelzés alapján nehezen különböztethető meg, a benzinmotoros D4 az elnevezésében szereplő ,,D" betű miatt akár dízelnek is gondolható.
 
   
    régi Mazda RX7

Sok más autó esetében köszön még vissza a hasonlóság: a hetvenes években jelent meg a Wankel-motoros Mazda RX-7. Akkor már régóta ehhez hasonló jelzéssel futott a (Ford konszernhez tartozó) amerikai Mercury Cougar XR-7-es változata. A Ford később Európában használt fel egy már létező nevet: a Ford Focus neve miatt az ismert német gazdasági lappal, a Focus-szal volt afférja az autógyárnak, másrészt néhány évvel korábban már a Ford Fiesta egyik változatát is Fiesta Focusnak hívták.

Az Opel is elkövetett egy alapvető hibát: az egymást követő modellsorozatokat az ábécé betűivel különbözteti meg, tehát az első (1991-től 1998-ig, illetve jelenleg Classic néven gyártott) Astra viseli az "A" jelzést, a jelenlegi pedig a "B" megjelölést. A több sorozatot megélt típusoknál, mint például az Opel Kadett, igencsak megtévesztő a "D" széria. Az Opel Kadett "D" nem feltétlenül dízel Kadett, hanem lehet benzines is, az 1985-ig gyártott "D" ( kocka) szériából.

Ugyanígy a Volvo 340 DL-ből is készítettek benzinmotoros és dízelmotoros változatot, pedig a típusjelzésben szereplő "D" betűt általában csak a dízel típusoknál alkalmazzák. Az Audi is belefutott egy kisebb hibába: a kilencvenes évek elején a 80-as modell sportváltozatát elnevezték S2-nek, a nagyobb 100-as modell sportváltozatát pedig S4-nek. Ezután modellváltás következett: a 80-as típus utóda lett az A4, azóta ennek izmosított változata logikusan S4 néven fut, csakhogy ezt a típusjelzést már korábban felhasználták a nagyobb modellsorozathoz.

 
   
  Az elsô Audi S4-es, ez még a 100-as modell sportváltozata.

Ha évtizedeken keresztül azonos név alatt gyártanak egy autót, ilyen például a Porsche 911-es, a különböző modelleket nehéz megkülönböztetni. A 911-es esetében 1989-ig egyszerű volt a helyzet, a használt 911-eseknél az évjárat elegendőnek bizonyult a megkülönböztetésre, mert évekig alapvetően ugyanazt a karosszériát használták. 1989-ben megjelent a 964-es gyári kóddal jelölt 911-es széria (az első modell, amibe négykerékhajtás illetve Tiptronic váltó rendelhető volt, jelentősen gömbölyített kasznival).

Majd 1993-ban a 993-as gyári kóddal jelölt széria (az első Porsche 911-es modell döntött első fényszórókkal), 1997-ben pedig a 996 gyári kóddal jelölt aktuális sorozat (az első 911-es vízhűtéssel). Németországban az apróhirdetésekben néhány éve mindenekelőtt ezeket a gyári kódokat használják, és nem csupán az évjáratot. Ezért lehet ott 964, 993, 996 jelöléseket olvasni, mindegyik a 911-es különböző változataira utal a könnyebb megkülönböztethetőség miatt.

 
   
    Opel Kadett a "D" szériából, ami lehet benzines is és dízel is.

Ahogy a Ford a Focus-nál, a Volkswagen is felhasznált egy már bevált jelzést. Korábban a Golf első szériájának alapjaira gyártott pickup neve volt a Caddy, a kilencvenes évek közepe óta viszont a kisebb Polo alapjaira épített áruszállítót hívják Caddy-nek.

Amerikában a Chevrolet olcsó reklámfogása az Impala névhez kapcsolódik. A híres régi cirkáló nevét a kilencvenes évek elején használták fel a Caprice sportváltozatához. Ez akkor még alvázas (tehát nem önhordó karosszériás), V8-as Corvette motorral hajtott, a legendás elődök nevét joggal viselő autó volt. A termékpaletta racionalizálása során a Caprice és vele együtt az Impala is eltűnt, a Chevrolet leállt az alvázas, nyolchengeres motorral hajtott cirkálók gyártásával. De a jól csengő nevet felhasználták egy teljesen kommersz autóhoz.

A Chevrolet Malibu erősített változatát hívják jelenleg Impalának, de ennek már semmi köze a múlt legendás autóihoz, csak a nevében egyezik velük. Európába visszatérve még a különböző BMW modelleket lehet említeni, ahol a jelzés utal a modellsorozatra és a motorra is. De már régóta nem minden esetben fedi a típusjelzés a motor tényleges méretét. A hetvenes években a 315-ös típusba nem 1.5 literes motor került, mint azt a típusjelzés alapján gondolhatnánk, hanem az 1.6 literes, szimpla karburátoros (dupla helyett), gyengébb változata.

Később viszont a 316-os nem 1.6 literes volt, hanem az 1.8-as szimpla karburátoros verziója. A sort sokáig lehetne folytatni, jelenleg az 540i/740i típusok 4.4 literesek, a 750i típus 5.4 literes. Ugyanakkor a BMW az eddig alkalmazott 323i/523i jelzésről visszatér a korábbi 325i/525i megjelölésre. Nem nehéz kitalálni, a motor mérete semmit sem változott, maradt a jól ismert 2.5 literes, soros hathengeres.

Magyarországon is akad példa autós témában a megtévesztő elnevezésre. A köznyelv ugyanúgy zöldkártyának hívja a környezetvédelmi vizsgálatot igazoló lapot, mint a felelősségbiztosítást igazoló nemzetközi dokumentumot.