Állatkert

2003.09.01. 10:35
Az egykor komenista postásfurgon-gyártó, az Izs manapság Moszkvicsokat szerel össze. A GAZ halogatja a Lada Calina gyártását. Az Avtovaz dübörög a Chevrolet Nivával. Helyszíni tudósításunk az autósvilág egyik legmorbidabb seregszemléjéről.

Szökkenő szarvas szomorúan nézte a fejedelmi őzbakot. Bizony az évek nem múltak el nyomtalanul: a szarvas felett. Lefogyott, szemének csillogása megtört. Dacára, hogy kicsinosította magát, és az állatszépségversenyen kikefélt, fényes szőrrel kellette magát, az emberek mégis az őzbak köré tömörültek.

A fenti képletes beszéd a Volga "luxusautóira" vonatkozik. Sajnos a kiállítás rendezői a GAZ standját közös pavilonban helyezték a BMW, Audi, Mercedes vagy a Lexus kiállításával. Így nem meglepő, hogy a BMW 760 Li Individual sokkal több nézőt vonzott, mint a sokadik frissítésen átesett Volga 3110. Az eggyel korábbi Ford Transit generációhoz igencsak hasonlító Gazelle/Sobol haszonjármű család jóval népszerűbb. Ez főleg annak köszönhető, hogy az orosz piacot védővámokkal bástyázták körül és így a GAZ haszonjárművei szinte vetélytárs nélkül hódíthatnak. Az év elején új, Euro-2-es Iveco motorokkal egészült ki a választék, s ennek alkalmából kívül-belül átfésülték az immár nyolc éves típust.

A GAZ példája jellemző volt az egész kiállításra. Az orosz gyárak mindegyike pénzhiánnyal küszködik. Az Avtovaz évek óta ígéri, hogy a Ford Fiesta, és Volkswagen Polo vetélytársának szánt Lada Calina család gyártása "jövőre" végre megindul. Sokáig úgy nézett ki, hogy 2004. májusában tényleg megkeződik a kisautó értékesítése. Azonban a kiállításon kiderült, legkorábban 2004. novemberére remélhető a start.

Az Avtovaz legújabb típusa, az immár nyolc éves 2110 is megérett a leváltásra. Júliusban került piacra a 2110T, a régen várt facelift. Ha minden igaz, jövőre megérkezik a 2110 műszaki alapjaira épített 2170. A 4,4 méter hosszú limuzin a gyár szerint a "luxus" kategóriába tartozik. Erre króm díszítések hívják fel a figyelmet.

A felszerelések sorában elektromos ülések, elöl dupla légzsák és klímaberendezés. A számítógép segítségével tervezett 2170 építési minőségében is radikális javulást ígér a cég. Az Avtovaz stand másik érdekessége volt a Revolution névre keresztelt alumínium-karosszériás roadster, melyet a Totalcar már néhány napja bemutatott. Egyelőre csupán formatanulmányként volt látható az Oka kisautó utóda, az 1121 jelzésű modell.

Míg az Avtovaz filléres gondokkal küszködik, addig a General Motors-szal létesített vegyesvállalata szárnyal. Szűk egy évvel ezelőtt indult Togliattiban a Chevrolet Niva gyártása, amelyet augusztus elejétől már három műszakban gyártanak. Idén 60000 darab a cél, jövőre akár 75000 is készülhet. Szintén 2004-ben indul a Niva exportja Nyugat-Európába. Az 1,8 literes Opel motorral és japán váltóval szerelt változat márkajelzéséről még nem született döntés, elképzelhető, hogy a Daewoo szalonokban láthatjuk majd viszont.

Nézzük a többi orosz céget! Az UAZ csendben fejlődik, a 3160-as család -amely Nyugat-Európában Simbir néven kapható- legújabb tagja a 3163. Az alig kétéves típus orr-részét átfazonírozták, jövőre már a modernebb változat kerül a kiállítótermekbe. Az UAZ megállapodott a DeTomaso-val és egyelőre néhányszáz félkész Simbir összeszerelése zajlik Modenában. Az együttműködést nemrég kiterjesztették, és UAZEurope néven új gyárat készülnek létesíteni Olaszországban. A részben önkormányzati pénzből megvalósuló beruházást most vizsgálja az Európai Közösség.

Korábban már említettem az Oka kisautót. E Lada-fejlesztésű típust jelenleg két cég is gyártja: az inkább teherautóiról ismert Kamaz és a Seaz. Kapacitás lenne, de a gyártási mennyiséget meghatározza, hogy a Vaz évente csupán 60000 darab 750 köbcentiméteres, karburátoros motor szállítására képes. Éppen ezért új motorszállító partner keresése folyik, ennek eredménye volt a Kamaz standon látható Daewoo Matiz motorral szerelt autócska.

Magyarországon a hetvenes-nyolcvanas években főleg postásautóként volt ismert az Izs cég által gyártott puttonyos Moszkvics . Azóta a Moszkvics csődbe ment , az Izs egyre inkább Ladák összeszerelésre koncentrál. Ezen kívül csináltak egy nagyon olcsó s ennek megfelelő minőségű csapotthátú, ötajtós családi autót Oda néven. Az elnevezésekben nincs határ: az Oda kombi változatát Fabula névre keresztelték. Aki megnézi az illesztési hézagokat és a csapnivaló belsőteret, megnyugvásként talán inkább tényleg Aesopus fabuláit (állatmeséit) olvasgatja.

Immár a gyártók sorába tartozik a Ford is, amelynek 150 millió dolláros befektetéssel megépített szentpétervári gyártelepe gőzerővel ontja a Focusokat. Idén 17000, jövőre már 21000 darab a cél. A Ford optimista, szerintük lassan kialakul a fizetőképes kereslet. Így 2005. környékén a Focus mellé akár egy újabb típus is csatlakozhat.

A kiállítás legnagyobb meglepetése a Hummer H2 megjelenése volt. Mint kiderült, az óriásterepjáró feltűnése nem a véletlen műve. Az Avtotor nevű vállalkozás, amely eddig BMW és Kia összeszerelő-üzemként jeleskedett, immár a General Motors céget is partnerei sorában tudhatja. Jövőre Chevrolet Tahoe és Hummer H2 óriásterepjárókat készítenek. Persze a teljes mennyiség nem haladja meg az 1500 darabot és az egész hadművelet célja, hogy a vámtételeket elkerüljék, mégis az eset szimbolikus jelentőségű.

Amerikai autót az orosz üzletembereknek! Az Avtotor más területen is fejlődik. A Kia személyautó-palettájából a Rio, a Carnival és a Magentis összeszerelése folyik, ezen kívül a Sportage és különféle haszonjárművek is kigördülnek a kalinyingrádi üzemcsarnokokból.



Amellett, hogy több nyugati cég, így a korábban említetteken kívül a Toyota, a Nissan és a Renault is részt vett a seregszemlén, az egyik pavilonban sikerült rábukkanni egy Kínában összeszerelt Mitsubishi Pajeróra. A Liebao nem kalózmásolat, a japán cég biztosította a licenszt.

Idén sem hiányoztak a különleges alkotások: az óriáskerekű, Lada Niva alapú Mars második generációja immár vetélytársat is kapott, egy UAZ bázisú szörnyeteg képében. Az orosz autóipari szövetség, a kiállítást is rendező ASM a ZAZ Tavriát próbálta meg népszerűsíteni, sőt orosz építésű buggyt is találtunk.