Einstand a Moszkvics gyárban

2002.06.14. 09:08
Elhordhatja a pénzügyi rendőrség a világ valamely jeles galériájából az ott kiállított világhírű képeket, ha az intézmény - fizetésképtelenség miatt - nem utalná a tartozásait?
 
   
   

A dilemma azokat a Moszkvics gyári vezetőket foglalkoztatta leginkább, akiknek végül sikerült a gyár kiállítási részlegében felvonultatott oldtimereket visszaszerezni, miután a behajtók egy szabályos betörési akció után elvitték egy részüket.

Itt tart a Moszkvics. Aki a patinás, hiszen 1929 óta létező autógyár termékeiről érdemit akar tudni, az megnézheti a haldokló gépsorokat és a ma már elhíresült autókiállítást. Májusban 23 darabot vittek el, foglaltak le közülük, köztük olyan, még a világháború előtt készült régiségeket, melyek némelyikéből pár száz van a világban, s van köztük olyan, melyből összesen néhány darabot gyártottak.

 
   
 

Az orosz állam legértékesebb régi járgányai közül sok található a Moszkvics-gyári múzeum gyüjteményében: elegáns Fordok a század első évtizedeiből, vagy itt van az a Pontiac Grand Prix, ami Gorbacsové volt, Reagan elnök küldte ajándékba.

Az elkobzás logikája mögött az érték áll: az említett kocsik értéke ma már 2-3 millió dollár, igaz a kocsipark átlagértékét a végrehajtó merő hozzánemértésből darabonként 10 ezer rubelben számolta el, azaz kevesebb mint 330 dollárban.

Az autók végül a moszkvai polgármester utasítására kerülhettek vissza a Moszkvics gyárba. Mert hiába foglalják le őket, a Moszkvics adósságait nem lehet belőlük kiegyenlíteni; az egyedül tavaly 1 milliárd rubel volt. A gyártó ugyanis összesen 800 darabot szerelt készre, ennyit igényelt a világ.

 
   
   

Sokkal többet tudnának, pontosabban tudtak volna gyártani. Mára azonban már alig van, aki a szalagokon munkára lenne fogható, nem is beszélve olyan mellékes tényekről, mint hogy az irdatlan fizetetlen villanyszámla miatt idén márciusban az energiaszolgáltató elvette az áramot, aztán nem sokkal később a melegvizet-fűtést.

Moszkvai mende-monda szerint a gyár 1996 óta egyetlen kopejkát sem fizetett be adóként, a városnak 145 millió dollárral tartozik, ebből tízegynéhány millió dollárral a közműszolgáltatóknak.

 
   
 

Ha valakinek, a moszkvai városi kormányzatnak lehetne joga kiszedni minden pénzt a gyárból, és lefoglalni a mozdítható kincset, az autógyűjteményt. De azt - egy árverés szervezéséig - leginkább úgy lehetne gyorsan hasznosítani, ha a város kiállítaná. Akkor pedig már szinte mindegy, hol. Maradhatnak a gyárban.

Hogy utóbbival mi lesz, arról egyelőre fogalma sincs senkinek. A gyár 1986-ban még azt ünnepelte, hogy legyártották a négymilliomodik Moszkvicsot. Már fizetőképtelen volt, amikor még modellfejlesztésthajtottak végre, sőt 1999-ben kijött a Duet nevű újdonság. Nem tudni, miben hihettek, még ki sem heverték az ország legnagyobb pénzügyi válságát és az oroszok pénzesebb fele csak azon orosz kocsik iránt mutatott érdeklődést, amelyik hátterében megjelent egy műszakilag értékelhető külföldi partner, vagy 3 ezer dollárnál olcsóbbak.