Mitől drága az autó?

2000.10.17. 09:45
Ezzel a kérdéssel már foglalkoztunk, akkor az derült ki, hogy az árak negyven év alatt történt megötszöröződésében az élőmunkaigény-felhasználás relatív növekedése a ludas. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy a járművek alapfunkcióinak, alaptechnológiáinak változása nyolcvan év alatt sem produkált akkora fejlődést, mint a mostanában beépített elektronikai rendszerek.
 
   

Ezek persze nem olcsó termékek - nem véletlen tehát, hogy az autóipari árversenyben ezek felkínálása stratégiai szempont lehet. Az autósok ugyanis egyre több kényelmet és biztonságot várnak el autójuktól. Ez a technika szintjén a fedélzeti elektromos és elektronikus funkciók számának növekedésében nyilvánul meg: ilyenek a légkondicionáló, az autóhifi a ma már szinte kötelező CD-tárolóval, a légzsákok, az egyre terjedő nevigációs rendszerek és ilyen lesz nemsokára a dinamikus menetstabilizátor és a parkolást segitő távolságérzékelő.

Egyre természetesebb a funkciók közötti kommunikáció is. Például a rádió hangerősségének változása a menetsebesség függvényében, a szabályozottan működő ablaktörlőlapát, amelynek sebességét a szélvédőre hulló csapadék mennyisége határozza meg, vagy a külső fény csökkenésekor automatikusan bekapcsolódó fényszórók.

Ahhoz azonban, hogy az új funkciókat versenyképes áron és a javítási igény növekedése nélkül beépíthessék az autókba, igazi technológiai forradalomra volt szükség. Ennek egyik vívmánya a Peugeot által kifejlesztett multiplex kábelrendszer, ahol az elektronikának köszönhetően az autó funkcióinak nagy része miniatűr formába tömörithető. A multiplex rendszer lehetővé teszi az elektronikus vezérlések egy csoportjának együttműködtetését is. Másik előnye, hogy felkínálja az úgynevezett távjavitás alkalmazását is.

Az Erfurtban létrehozott assistance központban egyszerűen rákapcsolódnak a szakszervíz számitógépes vonalára és képernyőn keresztül nyomon követhetik a szerelő által alkalmazott diagnosztikai eljárást és segíthetik a hibafeltárást. A gépjárműhöz csatlakoztatott műszerrel szinte kézbe is vehetik az autót és valóságos távjavitást hajthatnak végre. A tapasztalatok szerint ennek a rendszernek az alkalmazása révén a szerviz ügyfeleinek legfeljebb egy órát kell várniuk a javításra. Mielőtt azonban a felháborodott magyar Peugeot-tulajdonosok e-mail írásba fognának, közöljük, hogy a hazai Peugeot-szervízek e rendszer fogadására még nincsenek felkészülve.

 
   

Más kérdés, hogy a fentebb említett technológiai forradalom máris olyan újdonságokat produkál, amelyek révén az autó funkciói közötti kommunikációból hamarosan kiiktatható lesz a kábelek használata. A beépített miniszámítógépek ugyanis rádiójelekkel fognak kommunikálni. Ezt egy olyan chip teszi lehetővé, amely képes rövidtávú hang- és adatátvitelre kábelek nélkül. A megoldás rendkívüli előnye, hogy olcsó, kompatibilis minden nemzetközi szabvánnyal, nagy sebességű adatátvitelt biztosít kis energiafelhasználással és megfelelő kapacitással rendelkezik az átviteli hibák kiszűrésére és a bizalmas információk kódolására.

Ez a technológia a gépkocsit mozgó információs platformmá alakítaná át, amelynek természetesen a kezdeti felhasználók fizetnék meg az árát. Például a kocsiban ülő könnyedén útvonalinformációt cserélhet laptopja és a navigációs rendszer között, a palmtop telefonszámai elérhetőek lesznek a kocsitelefonról is, a gyerekek hátul tévét nézhetnek, zenét hallgathatnak vagy internetezhetnek, míg apuka a vezetőülésből a legfrissebb részvényárfolyamokat kéri le.

 
   

Persze korántsem csak ezek a luxusjárgányok profitálhatnak a Bluetooth technológia előnyeiből. Az 1994-ben az Ericssonnál elindított program legnagyobb előnye ugyanis, hogy független egy kifejezett gyártótól, magyarán alapfunkciók ellátására akár kiskategóriás modellekben is felhasználható.

A vásárlói előnyök mellett gazdaságosság szempontjából nem elhanyagolható, hogy a Bluetooth technológia révén leegyszerűsödhet a gépkocsi-forgalmazás és a javítás folyamata. Ha ugyanis egy autó már a megépítéskor Bluetooth chipet kap, akkor folyamatosan nyomon követhető rajta a gyártás folyamata.

Másrészt lehetőség nyílik arra, hogy minden autó egyedileg, a vásárló kívánságai szerint készüljön. Persze a gyártás után is lenne feladata a chipnek: segíthetné a készletnyilvántartást és az autó javításakor is információkat szolgáltathat. Ma a különféle márkájú gépkocsikban más és más számítógép működik, a szabvány Bluetooth a kompatibilitás hiányából eredő problémákat is kiküszöbölhetné.

A technológia - melyet egyébként a svéd vasúttársaságnál tesztelt az Ericsson - becslések szerint 2005-re terjedhet el tömegesen: várhatóan 670 millió termék rendelkezik majd ilyen chippel. Az autógyártók közül a BMW kívánja legkorábban - már 2002-ben - alkalmazni e technológiát.