Már Rolls-Royce-unk is van!

2005.04.22. 14:18
Itt az ideje, hogy újabb önreklámozással terheljük önöket! Olyan gyöngyszemek jönnek hozzánk népítélet formájában, amiket mindenkinek látnia kell. Legutóbb néhány élvezetesen megírt ítéletet emeltünk ki és kínáltuk tálcán turkálni lusta olvasóink szeme elé. Most néhány érdekességet, ritkaságot ajánlunk az elkényelmesedett autórajongók figyelmébe. Akit nem érdekel a Mini és a DS, válogasson kedvére, könnyedén találhat egy jó kis Moszkvicsot vagy Chevy Camarót, ha épp arra fáj a foga.

Mini, 1974


Legendás angol törpeautó megszállottaknak. Drága, nehezen beszerezhető alkatrészek, apró kerekek, szinte az aszfaltot dörgölő fenék.

Használhatóságáról annyit, hogy négy (felnőtt) személlyel megjártuk Angliát, Olaszországot, és bejártuk Magyarországot. Nem mondom, hogy kényelmesen, de kibírtuk :)

Négyütemű Barkas '85-ből

A KGST legszebb furgonja. A rendszerváltás után sok Barkas bűzös lehelete olajmentes fuvallattá szelídült, a háromhengeres, sokat fogyasztó Wartburg-blokk helyére a ragaszkodó gazdik négyütemű nyugati motort szereltek vagy szereltettek.

Egyszer kibéreltük a Műegyetem Schönherz Zoltán Kollégiumától, hogy ezzel menjünk Görögországba. Ez volt életem legnagyobb autószerelése, a három hét alatt gyakorlatilag folyamatosan autót szereltünk.

BMW 850, 1991


V12 széles, lapos tepsiben. Alig-alig látni az utcán, sok példány várja arab sejkek garázsában lezsírozva az árverést. Néhány meg Magyarország útjait rója, két ítéletünk is van róla.

Habár klasszikus sportcoupé, nem a teljesítményhajszolás a fontos, hanem az a méltóságteljes erőfölény, amelyet minden körülmények között biztosít az autó. Nem illik hozzá füstölő kerék, a driftelés, de lehetne éppen így is használni.

Cadillac Seville, 1991

V8, ámerikai, benzintemető. A tulaj imádja, mindenre öt csillagot adott, de a fenntartási költségeket még elfogultan is csak négyesre, a szervizeket egyes alára osztályozta. Ilyen autót üzemeltetni Magyarországon a luxus és az orosz rulett keveréke lehet.

Ebben egy 4900 cm3-s v8-as, hengerenkénti injektoros motor található, már 1000-s rpm-től óriási erő áll rendelkezésre, valami fenomenális érzés, hogy nincs olyan tartomány, ahol ne indulna meg, mint akit puskából lőttek ki.

Chrysler New Yorker, '89-ből


Tudósítás Amerikából bájos nyelvhasználattal: miként szolgál Minnesotában kalandtúrákon ez az igazi női autó. Háromliteres tucatautó, 8,5 literes fogyasztással, 1600 dollárért.

Hat megszerelte es eppen jott le a ramparol, amikor nagy csattanas. Ez a nemkomplett elfelejtette, hogy a kocsi meg van ulve, mert hatul a csomagtartoban benne az egesz eletunk. Hat eddig a benzin meg nem folyt az autobol. Hat most mar az is folyt. Na egy karabinerrel megfixalta, es mar haladtunk is tovabb.

Negyvenéves Citroën DS 21


Két csónak felfordítva, egymásra rakva, Fantomas, négyajtós kabrióból integető DeGaulle: a DS, azaz Déesse, azaz Istennő minden francia nemzeti öntudatának alapköve, ott a helye a guillotine és az éticsiga között.

A történet úgy kezdődött, hogy egy családi autót akartam venni, aminek Citroënnek kellett lennie. Ez belső elvárás volt, nem racionális meggondolás. Hazánk egyik elismert Citroën-kupecénél tett látogatásom során láttam meg a telepen Erzsébetet, nicknevén Bözsit. Innentől filmszakadás...

Fiat X1/9, 1980

Bertone egyik legemlékezetesebb munkája, a lehetetlen típusjelzésű baby-Ferrari. Mi már megírtuk, most olvasóink is megírták: az X1/9-ről eddig három ítélet született.

Csak elfogultan tudok róla szólni. Kemény, pattogós futómű, zörgős kaszni, zajos utastér, 100 fölött a motorzajt elnyomja a szélzaj... mégis imádom. Mindenütt mosolygós arcok fordulnak utána.

Mercedes W116, 1977-ből


Jockey Ewing ilyennel járt dolgozni Dallasba a Southfork Ranchról. Olvasónk 300 000 kilométert tett bele, és még mindig szereti, a "következő autója" rubrikába csak ennyit írt: Mercedes

Megfelelő minőségű üzemanyaggal 230 km/h sebesség is elérhető (a gyári kézikönyv szerint ez 205 km/h), és az autó ilyenkor is jól irányítható. Mindez a 2135 kg-os tömegnek is köszönhető, ami emellett azt is megindokolja, hogy miért nem kell a piros lámpánál autóversenyesdit játszani vele.

Rolls-Royce Silver Seraph, 2002-ből


Az ítélet eredetileg némi bosszankodó előhanggal egy másik márka alá került, a tulajdonos kérésére egészítettük ki a típuslistát a Silver Seraphfal. Valahogy nem gondoltunk rá, hogy erről az autóról is érkezik hozzánk magyar nyelvű értékelés.

180-as tempónál is csendes, halkan is lehet benne beszélgetni, és kényelmes, bár kicsit hiányzik az S masszírozós ülése, hosszabb úton használtam. További megjegyzés nincs, szerintem etalon az autóépítésben. Magyarországra nem szándékozom elhozni, itthon egy nem feltűnő Opelt használok. E-mail címet nem írok, talán megértik miért.

Skoda 110R '73-ból


A szocialista blokk ikonikus sportkupéja a hetvenes évekből. Blazsej doktor álma, a cse_szlovák ipar remeke.

A farmotor kezdetben többször megviccelheti az embert, de ezt meg lehet tanulni. Főleg télen okozhat problémát a vehemensebb sofőröknek. Viszont a hátul a súly, hátul a hajtás elrendezés miatt mindenhonnan kimászik, jégen elindul, hóban nem akad el.

Zaporozsec, 1981

Végül egy Zápor Jóska, amit a közhiedelemmel ellentétben nem tankindítómotor mozgat. Benzinkályha, kopoltyúk, V4-es blokk a Szovjetunióból.

Jobb oldalán a kerék előtt volt egy kb. 3 cm-es mélységű, mintegy fél négyzetméteres horpadás. Egy Golf tört ott totálkárosra, amikor a Zaporozsec előző gazdája elfelejtette megadni neki a jobbkezet. Ez is illusztrálja az 1 mm-es lemezből készült kaszni merevségét.

Ezután is várunk ítéleteket Ferrarikról (nonszensz, hogy még nincs!), Bentley-kről, Aston Martinokról, Hindustan Ambassadorokról, 500-as Fiatokról. És persze Swiftekről, Astrákról, Octaviákról, Escortokról is. Írják meg autójukkal megélt örömüket, bánatukat, sikerüket, kudarcukat, véleményüket és szerviztapasztalataikat mindenki okulására, Népítélet rovatunk minden autótípus előtt éjjel-nappal tárva-nyitva áll.