Tényleg rasszista a magyar?

2009.03.02. 02:31

Nagyjából tízezer népítéletet írtak egy év alatt, át is lépte az ítéletek száma a negyvenezret. Minden szubjektív, sokan elfogultak a saját autójukkal, másoknak kész elképzelésük van bizonyos kocsikról anélkül, hogy kipróbálták volna. A nagy számok törvénye alapján mégis kirajzolódik valami igazságféle.

Jó egy éve volt, mikor a Népítéletben lévő verdiktek száma átlépte a harmincezret . Jelenleg negyvenkétezer környékén járunk, ami különös módon pont az ezerszerese az élet értelmének , de most nem ezen van a hangsúly, hanem az elemzésen. Mit mutat az új kép, mi változott, mi az, ami soha nem változik, és vajon mennyi mindebből a valóság, és mennyi az olyan általánosításokon nyugvó vélemény, mint például a Toyota az jó, me' megbízható.

Hamarosan megmutatjuk önöknek az összesített statisztikákat is, de előtte gondolkodjunk egy kicsit. Ön szerint hány autómárka van, pontosabban hányféle jelvénnyel gyártott eddig az ember mindenféle kocsikat? Nehéz lenne pontosan válaszolni, ha az olyan kicsiket, mint például az a.d. Tramontana is beleszámítjuk, becsléseim szerint ez a szám bőven meghaladja az ötszázat. Az interneten keresgélve találtam egy oldalt, ahol összesen 165 autógyártót sorolnak fel, de már ebben a listában is olyan sosem hallott nevek vannak, mint az Authi, az egyszer volt, hol nem volt Vivinus vagy a bizarr hangzású Goy Advanced Automobile.

Népítéletünkben összesen 151-féle autóról írhat ítéletet, de ennél jóval kevesebbről olvashat, hiszen például NSU, Holden-, Ligier- vagy Pagani-ítéletünk eddig egyáltalán nincs. Vannak olyan különlegességek, amikről van ítélet, de nagyon kevés. Cadillac -ítélet összesen 10 van, Saturn 3. Érdekes, hogy egy olyan egzotikus és drága autóról, mint a Ferrari, 20 ítélet is született, Porsche-verdiktből is megdöbbentően sok, 55 darab van.

Amikor azt mondjuk, a tíz legjobb, ezeket az autókat nem számoljuk, nem is számolhatjuk bele, hiszen nagyon kicsi a rendelkezésünkre álló minta. Az itt következő táblázatok nagyjából ötven gyártó termékeiről szólnak, azokról az autókról, melyeket mindennap látnak az utcákon, használnak és ismernek, és melyekről évente nagyjából tízezer ítéletet írnak.

A legjobb gyártók

Van egy rossz hírem: a legjobb autókat nem ezen a kontinensen gyártják. A Mercedes, az Alfa Romeo, a Volkswagen nincs a listán, hogy a Renault-ról és a Peugeot-ról ne is beszéljünk. Egyetlen európaiként a BMW-nek sikerült felkerülni a Népítélet tízes listájára, igaz, neki is csak tizedikként. Úgy tűnik, a nép véleménye elég egyöntetű: a jó autók a Távol-Keleten készülnek.

Különös, hogy a sokat méltatott Lexus csak a kilencedik, míg az anyacég, a Toyota az első. Lehet, hogy a Toyoták tényleg jobbak, de persze az is elképzelhető, hogy a kispénzű vásárlók kevesebbet kukacoskodnak, mint a gazdagabbak. A második helyen a Honda végzett, itt azonban megtörik a japán uralom. Nem is olyan rég még megmosolyogtuk a koreai kocsikat. Egy Hyundai Pony a kilencvenes évek elején menőbb volt ugyan az Európa keleti felén gyártott gépeknél, mégsem lehetett egy lapon említeni egy Volkswagennel vagy Opellel. Ma e két utóbbi gyártónak se híre, se hamva az önök által készített tízes listán, koreai cégből viszont kettő is akad, méghozzá igen előkelő helyen: a KIA a harmadik, a Hyundai a negyedik helyet foglalja el, ráadásul elég magas pontszámmal, alig lemaradva a két nagy megbecsülésnek örvendő japán cégtől.

A többi helyen mind japán autók vannak, Mazda, Mitsubishi, Suzuki és Subaru. Tízből hét japán. Tényleg mindent elhiszünk, amit sokáig mondogatnak? Vagy ez lenne az autórasszizmus? Vagy a Népítélet tényleg az objektív valóságot mutatja, és csakugyan jobbak a japán autók, mint a többi? Ossza meg velünk véleményét a cikkhez tartozó blogbejegyzésnél !

A legmihasznább gyártók

Egy középkategóriás autó ára x. Ha prémium, van egy szorzó, ha nagyon prémium, van egy nagyobb szorzó, de az azonos rangban lévő autómárkák hasonló termékei között általában nincs nagy árkülönbség. Pedig a nép véleménye alapján simán ki lehetne dolgozni egy rendszert, melyben a legjobbakat drágábban, a legrosszabbakat meg olcsóbban adnák, és akkor minden márkának lenne létjogosultsága. Mindegyiket bátran megvehetnénk, hiszen egyikkel sem járnánk jobban vagy rosszabbul. Reálértéken ugyanazt kapnánk, legfeljebb amelyik olcsóbb volt, gyakrabban esne szét.

Régi hagyomány, hogy a rosszak listájában a francia kocsik érik el a legmagasabb helyezéseket, de a Népítélet, az nem olyan, mint a többi. Önök szerint a legrosszabb kocsikat egy angol cég, a Land Rover gyártja. Aztán persze jön a három francia, a Peugeot, a Renault és a Citroën szépen egymás után, csodák nincsenek. Érdekes a Mini ötödik helye. Különös, hogy ha a BMW a tizedik legjobb, akkor ugyanazzal a technikával a Mini miért lett az ötödik legrosszabb.

Az utolsó tízben egyetlen távol-keleti gyártó sincs. Egyedüli nem európaiként a Jeep képviselteti magát, önök szerint ez a hetedik legrosszabb autó a világon. Az olaszoknak a Fiattal sikerült betörniük a kilencedik helyre, ami ahhoz képest, hogy a nép általában a francia autókkal veszi egy kalap alá az olaszokat, nem is olyan vészes; legalább a Lancia meg az Alfa megúszta. Annál nagyobb meglepetés, hogy a Volkswagen, ami valaha egyet jelentett a megbízhatósággal, ma önök szerint a tizedik legrosszabb választás.

A legrosszabb autó

Maradjunk továbbra is a legrosszabbak világában. A poént sem szeretném idő előtt lelőni, de egyébként sem lenne jó borús hangulatban zárni egy ilyen cikket. Ez a lista sokkal izgalmasabb, mint az előző. Míg az nagyjából megfelelt azoknak az előítéleteknek, melyeket úton-útfélen hallunk, ez tele van meglepetésekkel. Gondolta volna, hogy a világ legpocsékabb autója egy Opel, a Vivaro? Hogy a Volkswagen Transportert és a régi 9-5-ös Saabot jobban utálják, mint a 607-es Peugeot-t? Ugye nem.

Különös, hogy sem a Xsara Picassót, sem a 206-os, sem a 307-es Peugeot-t, de még a C3-ast sem gyűlölik annyira, mint a Nissan Navarát − hoppá, egy japán a legrosszabbak között! A listába egy oldtimer, a Lada Niva is bekerült. Már nem gyártják, igaz, de attól még gyűlölni lehet.

And the winner is…

Papírforma? Az meg mi? Nem létezik papírforma. Ha létezne, szinte csak japán autó lenne a legjobbak tízes listáján, ez a lista azonban teljesen vegyes. Fellélegezhetünk, nem vagyunk rasszisták, mert bár hajlamosak vagyunk általánosítani, az egyén szintjén sutba dobjuk előítéleteinket. A legjobbak között van több francia, sőt, egy olasz autó is, igaz, hat helyet a távol-keleti kocsik kaparintottak meg.

Mit gondol a magyar népről?

Nem is kérdés, hogy a KIA gyártja a legjobb kocsikat, a Rio nyert, a Cee'd lett a második, tapsoljuk meg őket. De tapsoljuk meg a Seat Toledót is, amely − ugyan spanyolként − egyedül képviseli a német autóipart ebben az előkelő társaságban, a Fiat Albeát, mely negyedik tudott lenni annak ellenére, hogy a Fiat megítélése nem túl jó, és tapsoljuk meg jó hangosan a kilencedik helyen végzett 207-es Peugeot-t, valamint a tizedik Cliót, nekik volt talán a legnehezebb dolguk. Ha még nem fáradt el a kezük, nyugodtan megtapsolhatják szívünk csücskét is, a magyar Suzuki Swiftet, vér a vérünkből, a nép szerint minden autók közül a nyolcadik legjobb választás.

Ha további információkra lenne szüksége, mert autót szeretne venni, a Népítéletben sok kérdésére talál választ, és ha eddig nem tette meg, most azonnal írhat ítéletet a kocsijáról. ÍTÉLETET AKAROK ÍRNI MOST!!!