A magyar piacra nem jut

2000.10.02. 13:27

Noha a beharangozók még nyáron is az őszi megjelenésről szóltak, a várakozásokkal ellentétben idén már nem kerül a magyar piacra a Nissan kompakt egyterűje, a Tino. Mint azt Molnár Mária, a Summit Motors Hungary PR-igazgatója a totalcarnak elmondta, a hetvenmilliárd pezetás spanyolországi gyártóüzem már az indulásnál kapacitásgondokkal küzd.

 
   

A minden tekintetben új - először az 1999-es genfi szalonon debütáló - Almera-mutánst eredetileg két piacra fejlesztették ki: a japán modell már eddig is kapható volt, az európai igényeknek megfelelően kialakított változatra azonban várni kellett. A spanyolországi Nissan Motor Iberica szalagjairól legördülő Almera Tino egyébként a Nissan első olyan európai gyártású modellje, amely a japán óriáscég egységesített padlólemezei közül az elsőre - a kis-közepes méretűre - épül.

 
   

Ez azonos azzal a platformmal, amelyre az angliai Sunderlandben az idei évtől forgalmazott új Almerát is szerelik. (A megújult modell tesztjét hamarosan közöljük.) Az európai bevezetés nehézségeit mindazonáltal éppen az okozza, hogy a Tinót kizárólag a Nissan barcelonai gyárában állítják elő, ahol a 70 milliárd pezetás beruházás eredményeként létrejött gyártókapacitás a jelek szerint képtelen kielégíteni a napokban zajló párizsi autószalon által még inkább felkorbácsolt igényeket.

 
   

A felfokozott érdeklődés egyébként nem véletlen, hiszen a szakemberek szerint a következő években a kompakt egyterűek piaca növekszik majd a leglátványosabban. Az európai értékesítés 1998-ban 280 ezret tett ki, ami a piac két százalékát jelentette. Becslések szerint ez a részesedés 2005-re eléri az összes személyautó-eladás 10 százalékát. A hazai márkakereskedők jelentései szerint idén a magyarországi értékesítés 4,5 százaléka realizálódik ebben a szegmensben, ahol évek óta piacvezető a Renault Scenic, az élbolyba tartozik a Mercedes A osztály és a Fiat Multipla, de erőteljes trónkövetelő az Opel Zafira és a megújult Mitsubishi Spacestar is, valamint a tavaly piacra dobott Mazda Premacy. A Nissan modell versenyképességét erősen javítja az a tényező, hogy a Summit Motors Hungary a vállalkozóknak különösen kedvező tartós bérleti konstrukciót is ajánl, ami a lízing-üzletág manapság tapasztalható lankadása mellett nem elhanyagolható szempont.