Maradék teendőnk
a simlis szerelők álma, a kötetlen motorátvizsgálás. Műszakisok,
ezermesterek, hobbiautósok előnyben, de azért lehetőleg a többiek se
lógják el a programpontot. Ékszíj feszessége, motortartó bakok,
olajszint, ezek a legfontosabbak, de nem árt a hűtőrendszer ellenőrzése
és esetleges feltöltése, a kipufogó állapotának vizsgálata, és az
összekoszolódott, sérült benzin-, olaj- és levegőszűrők cseréje sem. A
tévhitekkel ellentétben az akkumulátorok is ilyenkor mennek tönkre, még
akkor is, ha ezzel majd csak télen, az elektromos fogyasztók gyakoribb
igénybevételekor szembesülünk. A kisebb, önállóan is cserélhető
alkatrészekből, mint például az ékszíj, érdemes egy tartalékot vinni
magunkkal. A sor az egyes autók állapotától függően a végtelenségig
folytatódhat, mindenesetre olyan autóval inkább ne induljunk el, ami
nem biztos, hogy vissza is hoz.
J.F. (Kari) - Sok Alfa
|
Fiatalabb korban az iskola a
második otthonunk, idősebben pedig
az autónk. Vagy épp az az első, ezt
sosem lehet tudni, így jobb ha
mindenre felkészülünk. Nálam a
csomagtartó - mivel elég nagy -
tökéletesen megfelel, hogy a
szükséges nem éppen szalonképes
állagú - szagú - dolgokat ott
tároljam. Néhány tartalék gumi -
többszörös defekt esetére - a hozzá
való felnikkel mindig található
itt. Velük az a baj, hogy a
szereléshez szükséges szerszámok
mind legalul vannak, így esőben
gyorsan kell rakodni. (Most jut
eszembe, hogy az eső ellen védelmet
nyújtó ponyva is legbelül van_ na
ezt majd előre rakom.) Van itt még
vontatókötél, három darab
elakadásjelző háromszög, és Vojtás
csomag, valamint a dízelesek
legsűrűbben használt eszköze, a
bikakábel is (téli estéken 1000 Ft.
körüli összegért szívesen
"segítenek" a taxisok).
A többi nélkülözhetetlen cucc
az utastérben kap helyet. Van
itt pulóver, zseblámpa,
mindenféle matrica a
rajongóknak, és persze rengeteg
szemét. A kupac alján biztos
található még halott német
katona, embrió, három éves
kisgyerek is, de olyan mélyre
még sosem ástam. Az viszont
biztos, hogy mindenféle
előkészület nélkül bátran
nekivágok bármilyen hosszú
útnak. Ez persze nem azért van,
mert olyan dolgokat szállítok
amik segítenek a bajban, hanem
mert mindig kényesen ügyelek,
hogy telefonom fel legyen
töltve, és azon ugye bármikor
kérhet segítséget az
ember_
|
|
|
Vessünk
egy pillantást a zöld papírokra a hatóságok kedvéért, nem járt-e
le a műszaki vagy a környezetvédelmi felülvizsgálat hatálya, talán
nincs is kínosabb, mint valamilyen dokumentum hiánya miatt egy napon
kétszer is megkísérelni a határátlépést. Legyen az autóban
elsősegély-doboz, jól jöhet baj esetén, ráadásul kötelező tartozék,
ugyanez érvényes az
ellankadást jelző háromszögre.
Gracza Zoltán - NG Saab 900
|
Meleg nyári napokon és estéken egy
pár elegáns cipő és egy nyári
kiskabát is elengedhetetlen
tartozéka egy kocsi
csomagtartójának, nehogy az
alkalmas ruházat hiánya gátoljon
meg minket egy koktélparti
meglátogatásában. Emellett egy
rendes családapa, amíg a család a
parton élvezi a nyár adta örömöket,
a kemping füvén lát neki az egész
évben elmaradt tisztítási, javítási
munkálatoknak. Ezért feltétlenül
legyen nálunk háztartási
ablaktisztító, műszerfalápoló,
autósampon és az ezekhez szükséges,
puha törlőpapír és -kendő, valamint
speciális autómosáshoz való
szivacs, nehogy a szakszerűtlen
ápolással kárt tegyünk autónkban.
Szükséges még egy alkalmas
vödör és nem árt, ha van
nagyobb mennyíségű víz is,
valamint hosszú nyelű ablakmosó
alkalmatosság a csomagtartóban,
hogy az ilyentájt nagy
mennyiségben a szélvédőn
elhalálozó bogarakat
tisztességesen eltávolíthassuk
bármelyik útszéli pisilés
alkalmával. Eközben a család
részére nem árt rendszeresíteni
pár tekercs wc-papírt is a
higiénia és a tartós veszekedés
elkerülése érdekében. A mai
autógyárak
csavartípus-választását
figyelembe véve, nem árt még
egy készlet torax-kulcs sem a
már természetesnek számító
szerszámok mellett, a műszerfal
leszereléséhez és egyéb apróbb
javítások elvégzéséhez.
|
|
|
Ha autónk minden szempontból megfelelőnek találtatott a nagy útra, már
csak mi ronthatunk biztonságunk helyzetén. A viszonylag aerodinamikus
kialakítású és jól zárható tetőboxokat leszámítva nem túlzottan
célszerű - például légellenállási/fogyasztási szempontból sem - a
tetőcsomagtartó használata. Még mindig jobb azonban, mint
a kilátást teljesen megszüntető módon teljesen telepakolni a kocsi
hátsó traktusát: hátrafelé kilátás nélkül abszolválni egy
autópályát balesetveszélyes és teljesen felelőtlen cselekedet, még
akkor is, ha mi vagyunk a leggyorsabbak. Ha kilátás kontra imbolygás a
dilemma, inkább az utóbbi válasszuk, de ekkor minden egyes megállásnál
érdemes ellenőrizni a tetőre kötött motyó rögzítését.
Gellér Zoltán - Zsiguli
|
Az autó veszélyes üzem, és bizony
egy kissé koszos is, tehát a
kéztisztító szer-víz-törölközo
szentháromság nélkül útnak sem
indulok. Az izzókészlet,
vontatókötél jó barát, a parkolóban
talált labda már egy éve jön velem.
Ha baleset miatt beáll az
autópálya, a szomszédok bevonásával
egy jó tengózás remekül oldja a
feszültséget.
Aki a nosztalgiát némi
borzongással szeretné
vegyíteni, annak csak ajánlani
tudom a Hasznos tanácsok a
Zsigulihoz címu, inkább
antikváriumból (vagy egy másik
Lada-tulaj kesztyutartójából
orv módon) beszerezheto
remekmuvet. A sok kép és ábra
segítségével gyerekjáték a
hibakeresés, de az élet a
gyerekülésben már távolról sem
az. Hála a fejleszto mérnökök
kitartó munkájának, hasonló
rémségekkel talán csak Hannibal
Lecter hasznos holmijai között
találkozhatunk...
|
|
|
A hosszas egyhelyben ülés zsibbasztó, a kitartó koncentrálás pedig
fárasztó tevékenység, a kettő együtt pedig súlyos elbambuláshoz
vezethet. Két-háromóránként érdemes tíz-tizenöt perces pihenőt
beiktatni, könnyed tornával átmozgatni az elgémberedett tagokat,
étellel-itallal pótolni az elveszett energiát. Álmosan semmiképp se
vezessünk, és koffeintartalmú italokat is mértékkel fogyasszunk, jobban
járunk egy félórás szundikálással a parkolóban.
Végezetül az időzítésről.
Lehetőleg ne hétvégén vagy a hétköznapi csúcsforgalom idején
induljunk, jobb olyan időszakot választani, amikor aránylag kevesen
vannak az utakon. Ezzel viszonylag sok idegeskedéstől menthetjük meg
magunkat, időben is jobban jövünk ki, mintha később az autópályán
próbálnánk behozni a városban elvesztegetett perceket.
Rácz Tamás - Ibiza, Tipo és Twingo
|
Jelenleg három
autó van a háztartásban. Az
Ibizának lejárt a műszakija egy
hónapja, azóta áll. Ebben az
autóban megtalálható a
szivargyújtóról üzemelő
fénycső/reflektor/villogó kombó,
kerékkulcs, emelő, kesztyű,
KRESZ-dolgok (izzókészletből vagy
három), tartaléküzemanyag kannában,
esőkabát, pokróc, két-három térkép
és egy szolid szerszámkészlet is. A
Tipóban, amit naponta használok
csak a térkép, a kerékcsere dolgai
és a KRESZ-tartozékok, egy pléd,
valamint - tekintettel a motor
élemedett korára - pár liter
motorolaj lapul. A Twingóban,
melyet várandós feleségem használ,
kizárólag egy pótkerék és a gyári
emelő-kerékkulcs akad. Most hogy
így belegondolok, lehet hogy nem
jól van ez így.
Amit a
pótalkatrészek közül mindenképp
ajánlok a nálam valószínűleg
lényegesen lelkiismeretesebb
olvasóknak, az a tartalékékszíj
és a kuplungbowden (ha van
ilyen a kocsiban. és egyszerűen
cserélhető). Aki ment már el
Hajdúszoboszló elejétől
Debrecen végéig kuplung nélküli
autóval, mint én, az megérti,
miért. Az Ibizában két ékszíj
és két kuplungbowden van, a
többiben egy sem, ami, ha
belegondolok, szintén nincs
rendjén. Na majd
holnap...
|
|
|
Ha az autó műszaki valamint a sofőr fizikai és szellemi állapota
megfelelőnek találtatott, összeszedtük a szükséges kellékeket, és azt
is tudjuk, milyen irányból szeretnénk megközelíteni a választott
nyaralóhelyet,
(térkép!) indulhatunk.
Mivel ismeretlen terepet közelítünk meg, felejtsük el a
szabálytalankodást, a kihágást elkövető külföldi turista feltehetőleg
másutt is finom csemegének számít a rend őrei számára! Csak okosan,
óvatosan. És mindig legyen nálunk európai baleseti bejelentő
nyomtatvány.
Nézzük át
|
1. Fékrendszer:
• Fékpróbapadon történő mérés
és értékelés
• Pedálúthossz és pedálerő,
pedálgumik ellenőrzése rögzítési és
csúszásbiztonsági szempontból
• A kézifék működésének
ellenőrzése fékpróbapadon, a
kézifékkar útjának ellenőrzése
2.
Fékfolyadék
• Szemrevételezés,
fékfolyadék-szint ellenőrzése
• Műszeres
forráspont-meghatározás, a
gőzbuborék-képződés elkerülése
érdekében - ez fontos lehet
például a hegyes útszakaszokon
történő hosszabb fékezéseknél
vagy lakókocsik vontatásakor.
• A kiegyenlítőtartály
szellőzésének nem szabad
elzáródnia
3. Fékvezetékek
• Szemrevételezés korrózió és
külső sérülések szempontjából
4. Fékcsövek
• Tömítettség (porózus?),
elcsavarodás
5. Féktárcsák, fékbetétek
• Kopásvizsgálat
6. Világító berendezések
• A teljes világítórendszer
működésének vizsgálata
• Fényszórók
állapotvizsgálata, szükség esetén
fényszóróbeállítás
7. Ablaktörlő
• Működésvizsgálat - ezt
ablakmosó-folyadékkal végezzük.
• A törlőgumik állapotának
vizsgálata
8. Szélvédőmosó berendezés
• Működésvizsgálat
• Szélvédőmosó-folyadék
tartály feltöltése
9. Abroncsok
• Profilmélység, kopottsági
szint, sérülések ellenőrzése, a
pótkerékről se feledkezzünk el.
• Légnyomás ellenőrzése, a
pótkerékről sem feledkezzünk
el.
10. Lengéscsillapítók
• Lengéscsillapítók
szemrevételezése olajtömítettség és
korrózió szempontjából, szükség
esetén a lengéscsillapítót
próbapadon ellenőriztessük.
11. Motor
• A motor és a
felfüggesztések szemrevételezéssel
történő vizsgálata, olajfogyás
ellenőrzése
• Olajszint ellenőrzése
12. Ékszíjak
• Feszesség és állapot
vizsgálata
13. Hűtőrendszer
• Tömítettség
szemrevételezése, az
összekötőcsövek sérüléseire és
merevedésére figyelni.
• A hűtővízszintet a
kiegyenlítő-tartályon található
jelzések figyelembevételével
ellenőrizzük és szükség esetén
töltsük után.
14. Levegőszűrő
• Szemrevételezés sérülések
és elszennyeződési fok
szempontjából.
15. Kipufogóberendezés
• Átvizsgálás a rozsdásodás
és rögzítettség szempontjából.
16. A műszaki vizsga és a
zöldkártya lejáratának időpontjai
• Figyeljünk a műszaki vizsga
érvényességére
• Figyeljünk a
környezetvédelmi felülvizsgálat
(zöldkártya) érvényességére
17. Kötszerdoboz
• A kötszerdoboz tartalmának
ellenőrzése
• A dobozban található szerek
eltarthatósági és lejárati idejének
ellenőrzése.
|
|
|