Visszaestek az autóeladások az EU-ban

2000.07.15. 01:21
Az első félévben összességében növekedett a piac, azonban négy százalékkal csökkentek júniusban az autóeladások Nyugat-Európában. A régióban négy százalékkal csökkent júniusban az új autók vásárlása, pontosabban az előjegyzések száma - derült ki a térség autógyártóit tömörítő szövetség, az ACEA legfrissebb jelentéséből. Ugyanakkor a gyártók versenyében továbbra is a német VW csoport vezet, megelőzve a francia PSA csoportot és az amerikai General Motorst.

Tavaly ugyanebben a hónapban 1 millió 350 ezer személygépkocsi eladását jelezték előre, míg idén ez a szám nem érte el az 1,3 milliót sem. Ugyanakkor az első hathavi adatok idén kedvezőbbek a tavalyinál: 2000 első félévében összességében 1,6 százalékkal több autót adtak el Nyugat-Európában, mint 1999 hasonló időszakában.

A júniusi eladások visszaeséséhez Olaszországban az járult hozzá, hogy rendkívül sok sztrájk volt ebben a hónapban az előjegyzési irodákban, valamint a közúti szállítási szektorban, s ez megmutatkozott a regisztrációk 15,7 százalékos csökkenésében is.

Franciaországban ugyanakkor eltöröltek egy - az autóvásárlásokat júliusban kedvezőbb feltételekkel lehetővé tevő - jogszabályt, s így a szokásos júniusi visszaesés nem következett be. Ezáltal náluk 75,4 százalékkal több gépkocsit jegyeztek elő a vásárlók.

Németországban 11 százalékos visszaesés következett be, ami elsősorban az új modellek hiányával magyarázható, de az sem mellékes tényező, hogy a fogyasztás eltolódott a használt autók felé. E tendencia mögött az a tény húzódik meg, hogy a német gazdaság fellendülését az export-piacok élénkülése váltotta ki, miközben a hazai vásárlások aránya nem növekszik dinamikusan. Azt is figyelembe kell ugyanakkor venni, hogy 1999 júniusában igen magas volt az autóvásárlások száma ebben az országban, így a tavalyi bázis eleve nagyon magas szintet képviselt - összehasonlítva az idei számadatokkal.

Portugáliában tavaly október óta tart az új autóvásárlások mérséklődése, amit főleg a kamatlábak növekedése magyaráz. Dániában az autókra kivetett adók emelése - idén január elsejétől - okozott sokkot, de a romló gazdasági környezet is sokat rontott az autópiac helyzetén.

Ami az egyes márkák eladásait illeti, Európában továbbra is a VW csoport vezet - az értékesített személygépkocsik darabszámát tekintve. Az első hat hónapban 2,3 százalékkal kevesebb autót forgalmaztak ugyan a Volkswagenhez tartozó márkákból (VW, Audi, Seat, Skoda), ám még így is valamivel több, mint 1,5 millió kocsit adtak túl a kereskedők.

Európában a második legnagyobb gyártó a francia PSA csoport, amelyhez két nagy márka, a Citroen és a Peugeot tartozik. Ezek összes eladása 2000 első félévében csaknem 13 százalékkal nőtt, így túllépte - együttesen - az egymillió darabot.

A harmadik helyen kontinensünkön az amerikai General Motorshoz tartozó leányvállalatok állnak (Opel/Vauxhall, Saab és a tengerentúlról importált, luxuskocsinak számító amerikai típusok). A GM némileg visszaesve, 912 ezer gépkocsit forgalmazott idén, az első hat hónapban.