Élményközeli halál

2007.06.28. 08:17
Vezettem az új GT-t. Pazar volt. Láttam Szalay Balázst, ahogy szervizkamionjával majd lebucskázik a homokbuckáról. Vicces volt. Elmondták, hogyan képzeli az Opel az élményautózást. Meglepő volt.

Pár éve nehéz volt eldönteni, ki nyeri az ádáz küzdelmet a Világ Legunalmasabb Autómárkája címéért: az Opel vagy a Toyota? Mára a japánok taroltak, behozhatatlan előnyük meghátrálásra késztette a németeket. Több versenytársához hasonlóan tulajdonosa vett inkább egy kevésbé elismert márkát (VW-Skoda; Renault-Dacia; a GM meg a Daewoot), hadd legyen az a tömegek olcsó fuvareszköze. És a patinásabbra elkezdett költeni.

Nézzük, mire jutottak. Agila: gyorsan felejtsük el, valami államközi egyezmény eredménye lehet, amiből csak az okinavai bázis átengedésével lehet kihátrálni. Corsa: az előbbi tökéletes ellentéte, izgató, fiatalos, vágykeltő, az OPC szédületes, nem véletlen, a legújabb modellek egyike. Meriva: külsőre mintha átélte volna a cunamit, belülről viszont levegős és ésszerű, ebből az OPC pedig a legjobb vicc, amit autógyártó kitalálhat. Astra H: a régi éra kövülete, sok mindent nem lehetett az ötajtósba beleképzelni, mégis színes egyéniség a TwinToppal és a magas homlokú GTC-vel.

Zafira: győz ugyan a praktikum, de dicséretes az igyekezet az előző széria sallangmentes unalma után. Vectra/Signum: dolgoztak rajtuk, de a vevők átlagéletkora nem indokolta a sportosabb formát. Tigra: nőként valószínűleg ötmillió Ft legjobb elköltésének látnám. Antara: még ma is összeborzadok, ha eszembe jut a Frontera, bezzeg ez csinos, kellemes, jó motorokkal. És a GT: bárki büszke lenne rá, hogy egy ilyen szerepel a kínálatában. Szép, erős, jó vezetni, és tudásához képest nem drága.

Aszfaltkoptatás

Ha már élményautózás, legyen több az ügyes biciklitartónál meg a hétszemélyes kisbusznál, így a Corsát és a Zafirát kihagytam. Elég információt sikerült szerezni róluk a szalagkorlát túloldalán. Persze mindenki a GT-t állta körül, így az 1,6-os Astra GTC Turbóval kezdtem a menetpróbát. 180 lóerő, amire fanyalog az ember. Jó-jó, erős, gyors, kívülről is vonzza a tekintetet, mégsem tetszett. Talán a kétliteres feltöltőssel, mert ezzel kissé tohonya, ha szabad ilyet mondani 230 Nm-re, 8,2-es gyorsulásra és 223 km/h végsebességre. Túl hosszú a váltó áttételezése? A futómű is inkább ideges, mint jó. Vagy tán a divatos, ám annál haszontalanabb panorámatető miatt nem kedveltem? Amivel már 6,4 millió forint, vaskos összeg.

Astra TwinTop volt már nálam, 1,8-as szívómotorral , amolyan fapados kivitelben. Na, az a bántóan gyenge ehhez a tömeghez, itt viszont a közel millióval drágább (7,065) 1,6 T bizonyított. Ahogy mondom, az előbb leszóltam, most piedesztálra emelem ugyanazt. Mivel a kabrióval nem az előttünk haladót hajszoljuk, hanem lehetőséget adunk a közönségnek a figyelem illendő kimutatására. Nem kell bele jobb motor, a kétliteres túl erős, a dízelt meg kínos csörgésével traktorral engedi összetéveszteni a háttal állónak. A kaszni merevsége nyitva kabriósan lötyögős, becsukva normális, csak a futómű nem találja rossz úton az egyensúlyt.