Teherpróba a magyar piacon

2001.02.08. 10:08
Egy minapi bejelentés nyomán valószínűsíthető, hogy az Opel - miután a hazai személyautópiacon stabilizálni látszik pozícióját -, a jövőben a hazai haszonjármű-piacot is megpróbálja átrendezni. A cég jelenlegi részesedése e téren előbb-utóbb mindenképpen szükségessé tett volna egy termékoffenzívát, ám hogy ez miért éppen most következett be, azt piaci elemzők egyöntetűen a 2010-re prognosztizált európai autóipari recesszió kivédésére irányuló igyekezettel magyarázzák.

Tavaly a magyar haszonjármű-piacon valamivel több, mint 35 ezer járművet értékesítettek, ebből a legnagyobb mennyiséget a Toyota, Fiat, a Renault, a Peugeot, a VW és a Mercedes mondhatja magáénak, míg az Opel 2479 eladott járművel a piac mindössze 7,03 százalékát birtokolja. Ebben persze ludas az a termékmegosztási konstrukció is, amelyben a General Motors az Opel számára elsősorban a személyautó kategóriában tűzött ki megvalósítandó feladatokat.

 
   
    Jacek Gorski

A mostani irányváltást is természetesen az anyacég határozta el, s ehhez tudni kell, hogy a magyarországi központú Opel Southeast Europe viszonylag jelentős jövendő felvevő piacot képvisel. Mint azt Jacek Gorski, az Opel Southeast nemrég kinevezett új kereskedelmi főigazgatója a TotalCarnak elmondta, már az áruszállítói offenzíva első évében szeretnék eladásaikat megduplázni, mégpedig elsősorban a közép, illetve középnehéz kategóriában - ez gyakorlatilag a 2,7-3,5 tonna össztömegű haszonjárműveket jelenti.

A rendkívül sokszereplős, erős versenyben lévő hazai piacon nemcsak egy új modellpalettával, hanem egy franchise-rendszerben működő speciális szervízhálózattal jelentkeznek február 1-jétől, melynek az a központi filozófiája, hogy a vállalkozók 3 órán túl nem maradhatnak munkaeszközük - értsd haszonjárművük - nélkül. A két legkeresettebb kategória egyébként a piac 54 százalékát jelenti, így érthető, hogy az Opel néhány hónapon belül két új modellel is jentkezik ezen a területen.

 
   
  Movano

Elsőként a Renault-kooperációban készülő Movano lép február 1-jétől a hazai piacra - mintegy 88 változatban, 7,7-13-9 köbméteres raktérfogattal. A Movano három különböző tengelytávval illetve hosszúsággal és háromféle tetőmagassággal készül, meghajtásáról háromféle turbódízel motor gondoskodik. Wolf Károly, a hazai értékesítést végző Opel Hungary vezérigazgatója az új modellel kapcsolatban elmondta, hogy a felépítmények választható palettáját bővítendő, hazai beszállítókat is keresnek jó minőségű felépítmények gyártására.

 
   
    Vivaro

Egészen más közönséget céloz meg a nyár elején bevezetésre kerülő Vivaro-sorozat, amely a személyautós belső szolgáltatásokat ötvözi a haszonjármű célszerűségével. A négyféle motorral és merész külső dizájnnal rendelkező járművet szintén a Renault-val közösen fejlesztették ki - testvérmodellje a Traffic már a piacon van -, a gyártás pedi az angliai Lutonban, az IBC Vehicles cégnél zajlik, amely szintén a General Motors leányvállalata. A gyárat 300 millió eurós beruházással korszerűsítették, illetve szerelték fel az új áruszállító típuscsalád előállítására.

A hazai haszonjármű-piac 12 százalékát képviselő pick up és van műfajban is szolgál újdonságokkal: a megújult Corsa alapjaira épülő Corsa Van márciusban kerül a magyarországi szalonokba, az új Combo valamivel később. A portugáliai Azambujában előállított kisfuvarozók felfrissítése mintegy 125 millió eurójába került az Opelnek: a beruházás befejezése után az ezerfős üzem évente mintegy 70 ezer kocsit állít elő két műszakban.