Csalhatnak a parkolóellenőrök?

2000.06.19. 20:24

A Fővárosi Parkolási Társulás indulásakor az akkori főguru, Novák Péter azt nyilatkozta, hogy az új számítógépes ellenőrzési struktúra teljes mértékben gátat szab a korrupciónak. Néhány hónap múlva több embert is elbocsájtottak nyílt megvesztegetés miatt.

 
   

A parkolóellenőröknél elvileg nem lehetett pénz (ezt sohasem tudták betartatni), nem kerültek személyes kapcsolatba az autósokkal, és ami a legfontosabb, nem fogadhattak el pénzt a parkolás vagy az elnézés fejében. Egy-egy verőfényes nyári napon mégis akár 20 ezer forintot is kasszírozott az Erzsébet vagy Roosevelt téren posztoló.

Teljes megbízhatóságról és csalhatatlanságról biztosították az autósokat a számítógépes adatrögzítés és pótdíjazás (a büntetés szót mindig kerülték) esetében. Lássuk, hogyan is dolgoznak az ellenőrök. Műszakkezdéskor valamennyien megkapják a névre szóló Radix kéziszámítógépüket és a hozzá tartozó speciális nyomtatót. (a berendezések súlya együttesen eléri a 4 kilót!) A gép EPROM-jába minden nap betöltik az aktuális programot a mezei parkolósoknak, a bilincseseknek és az automatákat ürítőknek.

Mindenki saját kóddal lép be, egymás között nem cserélhetik a gépeket. A ketyere rögzíti az időt, menüből választható a helyszín, csupán a házszámot kell megadni. A jegy nélkül parkoló 15 perc után számíthat piros mikuláscsomagra. Az ellenőr beüti a rendszámát, típusát (ezt nem lehet listából választani), színét, majd a teljes adatsort a címmel együtt rögzíti és kinyomtatja a cetlit. Visszalépésre, törlésre lehetőség nincs, az esetleges annullálást is rögzítik. Ez elvileg kizárja a manipulációt.

Egy pont azonban kétséges: ha túl kevés adata gyűlt össze aznap, beírhat kamu rendszámokat is, vagy éppen az arra elhaladót. Mivel fénykép nem készül, bizonyítsa be a kedves ügyfél, hogy nem parkolt akkor ott. Műszakzáráskor az adatokat beolvassák egy terminálon keresztül egy NT alatt futó alkalmazásba, ekkor kezdődik a tulajdonképpeni feldolgozás. Nincs on line kapcsolat a rendőrség adatbázisával, az adatlekérés hagyományos csatornákon folyik, a címért fizetnek. Igazából itt válik manipulálhatóvá a rendszer, hiszen Windows alatt már könnyű módosítgatni.

Igazi jelentősége mégis a kerékbilncs alkalmazása esetén van. A jelenlegi szabályozás szerint bilincselni csak túlparkolásért lehet. Az időt pedig éppen ilyen Radixokkal rögzítik. Több forrásból kiszivárgott már, hogy a visszatérő pacienseket úgy büntetik, hogy amint meglátják az autójukat érvényes jegy nélkül, azonnal bilincset kérnek rá, majd bent a bázison egy ügyes rendszeradminisztrátor átírja a rögzített időpontokat, hogy meglegyen a két óra. Ezt a kegyes csalást sohasem lehet bebizonyítani, ha bárki hivatalosan rákérdez, mindig tagadni fogják.

Hiszékeny autósokat gyakran beetetnek azzal, hogy a kézikütyü rádiókapcsolatban van a központtal, benne a teljes autópark adatbázisa, stb. Emberek, ez nem Bond szuperfegyvere! Egy egyszerű hordozható terminál célprogrammal. AZ 512 KB memóriájába csak az alapprogram és a napi adatok férnek. A mérete a törhetetlensége (több méterről leejtve se lesz baja) miatt ekkora, meg azért, mert az aksi is benne foglaltatik. A printer pedig egyszerű hőnyomtató, semmi extra.

Apropó, feltűnt valakinek, hogy az egyes zónák használatba vétele előtt már működtek ott automaták, és a gyanútlan parkolók rettegő arccal dobálták beléjük a százasokat, holott még ingyenes volt a parkolás...?