Porsche - másodszor a legjobb 100 között

2000.12.29. 11:42
Az amerikai Industry Week magazin minden évben összeállítja a világ 100 legjobban vezetett vállalatának listáját. Vezető üzletemberek, gazdasági újságírók és pénzügyi elemzők szavazatai alapján idén 13 ország vállalatai közül 74 amerikai és mindössze 10 európai cég került fel a toplistára. A négy német vállalat közül viszont a Porsche az egyetlen, amelyik már másodszor szerepel ebben az elit klubban.
 
   
    Cayenne

Az 1909. szeptember 19-én Ausztriában született Ferdinand Anton Ernst Porsche - hozzátartozóinak csak Ferry - 1948-ban a 356-osnak keresztelt ős-Porschéval alapozta meg hírnevét. Az ausztriai Gmündben mindössze 50 darab 356-os készült, 1950-ben viszont megkezdődött a sorozatgyártás Stuttgart-Zuffenhausenben. A legendás 911-es modellel 1963-ban új korszak kezdődött a vállalat történetében. A Ferry által megrajzolt sziluett immár 37 éve valamennyi Elfer (tizenegyes) alapját képezi.

Ugyanakkor, amikor kellett, Ferry Porsche félre tudott állni: az ő javaslatára vonult vissza a hetvenes években az elnökségből a Porsche és a Piech család. A menedzsment némi kavarodása után 1992 októbere óta ismét folytonosság uralkodik a vezetői szinteken. Wendelin Wiedeking teljesen átalakította az erősödő piaci konkurencia mellett elbizonytalanodott céget, sőt a Boxsterrel és a megújult Carrerával felfrissítette a modellpalettát.

A változás része az is, ami Ferry Porsche aktív idejében elképzelhetetlen lett volna: igazi Porschék nemcsak Zuffenhausenben, hanem egy finnországi üzemben is legördülnek a szerelőszalagról. Ami azonban a legnagyobb szentségtörést jelenti, az a 2002-ben debütáló - a VW-vel közösen kifejlesztett - off-roader modell lesz, amelyet a tervek szerint nyolc és tizenkét hengeres motorral dobnak a piacra - előzetes információk szerint 100 ezer márkás áron.

A Cayenne fantázianevű off-roadert a lipcsei Porsche üzem fogja gyártani, ahol nemcsak termelés folyik majd, hanem átadnak egy korszerű ügyfélközpontot és egy tesztpályát is. A tüzes fűszerkeverékre utaló elnevezés lendületes startot sugall: a Sport Utility Vehicle kategóriát gazdagító termékből már az első évben mintegy 25 ezer darabot kívánnak értékesíteni.

A finnországi beruházás illetve a megújuló modellek bevezetése biztos üzleti eredményeken alapszik: a cég tavalyi termelése és értékesítése elérte a 40 ezer autót, a konszern forgalma pedig az 5,5 milliárd márkát. A vállalat tavalyi adózás utáni nyeresége meghaladta a 115 millió márkát. Az idén augusztusban kezdődött és 2001. július 31-ével záródó üzleti év legjelentősebb eredménye, hogy az eredetileg 2500-ra tervezett mennyiség helyett 4000 darab 911 Turbo hagyja majd el a zuffhauseni üzemet.

A világszerte érezhető keresletnövekedés a menedzsment legoptimistább várakozásait is felülmúlta. Az új 911-es egyébként éppen idén júliusban - az előző üzleti év záróakkordjaként - debütált a világ autópiacain. A 420 lóerős és 305 km/órás csúcssebességre képes autót a nemzetközi szakma igen hamar a sportautógyártás csúcsára helyezte. A Porsche AG egyébként 1974 és 1999 között több mint 33 ezer Turbo-modellt értékesített.