Három ínséges hónap, aztán...

2004.02.02. 10:06

A Totalcar számításai szerint májusig kész bukta az EU-ból használt autót behozni. Többet kell fizetni, mint majd május után, és sok esetben a januári szintnél is magasabb a befizető. Az aktuális Euro 3-as típuslista helyett a KFF honlapján csak a tavaly év végéig használatos táblázatok elérhetők. Ezek frissítése évekkel ezelőtt leállt, sőt az eredeti összeállítást készítő adminisztrátor azóta meg is halt.

Egy "jó szándékú" parlamenti módosító javaslat tehet arról, hogy május helyett februártól kell regisztrációs adót fizetni az autók első forgalomba helyezésénél. A regisztrációs adóból származó bevételek az önkormányzatok kasszáját gazdagítják, a három hónappal előrehozott bevezetés pedig a Pénzügyminisztérium (PM) szerint hét milliárd forintos plusz bevételt jelenthet nekik. Szakértők szerint ez plusz bevétel az előrehozatal előkészítetlensége miatt nem fog teljesülni.

A bevezetés időpontjának módosítása viszont különféle bonyodalmakat okoz. Egyrészt a jogszabály eleve meglehetősen zavaros szövegébe többszörös kivételeket kellett bekötni az átmeneti időszak miatt. Ráadásul december és május között összesen így már négyféle szabályzás vonatkozik az autóbehozatalra.

A használtautót behozó magánszemélyek számára külön kellemetlen, hogy a csatlakozás után áfamentes összegként befizetendő regisztrációs adót február és május között a vámértékhez csapják, és így kell az egészre ÁFÁ-t fizetni. A PM megfogalmazása szerint "a regisztrációs adó ÁFA-alapot növelő tényező."

 
  Az olvasó ír
 
  >A cikkben említed, hogy egy 3.
>tulajtól származó származó sérült
>autó a regisztációs díja mennyi.
>Ezek szerint a gépkocsi sérülése
>mennyire befolyásolja a reg. díjat?
>Van erre külön táblázat, vagy
>méltányossági alapon fog menni?

Az a különösen vicces a jogsza­bályban, hogy _nincs_ kompen­záció. Az új autónak megfelelő összeget (Euro3) vagy még többet (Euro2) követelik egy kétes előéletű rom után is. Sejthető, hogy ebből a zeró kompenzációból még nagyon súlyos gázok lesznek az EU-val.
 

A regisztrációs adóról szóló jogszabály ( 2003. évi CX. törvény ) csakis a február 1. előtt magánszemély számára vámkezelt autók esetében ad mentességet az adó megfizetése alól. Legalábbis ha az autót az illető a saját nevén helyezi forgalomba.

Az elképzelések szerint a céges importautók február 1. után csak a rájuk vonatkozó összeg megfizetése után kaphatnak rendszámot. A regisztrációs adó váratlan előrehozatala így az új autókat, az Euro 3-as besorolású használt autókat és a tavaly behozott, de még forgalomba nem helyezett Euro 2-es használt autókat érinti. Sajtóhírek szerint az országban 20-30 ezer darabra tehető azon autók száma, amelyeket tavaly hoztak be, de mostanáig elhúzódott a forgalomba helyezésük (például mert még nincs rájuk vevő).

Ha autónként 50-60 ezer forintos többletköltséggel, idő előtt, tehát még januárban forgalomba helyezték ezeket, a kereskedők további 4-5 hónapig várhatnak a törzskönyvre, ami megbénítja a gépkocsik értékesítését. 10 használt autóból nyolcat ugyanis már banki hitelre adnak el, és törzskönyv nélkül a bank szóba sem áll az igénylővel, emlékeztetett egy neve elhallgatását kérő kereskedő.

Egyelőre nem világos, hogyan számítják majd ki az ilyen korábbi, voltaképpen már lezárt vámügyek esetében a befizetendő összeget, és például kifizettetik-e az importőrrel a plusz ÁFÁ-t is. A Totalcar vonatkozó topikjában néhányan abban bíznak, hogy a használtautó-kereskedők az utolsó utáni pillanatban a birtokukban levő autókra mentességet kapnak a teljes hajcihő alól. Ezzel esélyük volna arra, hogy korábbi fogyasztási adó helyett ne kelljen háromszor, tízszer vagy hússzor annyit befizetni.

Mindenesetre lapunk vámszakértője szerint az ilyen megcsúszott, február 1-e utáni forgalomba helyezéskor nem szabhatnak ki a regisztrációs adóra ÁFÁ-t, csak abban az esetben, ha az eredeti határozatot is módosítják - ez azonban nem lehetséges, mivel a vámkezelés időpontjában még a fogyasztási adó volt érvényben.

Az Adótanácsadók Egyesülete ugyanakkor arra emlékeztet, hogy a regisztrációs adóról szóló törvény szövege alapján a február 1-e előtt behozott használt járművek után nem lehet jogszerűen az új adó megfizetését követelni. A regisztrációs adótörvény fogalmi meghatározása szerint ugyanis a forgalomba helyezés a személygépkocsi nyilvántartásba vételével történik, ugyanakkor nem nevesíti a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala által vezetett közúti közlekedési nyilvántartást.

Az egyesület meglátása szerint így bármilyen belföldi nyilvántartásba történő felvétel megvalósítja a forgalomba helyezés törvényi tényállását. Információink szerint az elismert testület állásfoglalása komoly zavart okozott a törvény végrehajtásában a VPOP és a PM berkein belül.