A leghazugabb indoklás

2006.09.28. 08:42
Szerkesztőségünk tagjainak járműgyűjtő szenvedélye jövőre minimum plusz 110 ezer adóforintunkba kerül. Hahotázzon rajtunk, aztán végezze el a számításokat saját magára. Attól tartok, arcára fagy a mosoly.

A TotalCar szerkesztőségi tagjainak autóival-motorjaival tekintélyes telepet tölthetnénk meg, ha hirtelen az eladásról döntenének. Ki-ki vérmérséklete szerint minősítheti az állományt: finom ízléssel válogatott, szeretnivaló gépek, illetve bontószökevények különös egyvelege. Hiába a viszonylag magas átlagéletkor, mégis jóval többet fizetünk utánuk.

Egy biztos: hazudik a törvényalkotó, amikor nem azzal kezdi a részletes indoklást, hogy "úgy gondoljuk, a mostani költségek másfélszeresét még simán elviselik a járműtulajdonosok". Ehelyett vagyonarányos közteherviselésről és igazságosságról beszélnek. Az alapgondolat helyes. Drága, fiatal, erős autó után fizessünk többet. Aki ezt megengedheti magának, annak nem lesz gond egy teli tank árát bedobni a közösbe. Most járt nálunk egy Corvette. 15 mázsa, 400 lóerő. Idén 17, jövőre 89 ezer. Megérdemlik a henye gazdagok.

Csakhogy ezzel szemben azt várnánk, hogy az olcsó, öreg, gyenge járműveknél a mélybe zuhan az adó összege. Sajnos, ez nem egészen van így. Még a három feltétel együttállása sem biztos, hogy elég. Ki állítaná például, hogy a Renault 21 kombim nagyjából félmilliós ára magas? Vagy azt, hogy 11 évesen már nem egy vén csotrogány? Kit kápráztatna el 80 kW-os teljesítménye? Ehhez képest 2007-ben 10 százalékkal többet fizetek utána.

Vagy itt van Rácz kolléga nejének 7 éves Twingója. Pompás kis autó, friss jogsisoknak, nagy teljesítménnyel sose megbirkózóknak ideális választás. A Pénzügyminisztérium nyilván jutalmazza is a szerénységet, vélhetnénk ez alapján: "a jövőben az értékesebb gépkocsik után a jelenleginél magasabb, míg a kevésbé értékes gépkocsik után alacsonyabb adót kell fizetni. Az átlagos életkorú és hajtómotor teljesítményű (11 év, 40-50 kW), illetve az állományban legmagasabb arányt képviselő gépjárműcsoporton (8 éves, 50 kW-os) belüli gépkocsik utáni teherszint nem változik vagy valamelyest csökken." A Twingo jövőre éppen 8 éves, 43 kW teljesítményű. Ehhez képest 10.620,- helyett 11.180,- Ft-t kóstál a gépjárműadó. És a különbség még nagyobb, ha katalizátor utáni kedvezményt eddig figyelembe vették a helyi önkormányzatnál.

Szerencsére az illetékeseknek ezzel nem kell vacakolniuk a jövőben. Egyszerűen eltörlik, vagy másfelől: megszűnik a nem katalizátoros autók extra sarca. Szerencsére lesz más tennivalójuk a bürokratáknak. Eleddig a 250 köbcentiméter alatti motorkerékpárok mentesültek a közteherviselés alól. De számukra is vége az aranyvilágnak. Az Égő család 32 éves Honda CB200-asa után jövőre 1368 forintot számláznak. Kétségtelenül érdemes ezzel foglalkozni, nem is az összeg, hanem az igazságosság szellemében. Hogy többe kerül a leves mint a hús? Sebaj, úgyis minden így működik.

Megint az Égő családot hozom példaként. 22 éves Saabjuk ezentúl 30 százalékkal kevesebb adóterhet jelent. Igaz, csak az egy szál Ducati Monsterjük a szűk ötezres megtakarítás háromszorosát viszi el. Szintúgy, Bazsó lapigazgató is vehet további fél tucat öreg vasat, a Kawasakijára fizetett hatszoros (!) tarifát azokkal sem fogja tudni kompenzálni.

Mi erről a motorosok véleménye?

Szerény becslések alapján 12 ezer motorkerékpáros jelent meg szeptember 9-én a Felvonulási téren, hogy jelenlétével és aláírásával fejezze ki véleményét. Csendes, békés összejövetel volt. Eredménye jelen állás szerint egy levél. Talán ha feldúlták volna a környéket, ha vízágyút szednek darabokra, akkor nagyobb lenne a visszhangja. Szerencsére nem így történt; igaz, megkérdezném a PM vezetőit vagy miniszterelnökünket, vajon mit szólnak hozzá? Attól tartok, nem is igen tudnák, miről beszélek.

Nagyon kell keresnem a pozitív példákat. Füge webfejlesztő például az irigyelt szűk réteghez tartozik. Ehhez 1981-ből való Saab 99-essel kell nap mint nap küszködnie. Vagy korrektorunk, akinek rongyos 6500 forint spórolás fejében kéttagú parkja 18 éves átlagéletkorú, és kemény 47 és 68 kilowatt teljesítményű. Vagy derék hírszerkesztőnk, az övé 13 éves, szintén nem túl bika a motorja. Talán még Kari, főleg a lazán értelmezett papírpolitikája okán.

2007. január 1-től az adó mértéke a gépjármű

- gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 4-7. naptári évben 260 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 200 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 12-15. naptári évben 160 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 120 Ft/kilowatt.

A többiek mind buknak. Winkler főszerkesztő 18 ezret, Mazdájára és Yamahájára is többet csenget majd. Gyulavitéz az autók között kiugró 270 %-on áll meg Hondájával. Balázs Viktor főmunkatárs azért bűnhődik, mivel túl fiatal, 3-4 éves autóba ülteti magát és asszonyát. A cikk szerzője pedig felhasználja a felületet, és jelzi, hogy túlzásnak tartja 3 autójának és Moto Guzzijának fenntartási költségét. Tessék választani, amelyiket előbb viszik, az lesz az eladó.


Kattintson a képre. A tanulságos táblázatot érdemes letölteni (16k xls)

Az új lóerőadó

  • 5681
    Halál
  • 803
    Jó lesz
  • 548
    Nem érdekel

Megkerestük természetesen a Pénzügyminisztériumot is. Egy semmitmondó válaszon és a régóta letölthető törvényjavaslaton kívül mást nem akartak megosztani velünk és olvasóinkkal. Pedig oly szívesen írnánk ide, hogy az ötletgazda Kovács József vagy Nagy István. Mégiscsak gördülékenyebben lehet káromkodásainkba foglalni, mint hogy "vezesd az anyádra a bikát, PM adóügyi szakfőosztály!"