Páros? Páratlan? Egy hülyeség!

2009.01.16. 03:25

Külön környezetvédelmi kedvezményt a turbós autóknak (feltöltő!), hiszen minden nagy gázra tölteni kezd a turbó, mi mással, mint PM10-zel teli levegővel, de tényleg rengeteggel (nagyjából annyi plusz levegő kell a turbósnak, amennyivel több benzint fogyaszt), amit aztán bravúrosan megtisztít a légszűrő, a leömlőbe került gázokat pedig szépen átfésüli a katalizátor.

A közlekedés azért is növeli a szálló por koncentrációját, mert a sok autó nem hagyja leülepedni a szemcséket. Meg persze a gumik és fékbetétek kopása sem tesz jót a levegőnek. Ezért fontos, hogy kevés autó legyen, de az nagy – kevés porzás, maximális hatékonyság. Természetesen érdekes, hol húzzuk meg a határvonalat: mi az a hengerűrtartalom, ami felett már szmogriadókor is közlekedhetne valaki. A három liter talán már elég hatékony, ebbe az én igen alacsony PM10-emissziójú, 3,4 literes Toyotámmal már bele is esnék. Ráadásul a legborongósabb napokon is láthatnánk-hallhatnánk a legszebb orgánumok közé tartozó V6-os Alfákat, V8-as Ferrarikat .

Szmogriadókor a lehető legrosszabb taktika kizárni a páros vagy páratlan rendszámúakat – cseppet sem tükröz differenciáltabb gondolkodást, mint a szőnyegbombázás vagy a fűnyíró-elv. Tehát páros-páratlan elfelejt, környezetvédelmi osztály alapján osztogatott matrica szintén, hiszen azt CO, CO2, NO2 alapján osztogatják, és a világon semmi köze a szálló porhoz, ami a leggyakrabban lépi át az egészségügyi határértéket. Leszámítva természetesen a DPF nélküli dízeleket, melyeket épp ezért pontoznak le, és hát tényleg, szmogriadó esetén mit keresne már az úton bármilyen, részecskeszűrő nélküli dízel?

Vezényeljék inkább környezetvédelmi őrjáratra a városok összes Hummerét és V8-as nagyvasát, hiszen egy big block, vagy egy szolid, 6,2-es Cadillac Escalade környezetvédelmi szempontból felér hat egyliteres Suzukival. Tudjuk, hogy egy ötvenéves bükkfa évi egy tonna port képes megkötni, de honnan a fenéből akasszunk le hirtelen több ezer daliás bükkfát?

Melyekből amúgy is 29 kéne, hogy feldolgozzák egy ilyen modern Avensis által évi tízezer kilométeres városi közlekedés során termelt két tonna szén-dioxidot. És persze a bükkfa nem úgy köti meg a port, hogy fotoszintetizál belőle valamit – egyszerűen csak megtapad az 1500 m2-nyi felületen, aztán az eső lemossa, bele a talajba. Ilyen alapon tehát Kóbor János is megköti a port. A fejlődés szerencsére nem is a fásítás irányába megy, az önkormányzatoknak a parkfenntartás puszta költség, míg az ún. ingatlanfejlesztés során értékesített telkek költségvetési bevételt jelentenek, a beépítetlen zöldterület elsumákolása pedig zsíros vesztegetési pénzeket. Egyre kevesebb hát a magas, lombos fa.

A PM10-zel legsúlyosabban szennyezett városok (2004)

Kairó (169 mikrogramm/köbméter)
Delhi (150)
Kalkutta (128)
Tianjin, Kína ( 125)
Chongqing, Kína (123)
Kanpur, India (109)
Lucknow, India (109)
Dzsakarta, Indonézia (104)
Shenyang, Kína (101)
(_)
Budapest, Teleki tér, január 12 14.00. (76,0)

Nagy, hörgő V8-asok viszont szerencsére vannak. Megnyugtató, hogy városainkban egyre több az erősen felhúzott, lefúvószelepéből is tiszta, pormentes levegőt tüsszögő Subaru Impreza STI és Mitsubishi EVO. Legyen hát a szmogriadó a benzin és a nagy köbcenti ünnepe, egyfajta pályanap, egyfajta jutalomjáték azoknak, akiket nem kizárólag a kapzsiság vezérel, amikor autót választanak.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a cikk blogposztján !

Meg lehetne aztán húzni a vonalat 4 liternél is, akkor jól járnának azok az audisok, akik nem a V6TDI-vel akarták megfogni a pénzt. És persze lehet rinyálni, hogy az autók nem termelik, hanem épp ellenkezőleg: fogyasztják az oxigént, de a szállóporos szmogriadók nem a szén-dioxidról szólnak, és ha célirányosan tiltunk ki a forgalomból egy csomó autót, a belvárosi ősfák valósággal zihálva kapkodnak majd a szén-dioxidért.

Páros-páratlan?! Az isten szerelmére, legyünk már egy kicsit környezettudatosabbak!

A Szálló Por (PM10 és PM2,5) egészségügyi kockázatai

(Az index számok az egy köbméterben található mikrogramm értékeket jelölik )

EEA levegőminőségi index Élettani hatás Veszélyességi szint a részecskék mérettípusai szerint*
PM2.5 (Finom por) PM10 (Durva por)
0 - 50 Nincs Nincs
51 - 100 Elfogadható Nincs Nincs
101 - 150 Érzékenyek számára egészségtelen A szívelégtelenséggel vagy légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek, kisgyermekeknbak jelent rizikót. Asztmások, vagy más egyéb légzőszervi bántalmakkal élők számára jelent veszélyt, hosszas kint tartózkodás esetén.
151 - 200 Mindenki számára egészségtelen A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a hosszas tartózkodás. A szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek és kisgyermekek számára jelent kiemelt kockázatot. A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a hosszas tartózkodás. Asztmásoknak, szívproblémákkal, illetve légzőszervi betegséggel élőknek, az időseknek és kisgyermeknek jelent kiemelt kockázatot.
201 - 300 Erősen egészségkárosító A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a kültéri tartózkodás. A szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élőknek, valamint az időseknek és kisgyermekek számára jelent kiemelt kockázatot. A szennyezett területen senkinek sem ajánlott a kültéri tartózkodás. Asztmásoknak, szívproblémákkal, illetve légzőszervi betegséggel élőknek, az időseknek és kisgyermeknek jelent kiemelt kockázatot.
301 - 500 Veszélyesen káros A szennyezett területen lévő zárt épületek elhagyása fokozott kockázatott jelent mindenki számára. Szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élők, valamint az idősek és kisgyermekek tartózkodjanak zárt helyen. A szennyezett területen lévő zárt épületek elhagyása fokozott kockázatott jelent mindenki számára. Asztmával, szívproblémákkal, légzőszervi betegséggel élők, valamint az idősek és kisgyermekek tartózkodjanak zárt helyen.

*A "szálló por" részecskeméret szerint két csoportba bontható:
– Legfeljebb 2.5 mikrométer átmérőjű részecskék (PM2.5)
– Legfeljebb 10 mikrométer átmérőjű részekcskék (PM10)

A budapesti levegő aktuális értékelése, vagy legalábbis az előző napok adatai itt olvashatók .