30 millió felett

2001.10.17. 10:04
Kapcsolódó cikkek (1)
A nagyközönség előtt is megnyílt a 2001-es Budapesti Autószalon. Mi egyelőre a Porsche és a Mercedes már kapható újdonságait és a Peugeot tanulmányautóit néztük meg.
 
  Képgaléria
 
  142 kép a kiállításról
 
   
   

Az új Porsche 911átdolgozott futóművel, nagyobb és erősebb motorral (300 helyett 320 LE) szerepel. Más a futómű, a kormánymű, egy picit a váltón is változtattak. Egy kiállításon mindebből persze legfeljebb az tűnhet fel, hogy a 911 sorozat a Turbo fényszóróit kapta, változott az első és hátsó lökhárító, valamint a kipufogó formája.

 
   
 

Valószínűleg sok kétségek közt őrlődő potenciális vásárlónak adja meg majd a döntő lökést az új kesztyűtartó és a különleges pohártartó. A GT2 egy picit vadított Turbo, még jobban leültetve, 460 lóerős motorral, és a Turbóval ellentétben csak hátsókerékhajtással. A kiállított darab egy szokatlanul felextrázott változat - ezeket általában versenyfapad-hiperpuritán kivitelben szokták kérni. 65 millió forinttól indul, a Porsche Hungáriának mind kvótája, mind érdeklődője van már rá.

 
   
   

Az új A8-as full-full bálnára már álmában is csak akkor gondol a miniszter, ha meghallja az asszony egyenletes szuszogását. Az 5998 köbcenti, 12 henger, ötfokozatú Tiptronic váltó, 420 lóerő, 550 Nm nyomaték, 5.8 alatt százra gyorsuló, erősen nyomasztó szörnyeteg számos különleges műszaki és kényelmi megoldással szolgál.

A kiállított modell listaára 51 millió 33 ezer forint, ebben van DVD lejátszó a hátsó ülésről nézhető két monitorral, tévés LCD a középkonzolon, beszédvezérlés, piperetükrök hátul, fűthető első szélvédő, elöl-hátul parkolóradar, nem beszélve a presztízsről.

 
   
 

Jó vételnek mondják a Seat Leon Cuprát 2.8-as V6-os motorral, négykerék meghajtással, 8 348 000 forintért.

Megtekintettük a TATA TDI 404 Sportvan nevű autót, el is határoztuk, hogy kérünk egy tesztpéldányt. De szerencsénkre óvatosan megvizsgáltuk a kiállított autót, melynek fő pozitívuma, hogy olcsóbb, mint a legendás családi sportkombi, a Kia Rio. Egyébként pedig nem tudnánk olyan enyhén fogalmazni, hogy ne legyen belőle örök harag. A cikk címe ez lett volna: "Indiai old school - visszatér a szalmazsák?", mely az ülések különlegesen roszogó, valós szalmatörek hangokat adó tömésére utalt volna. A TATA Sportvan-be beleszagolni is érdemes.

 
   
   

A Peugeot standja kellemes élmény, Fő látványosság a holdjármű-kupé-tanulmányautó, a Féline

Nekem még ennél is jobban tetszett a Peugeot két bors ökröcskéje. A Bobslide négy kerekét négy külön villanymotor hajtja, és kanyarodáskor nem az első kerék fordul, hanem a négy kerék sebessége változik, tehát úgy közlekedhet, mint egy kis női tank.

 
   
 

A két ülés egymás mögött van, szemben a másik bors ökröcskével, melyet E-Doll-nak hívnak, és a három szék egymás mellé került.

A cég várakozásainak megfelelően sikeres 307-esből több színben is kiállítottak, úgyhogy végre eldönthettem: két év múlva egy bordóval alapítom meg a magyar Francia Hot Rod Klubot.
Ilyen lényegre törő sajtótájékoztatót pedig ritkán látni: "Jó napot, ez meg ez van, ezt terveztük, ez lett, ez jó, ez nem, jövőre pedig ezt és ezt tervezzük". Mindez hat percben, igazi, iskolateremtő kezdeményezés.

A Renault-nál kissé érdekes hangnemben hajigálták ki a népet az Avantime-ból, pedig láthatóan senki nem akart lépfene baktériumokat elhelyezni a hátsó ülésen. Kiállításokon általában az van, hogy amelyik autó nyitva, abba be lehet ülni.
Kismartoni Péter, a Renault illetékese azóta közölte szerkesztőségünkkel, hogy egy takarító hibájából maradt nyitva az autó, és a Peugeot tanulmányautóiba sem lehetett beülni. Az Avantime a továbbiakban zárva lesz.

Az új 7-es BMW nem csak kívülről állat. Belül még tán állatabb; Omar Mollah kettő ilyenért simán kiadná Oszama Bin Ladent.

 
   
   

Az új Mercedes SL kupé a világ legdrágább rodeó-műbikája; a megfelelő üzemmódban úgy emelgeti a sarkait, mintha le akarná dobni lovasát. Mindez persze csak a demonstrációkor vagy szerviz üzemmódban használatos trükk. Egyébként a Mercedes-nél hangsúlyozzák, a rendszer teljesen más, mint a Citroen hidropneumatikája.

A160 bar-os nyomástároló rendszer gondoskodik arról, hogy a rugók feszességét változtató hidraulika olajat engedjen a munkahengerbe. Ha menet közben valamelyik kerék úthibát jelez, a kerekek különbözőképpen rugózhatnak. Kanyarban a rendszer mindig vízszintben tartja az autót, repülőrajtkor nincs ágaskodás, fékezéskor bólintás. Magas járdaszegélyre való parkoláskor természetesen emelhetünk az autón. A Mercedes szerint mivel csak a fejlesztés költséges, maga a rendszer kevésbé, az új hidraulika hamarosan megjelenik a cég többi autóján, aztán pár év múlva szélesebb körben is eltejed.

Az SL sajátos lowrider műsorát a nagyközönség sajnos nem láthatja, mert a kiállított autót már eladták, az ügyfél pedig nem örül, ha az autóját ugráltatják.

Az új SL másik attrakciója a fékrendszer elektronikája. Vészhelyzet esetén (200-as tempónál valaki ellopja az akkumulátort) működik a hagyományos hidraulikus rendszer is, egyébként a gáz -és fékpedál nyomását érzékelő szenzorok jelzései alapján az elektronika diszkréten beavatkozik. Ha hirtelen lépünk le a gázról, az általában azt jelenti, hogy mindjárt jön egy telitalpas fék. Ezért a Mercedesben már a gázelvételnél működésbe lép a féknyereg, enyhe, észrevehetetlen fékezésbe kezdve. Így amikor megnyomjuk a féket, nincs késlekedés. Nagyobb sebességnél egy-egy tizedmásodperc több métert is jelenthet (100-as tempónál egy tizedmásodperc alatt 2,7 métert haladunk).