Budapesti ABS-üzemet avatott a TEMIC

2000.09.22. 10:57

A múlt héten avatta fel a DaimlerChrysler konszernhez tartozó TEMIC autóelektronikai cég legújabb magyarországi gyártó üzemét, ahol elektronikus blokkolásgátlókat (ABS) szerelnek majd össze. A legnevesebb európai autógyárak stabil beszállítója öt éve kezdte meg működését Budapesten s az eltelt időszakban több mint 20 millió eurós beruházást hajtott végre.

 
   
    Ülésállító kismotor

A fejlesztések révén a TEMIC Hungary mára már a DaimlerChrysler kelet-európai gyártóbázisává vált, s olyan cégeknek szállít többek között olajszenzorokat, kismotorokat, ülésmemóriákat vagy mostantól blokkolásgátlókat, mint a Mercedes, a VW, az Opel, a BMW és a Renault. A most átadott gyár avatóján elhangzott, hogy az Audi, az Opel és a Suzuki nagyberuházásai mellett az autógyárak háttéripara terén Magyarország a régió központjává nőtte ki magát.

 
   
  Ülésmemória

Köszönhető ez annak az 1997-ben elindított folyamatnak, amelynek első lépése a beszállítói célprogram továbbfejlesztése volt. Ennek keretében például a TEMIC magyarországi megtelepedése óta mintegy 1,1 milliárd forintos állami támogatást nyert el. Többek között ez teszi lehetővé, hogy a gyártáson túl három fejlesztő laboratóriumot is létrehozzanak, ahol hazai mérnökökre bíznák az egész konszern bizonyos gyártmányfejlesztési feladatait.

 
   
    ABS blokkolásgátló

Az ilyen törekvések egyébként nem újkeletűek az itthon megtelepedő multik részéről. A magyar kormány 1996-ban például egyedülálló megállapodást kötött a General Motors-szal. Ennek értelmében azóta is állandó munkacsoport figyeli a hazai beszállítási lehetőségeket. A multinacionális cég, feladva eddigi gyakorlatát, miszerint nem vállal hosszú távú kötelezettséget, folyamatosan vizsgálja például a kutatás-fejlesztés egyes részeinek Magyarországra történő telepítését.

Ez a kapcsolattartás készítette elő az Opel-összeszerelés leállítása után azt a szentgotthárdi 285 millió márkás beruházást is, amelynek eredményeként 2001-től itthon kezdik gyártani a GM valamennyi autójába beszerelhető fokozatmentes automata sebességváltókat. A GM/Opel magyarországi beruházásainak értéke ezzel elérte az egymilliárd márkát.

 
   
  QLT olajszenzor

Ezt az 1994-ben megtelepülő Audi jelentősen felülmúlja - az indulás óta majd 3,5 millió benzin- és dízelmotort állítottak elő, miközben az Audi teljes győri beruházásainak értéke jövőre eléri a kétmilliárd német márkát.

Mindamellett azt is látni kell, hogy a magyar beszállítói arány továbbra is elég lassan növekszik, az Audinál jelenleg 2-4 százalék, az Opelnél cél a 10 százalék és a mi autónknak nevezett Suzuki esetében is épphogy eléri a 30 százalékot. Ez azért is gyöngécske eredmény, mert az autóiparnak beszállító kis- és középvállalkozások árbevételét jövőre az 1997-es duplájára prognosztizálták a szakértők, miközben az új munkahelyek számában is legalább 15 százalékos emelkedést vártak.