Tiltott gyümölcs

2001.10.02. 08:48

Furcsa helyzet alakult ki. A hatályos rendelkezések alapján Magyarországon nem lehet autóból épített háromkerekű motorkerékpárt (trike) forgalomba helyezni. Ennek ellenére Szajk határában, egy világszínvonalú üzemben, trike-okat gyártanak.

 
   
   

A Baranya megyei Szajk Budapesttôl 200 kilométerre, az 57-es út mellett fekszik. A falu határában, 1998. decemberében, egy szántóföldön, zöldmezôs beruházás keretében épült fel a trike gyár elsô csarnoka.

Európában több trike gyártó cég van. A piac nagy részét a BOOM és a WOLF uralja. A többi gyártó csak kis kapacitású üzem. A magyar gyár 12 éve működô német BOOM-TRIKE beszállítója.

 
   
 

A Trike-ok zömét Németországban építik össze. A szajki üzem az összeszerelés mellett alkatrészekkel látja el a német céget, mint például a teljes váz, a felújított VW Bogár motor és egyéb rozsdamentes elemek.

A GÉP:
A világ minden pontjáról érkeznek alkatrészek. A kerekek például Amerikából, a motorok egy része pedig Mexikóból származik.

 
   
   

Szinte minden fém alkatrész hazánkban készül. Az összes rozsdamentes alkatrészt Bódis Sándor (Edelstahl Kft.) gyártja Kaposváron . Itt készülnek az elsô villák, kipufogók, bukócsövek, rácsok. Az elsô villaszár 38 vagy 48 mm átmérôjű, de készülhet 60-as csôbôl is.

Az Ulm és Augsburg közötti sontheimi központtól az alkatrészek egyszerre, építôcsomagban (Bausatz) érkeznek. Egy csomag tartalmazza az összes alkatrészt, ami a trike összeállításához szükséges, kivéve azokat az elemeket, amelyek itt készülnek.

 
   
 

Magyarországon a WOLF Traveller-t és Tristar-t (két- illetve háromszemélyes) gyártják. A kettô szinte csak a váz hosszában különbözik egymástól. A 120 kg-os alváz a bogár hátsó futómű alkatrészeivel tömör acélból készül, de kifutóban van még egy pár darab zártszelvény alapú is. Helyben a fényezô műhelyben fényezik feketére. Csak az apróbb alkatrészeket szinterezik. A karosszéria üvegszálból készül, és anyagában színezett.

 
   
   

A dísztank az elektronikát és a fékmunkahengert takarja. A fék két körös, a lábfék egyszerre lassítja mindhárom kereket. A biztonságra nagy hangsúlyt fektetnek. A komfortvillának olyan érzékelô rendszere van, hogyha az elsô kerék elemelkedne az úttól, akkor a motor leáll. Az elektromos kábelezés és a kábelkötegek, valamint az ülések is hazánkban készülnek.

 
   
 

A VW alapú trike-okhoz a Bogár hátsó tengelyét, a váltóját, és a helyben felújított motorját használják fel. Külön megrendelésre az új mexikói 1600-as injektoros motorral is dolgoznak. A beépített széria 1.2-es motor 34 lóerô, amit fokozni lehet egészen 80 lóerôig. A futóműalkatrészek mellett a motorból van a legnagyobb készlet. A felújítás során a bontott váltót és motort elemeire szedik, a felújított motoron elvégzik a szükséges méréseket, majd tesztpadon terhelés mellett akár órákon át is járatják.

 
   
   

Ha minden alkatrész együtt van, egy arra kiképzett szerelô egyedül végzi az összeszerelést, az elejétôl a végéig. Két és fél nap alatt készül el a komplett jármű. Azután egy másik szakember elvégzi az ellenôrzést, az utólagos átvizsgálást, és próbautat tesz vele. Egy listára ráírja a hiányosságokat, amit azután kiküszöbölnek. A nálunk gyártott járműveket Németországban még egyszer ellenôrzik, és csak azután értékesítik.

 
   
 

Egyelôre alkatrészt sajnos nem lehet vásárolni, de egyéni megrendeléseket teljesítenek. Európai országokban különbözôek az elôírások, ezért egyes modellek más-más felszereltséggel készülnek. Például egyedül Németországban engedélyezett az elsô villán elhelyezett fényszóró. Franciaországban és a Hollandoknál - az európai uniós szabályok szerint - a trike szélsô pontja vonalába kell azokat elhelyezni.

 
   
   

A Szajkon gyártott trike-ok 20.000 márkánál kezdôdnek. A mezôfalvi találkozón volt egy Szajkon készült speciális felszereltségű gép, az ára körülbelül 60 ezer márka. Minden alkatrész csereszabatos, és az alkatrész-utánpótlás probléma nélkül kicserélhetô. Minden hegesztôsablonban készül, nincs illesztgetés, méricskélés.

TERVEK:

 
   
 

A gyárnak jelenleg 19 dolgozója van, de hamarosan elkészül a legújabb üzemcsarnok és további szakemberekre (5-6 fô), valamint egy fejlesztô mérnökre lesz szükségük. Az utolsó simításokat végzik a 320 négyzetméteres csarnokon, melybe a hegesztô, csôhajlító és lemezmegmunkáló részleg költözik.

 
   
   

A termékskála bôvítése végett házon belül fejlesztenek. Nagyobb értékben gépeket vásárolnak, és nagy beruházásokba kezdenek. Az új hely ad otthont a CNC esztergának és a karácsonykor érkezô megmunkáló központnak, ami teljesen automatikusan végzi a karosszéria elemek utólagos megmunkálását.

 
   
 

Az üvegszálas idom Németországból érkezik, és mindig gondot okoz a sérülékeny, nagyméretű elemek szállítása. Úgy tervezik, a két szerelôcsarnokot összekapcsolják, ahol megkezdôdhet a karosszéria gyártása is.

A Frankfurti vásáron a BOOM bemutatott egy teljesen új prototípust, egy Peugeot motoros trike-ot. Korszerű vízhűtéses motorral szerelik, és a váz sem tartalmaz bontott alkatrészt. Ha a modellre elég nagy az érdeklôdés, Szajkon nagy szériában kezdenék a gyártást.

 
   
   

A világ szinte minden országában engedélyezett trike Magyarországon fekete listán van. Ennek ellenére néha mégis találkozhatunk velük. Sokan egyszerűen rendszám nélkül, vagy a donor Bogár papírjaival közlekednek. A rendôrök legtöbbször csak megcsodálni állítják meg.

 
  Próbarendszám:
 
  Ha gond nélkül szeretnénk közlekedni trike-kal, akkor a próbarendszám az egyedüli, törvényesen járható út. Aki például járműkereskedelemmel vagy -gyártással foglalkozik, igényelhet P-rendszámot. Ez hivatalos is, meg nem is. Félévente mindig meg kell hosszabbítani, ami alkalmanként 25 ezer forint. Menetlevelet kell vezetni, és külföldre nem lehet vele utazni. Most már két személy mehet vele, akár hétvégeken is. A P-rendszámra emelt szintű személygépkocsi biztosítást kell kötni.

KÁLVÁRIA:
A gyár igazgatója így beszél a Közlekedés Felügyelettel folytatott heroikus harcáról:
"Több, mint két éve járom a kálváriámat a Közlekedés Fôfelügyeletnél. Levél ide, levél oda. Elôször úgy volt, hogy engedélyezik. Utána változások léptek fel, mert a KRESZ megváltozott.

 
   
   

Miután május 1-jén megváltozott a KRESZ, személyes találkozóra kértek fel Budapesten. Nagy örömmel mentem, azután közölték velem, hogy minden rendben, engedélyezik, de tricikliként, 45 km/h sebesség korlátozással, és a vezetéséhez nagymotor jogosítvány kell. Nem, ezt nem kérjük, - mondtam.

Ezt írásban is megerôsítettem. Telefonon sikerült végül elérnem az illetékest, kérdeztem, mit javasol, mit tegyek. Azt mondta, értékesítsem ôket Nyugat-Európában. Én mondtam neki, hogy ez nem egy fagylaltos tricikli, hanem egy exkluzív jármű, ami világszerte kapható. Mit tegyek, tanácsoljon valamit. Hát, várjon - mondta.

 
   
 

A Közlekedés Felügyeletnél külön felhívták a figyelmünket, hogy alkatrészt ne adjunk el senkinek, mert egyedileg úgysem engedik forgalomba helyezni. Az még nehezebb lesz. Nem lehet megfizetni.

Ezeknek a járműveknek Uniós típusbizonyítványa van, amit már megkaptunk 2000-ben. Ugyanebben az évben megkaptuk az ISO 9001-es tanúsítványt, amit idén már másodszor auditáltunk.

 
   
   

Az EU-ban is háromkerekű járműnek számít, de van egy engedmény: nyitott személykocsiként kezelik, és B kategóriás jogosítvánnyal vezethetô. Nálunk meg azt mondták, mi nemzeti alapon bíráljuk. Három kereke van? Hát, mondom - három kereke van, uram. Ha három kereke van, akkor tricikli. Kész.

Meghívtam ôket üzemlátogatásra. Ez nem egy garázsüzem, ennek a cégnek múltja van.

Arról nem is szólva, hogy regisztrációs számunk van alvázra. Az például egy hónap alatt elintézôdött, hogy alváz gyártható nálunk. Nemzetközileg megadták, hogy TRW, a többit a magyar szabvány szerint kellett összeállítani.

Csak forgalomba nem lehet helyezni..."