Növekvő túltermelés, csökkenő import

2000.07.18. 11:52
Miközben a kelet-európai országokban az újonnan forgalomba állitott személygépkocsik száma az elmúlt négy évben átlagosan mindössze 5 százalékkal nőtt, a helyben gyártott kibocsátási többlet az 1996-os 100 ezerhez képest idén már 400 ezer fölé emelkedik.

Miközben a kelet-európai országokban az újonnan forgalomba állitott személygépkocsik száma az elmúlt négy évben átlagosan mindössze 5 százalékkal nőtt, a helyben gyártott kibocsátási többlet az 1996-os 100 ezerhez képest idén már 400 ezer fölé emelkedik - állitja a német Marketing Systems piackutató cég jelentése. Ennek következtében ezekben az országokban várhatóan csökkenni fog az új és a használt autó importja, sőt a régióban olcsóbb munkaerő felhasználásával előállitott járművek nyugati exportjának további növekedésére lehet számitani.

A jelentés szerint a magyar és a lengyel piac már elérte az Európai Unió legkevésbé fejlett országainak szinvonalát. Az idei évre a tanulmány Magyarországon 142 ezer új autó eladását prognosztizálja, mig a lista sereghajtójánál, Bulgáriaban mindössze 16 ezer ez a szám. A cseh piacon - bár az egy főre eső GDP-ben nem jelentős a különbség - a motorizáció még ennél is fejlettebb. Ami a jövőt illeti, a legrosszabb helyzetben az orosz autópiac van, ahol az ország méreteihez képest rendkivül kevés az új autó forgalombahelyezés. Ami a térségben működő autógyárak helyzetét illeti, a tanulmány megjegyzi, hogy mig a csehországi, magyarországi és szlovéniai autógyárak gyakorlatilag kapacitásaik határáig le vannak terhelve, a dél-kelet európai üzemekben a termelés felfuttatása továbbra is igen vontatottan halad.

Globalizáció a beszállitóknál is
A 2010. évben már valószinűleg 30-50 nagybeszállitó fogja ellátni a világ autógyártóit - irja tanulmányában a Roland Berger tanácsadó cég. Ahogy a gyártók is nagyobb egységekbe tömörülnek, a beszállitóknak sincs más választásuk, mint koncentrálódni. Ennek függvényében változnak majd a termékeik is, könnyen cserélhető modulelemekre lesz inkább igény. Az innovációk nagyrésze az autóelektronika terén jelentkezik, igy ezek ára is egyre nagyobb arányt képvisel majd az autó teljes előállitási költségében. tgáznált magyar anyagok értéke csak 5 százalék körül mozog.