Utángyártott fékbetét egy Suzuki Swifthez a Bárdinál 70, Lángnál 50 százalékkal olcsóbb. A Focus esetében is lényegesen olcsóbbak az utángyártott alkatrészek.
Nagy különbségek vannak gyári és utángyártott alkatrészek árai között. Megnéztük, mennyibe kerül egy-két tipikus fogyóeszköz a márkaszervizben és másutt. Remélem, tudunk újat mondani.
A legegyszerűbb példa az ablaktörlő. Szinte mindenki cserélte már saját kezűleg, a legtöbben forgattunk a kezünkben xxxxxgazdaságos terméket a nagyáruház polca előtt, miközben azon morfondíroztunk, mi a franc kerül a hétszáz forintos gumilapáton a márkaszervizben négyezerbe. Aztán rossz esetben megtudtuk az első eső alkalmával, jó esetben a nóném vacak is addig húzta, amíg a gyári Champion, Bosch vagy Valeo.
Mindegy, sok nem múlik rajta, ki lehet bírni. Más azonban a helyzet azoknál a javításoknál, karbantartásoknál, melyeket szervizben végeztetünk el. Azt még elnézi az ember, hogy a dízel Tipóba (személyes tapasztalat) a kisvárosi szervizben az egyébként tökéletesen beleillő nyolcszáz forintos Lada olajszűrő helyett a 2000 forintos olaszt szerelik be, istenem, ettől nem megyek a falnak. Ha egy többtízezres fényszórót, szélvédőt, kuplungtárcsát kell kifizetni, az ember már kíváncsi: nem csinálhatott volna jobb vásárt egy-két előzetes telefonhívás árán?
Pláne drágább autóknál, hiszen mindez nem az öreg, hanem főként a még majdnem új, de kényszerből is meg félelemből is márkaszervizbe járatott járművek esetében probléma. Megnéztük, hogy alakul néhány nagyobb értékű, de a hétköznapi autós életében azért általában egyszer-kétszer cserére szoruló alkatrész ára.
Négy autóhoz kértünk árajánlatokat, egy kétezres évjáratú 1,3-as Swiftet, egy kolléga hároméves Focus kombiját, egy másik kolléga koros 900-as Saabját és egy 2003-as Merci E 220 CDI-t rontottunk el gondolatban. Olyan alkatrészek árát kérdeztük, melyek bármikor ebek harmincadjára juthatnak. A szélvédőnek elég egy kavics, a lámpának és a hűtőnek egy másik autó, a hengerfejtömítésnek egy hideg motorral lebonyolított ámokfutás, a fékbetétnek néhány autópályás satu, a lengéscsillapítónak Budapest, a kuplungtárcsának meg Anyu.
Elsőként az egyes márkák képviseletének honlapjáról vadásztunk márkaszerviz-telefont és fővárosi szervizeket kérdeztünk: náluk mennyi a gyári cucc. Ezután az összes autó összes alkatrészének árát megpróbáltuk a szerkesztőséghez legközelebb eső két hazai alkatrészforgalmazótól, a Bárdi Autótól , illetve a Láng Kft.-től beszerezni.
Swift
Elsőként a Suzuki Pestet kérdeztem. A gyári alkatrészárak mellé odapaszintottuk a Láng és a Bárdi ajánlatát, kiemelve, hogy a független kereskedők árai hány százalékát teszik ki a gyárinak. Végül Népítélet rovatunkból kerestünk olyan ítéletet, amelynek írója pont egy kétezres Swiftet hajt és tapasztalt már jót egy bizonyos független szerviznél. No, ilyet nem találtunk, úgy tűnik, Swiftet mindenki kizárólag márkaszervizben javíttat.
Swift 1,3 '00 |
Gyári
|
Láng
|
|
|
Bárdi
|
|
|
Fékbetét előre |
12500
|
3850
|
|
30,8%
|
6650
|
|
53,2%
|
Első lámpatest |
26810
|
nincs
|
|
|
12980
|
|
48,4%
|
Kuplungtárcsa |
11821
|
8150
|
McArm
|
68,9%
|
9241
|
gyári Suzi
|
78,2%
|
Szélvédő |
21203
|
nincs
|
|
|
18590
|
|
87,7%
|
Hengerfejtömítés |
8773
|
3601
|
Ajusa
|
41,0%
|
3794
|
|
43,2%
|
Hűtő |
22318
|
21088
|
Nissens
|
94,5%
|
nincs
|
|
|
Első lengéscsillapító |
42331
|
14995
|
Monroe
|
35,4%
|
14995
|
Monroe
|
35,4%
|
A táblázatban jelöltük, ha valami valahol nincs, vagy sokat kell rá várni. A többi alkatrészben nyilván vannak minőségi különbségek gyári és utángyártott között, de egy átlagos Swift-felhasználó valószínűleg tökéletesen elégedett lesz a Monroe teleszkóppal - a gyári ár 35%-áért, és ha nem is veszi meg a gyanúsan olcsó fékbetétpárt 3850 forintért, a 12 500-as gyári helyett egy 6650-es is megteszi.
Név szerint?
Felhívtam gyakorló szerelő cimborámat, mik a gyakorlati tapasztalatok egyes márkákkal. Szerinte sincs igazság, az Ajusa nevű sík tömítésektől például rázza a hideg, ugyanakkor a gyártó szimmeringekben kifejezetten jó. Gyertyát csak NGK-t használ, az nagyon bevált, úgyszintén jól viselkednek a Dayco szíjak. Kérdeztem egy-két konkrét, ismert márkát is, Monroe gátlók, Ferodo betétek, Bosch akkuk: ezekről nincs se kimondottan jó, se kimondottan rossz tapasztalat, "egy évig biztos jó".Egy másik szaki szerint általánosságban az olasz utángyártott miegymástól nem árt tartani, az Ajusa például kimondottan veszélyes. Érdemes keresni a gyári beszállítókat, hiszen egy-egy kész autó mintegy 80-85%-a ilyen, bárki által hozzáférhető piaci alkatrészekből áll össze. Tömítésben a Rencz, Elring, szilentben a Febi jó. Az Opel gyári beszállítója kipufogóügyben a Walker, a gyárban GM logót, a boltban Walker feliratot találunk rajta, de ugyanaz. És persze a bolti 30-35%-kal olcsóbb. A Luk, a Sachs szintén gyári beszállító, kuplungszerkezeteket érdemes ilyeneket venni, ezek a gyári matricásnál jellemzően 10-15%-kal kerülnek kevesebbe.
A mester személyes tapasztalata: akkuban a Bosch nem szokott beválni, úgymond "köpdöste eleget", a Varta megbízhatóbb. Gátló, teló, avagy csillapító minden autóhoz van legalább négyfajta, tartósságuk általában attól függ, milyen úton járnak velük, "a nők, ha egy lyuk van az úton, megtalálják, náluk jobban kopik". A Monroe, a Gabriel alapvetően jó, csak drága, ajánlható még a Lipmessa, ami olcsó, de nincs vele gond. Fékbetét nincs egyértelműen rossz, legalábbis a márkásak között: a "kisipari bütykölményekkel" nemritkán egy mezei műszaki vizsgán sem megy át az autó. Hűtőből a Nissens, Valeo, úgyis, mint sok autógyártó hivatalos beszállítója, jó szívvel ajánlható.
Focus
A Ford Petrányit kérdeztük Focus-alkatrész ügyében. Ajánlatukhoz ismét a Bárdi Autó és a Láng árait illesztettük. A Focus megdöbbentően drága kuplungtárcsája csak kuplungszerkezettel együtt cserélhető, viszont lehet kapni pár ezerrel olcsóbban felújított szettet is.
Ford Focus 1,4 2002 |
Gyári
|
Láng
|
|
|
Bárdi
|
|
|
Fékbetét előre |
11336
|
7010
|
|
61,8%
|
9300
|
|
82,0%
|
Első lámpatest |
31768
|
35315
|
|
111,2%
|
21500
|
|
67,7%
|
Kuplungtárcsa+szerkezet |
59500
|
32095
|
Luk
|
53,9%
|
nincs
|
|
|
Szélvédő, nem fűtött |
39840
|
nincs
|
|
|
31000
|
|
77,8%
|
Hengerfejtömítés |
9985
|
nincs
|
|
|
12684
|
|
127,0%
|
Hűtő, klímás |
38024
|
27401
|
Nissens
|
72,1%
|
24500
|
több hét!
|
64,4%
|
Első lengéscsillapító |
24863
|
19459
|
Monroe
|
78,3%
|
15195
|
Lipmessa
|
61,1%
|
A 2002-es Focusokat is kizárólag márkaszervizbe hordják lelkesen ítélkező olvasóink, független szervizzel nem kísérleteznek. Az eltérések a Focusnál kevésbé botrányosak, mint a Swift esetében, de pont a kuplung esetében a huszonhétezres különbözetből még tankolhatnánk egy darabig.