Eredeti vagy másolat?

2005.04.29. 11:31

Saab 900 OG

Öreg autó, kakukktojás, azért került be a szórásba, mert lelkes saabos kollégánk szerint van olyan alkatrész, ami a vezérképviseletnél olcsóbb, mint másutt. Ennyi idős autónál már nem meglepő, hogy találtunk olyan író-olvasót, aki független szervizbe jár. Az árakról tehát a Rácz Mobilt is megkérdeztük.

  Saab 900GLi 1986  
Gyári
 
Láng
 
 
 
 
 
Bárdi
 
 
 
 
Fékbetét előre  
12664
 
8560
 
 
 
67,6%
 
3450
 
 
 
27,2%
Első lámpatest      
81874
 
89130
 
 
 
 
 
68500
 
két hét
 
83,7%
Kuplungtárcsa  
32995
 
39520
 
McArm
 
119,8%
 
17148
 
 
 
52,0%
Szélvédő  
33515
 
nincs
 
 
 
 
 
29504
 
 
 
88,0%
Hengerfejtömítés  
8416
 
nincs
 
 
 
 
 
6628
 
 
 
78,8%
Hűtő  
42574
 
22226
 
Nissens
 
52,2%
 
31910
 
 
 
75,0%
Első lengéscsillapító  
14594
 
16995
 
Monroe
 
116,5%
 
6860
 
 
 
47,0%

A hipotézis tehát a csaknem két évtizedes Saabnal is beigazolódott: a gyári drága, az utángyártott olcsó. A Saabokra szakosodott nem hivatalos szerviz (Rácz Mobil Kft.) fékbetétet a saját bevallása szerint is gyenge minőségű olasztól a gyáriig 2600, 6500 és 10 447 forintos áron tudott produkálni. A gyári első lámpa 55275 forintért (bő huszonhatezerrel a márkaképviselet által adott ár alatt!) vihető el, de bontott már 17 500-ért is akad.


A gyári kuplungtárcsa is olcsóbb a Rácznál (27 220 forint), mint a Polarnál, de aki nem elégszik meg a Saab elvárásainak megfelelő minőséggel, 39 000-ért vehet utángyártottat is. A 27 649 forintos szélvédőár ötezerrel marad a márkaszerviz ára alatt, a hengerfejtömítésnél és a gátlónál nem jelentős az eltérés (bár a 12 010 forintos gyári helyett itt is akad utángyártott 22 195-ért, Monroe-éktól). A hűtőn lehet még jelentősen spórolni, a gyári 35 123 forintért, a képviselet ajánlatánál jóval olcsóbban vihető el, de utángyártott már 22 250-ért is akadt, ami csaknem a márkaszerviz árának fele, de még a független kereskedő árának is csak kétharmada.

Merci E

A Kárpát utcai szalon nem vette fel a telefont. A Hunyadi utcai sem. Aztán nagy nehezen mégis, de az alkatrészkereskedésre már hiába kapcsoltak le, csak csengett és csengett a telefon. Ismét hívtam a Kárpát utcát, most felvették vagy tizenkilencedik csengésre, az alkatrészeseket viszont szegény központ kétszer is hiába kapcsolta. (Vagy nagyon jó a Mercedes és nem kell hozzá alkatrész, vagy nagyon rossz, és épp mindenki azokat javítja.) Ekkor elfogyott a türelmem és átballagtam a Kárpát utcai alkatrészraktárba, ahol kedvesen és gyorsan összeállították a listát.

 
  Mercedes-Benz E220 CDI 2003 W210  
Gyári
 
Láng
 
 
 
 
 
Bárdi
 
 
 
 
Fékbetét előre  
21176
 
23743
 
 
 
112,1%
 
12637
 
 
 
59,7%
Első lámpatest      
74186
 
75535
 
 
 
101,8%
 
64490
 
két hét
 
86,9%
Kuplungtárcsa  
86674
 
nincs
 
 
 
 
 
38824
 
két hét
 
44,8%
Szélvédő  
80568
 
nincs
 
 
 
 
 
31185
 
 
 
38,7%
Hengerfejtömítés  
17662
 
nincs
 
 
 
 
 
16189
 
 
 
91,7%
Hűtő  
84877
 
62762
 
Nissens
 
73,9%
 
nincs
 
 
 
 
Első lengéscsillapító  
32731
 
nincs
 
 
 
 
 
25824
 
 
 
78,9%

Mercedes-tulajok: hűtőt ne vegyenek márkaszervizben! Egyéb alkatrészeknél még inkább megfontolandó a kikacsintás, hogy egy szélvédő nyolcvan- vagy harmincegyezer forint, az nem mindegy.

Közhellyel kezdtük, fejezzük be azzal: olcsó húsnak híg a leve, illetve nem biztos, hogy a drágább jobb. A független kereskedők véleménye szerint inkább a drágább a jobb, a nagyon olcsó dolgok megbosszulják magukat. A választás mindig a vevőn áll, de rendszerint figyelmeztetik őket, ha vérgagyi alkatrészt akarnak elvinni. Ilyen gyatra cuccra több példát is említettek, ezeket inkább nem nevesíteném. Pozitívumként, olyan ismert márkaként, melyet még drágábban is szívesen elvisznek az emberek, a Brembo neve merült fel. Milyen jól csinálják az olaszok: mindenki tudja, hogy ha fék, akkor Brembo. És ha kuplung? Vagy izzó? Vagy ékszíj? Na ugye.

Saját tapasztalat olcsó, öreg autóval

Jómagam a már említett Tipo izzítógyertyájának esedékes cseréje során jöttem rá, mekkora különbség van alkatrész és alkatrész között. Először betették a Boscht, darabját négyezerért, mentem velük fél évig. Aztán kipróbáltam az olcsó verziót: Icat nevű csoda, darabja ezerkettő, olasz autóba olasz gyertya! Három hét. Ekkor jött kényszerből a kiváló Iskra típus (nem volt más a debreceni kisboltban, az autónak pedig azonnal menni kellett): négyezer a négy darab. Ez tavalyelőtt ősszel volt, azóta ezekkel járok.


De nem a Brembo betétet vásárlók alkotják a többséget. A magyar piac ugye - még egy közhely - rendkívül árérzékeny, sokkal-sokkal többen viszik a filléres, silány alkatrészt, mint a márkás drágát. Ez néha bejöhet, mint nekem az izzítógyertya, hosszú távon viszont nem kizárt, hogy megbosszulja magát.

Aztán olyan is van, hogy a gyári dobozos alkatrész a rosszabb. Állítólag épp egy jól ismert lengéscsillapító-márka gátlóival fordul elő, hogy amit a gyári megrendelőnek küldenek, rosszabb minőségű. Ennek oka az, hogy a gyári beszállítói státuszért folytatott árversenyben ez a gyártó úgy tudott sikeresnek lenni, hogy a teleszkópszárra három helyett csak két krómréteget vitt fel. A gyárak lealkudják az árakat? Sebaj, spórolunk a minőségen. Persze ez nyilván nem tipikus, biztos nem is igaz, mi is csak úgy hallottuk valahol.

Egy biztos: aki úgy dönt, megpróbál kiszakadni a márkaszervizek nyújtotta Mátrix biztonságából és a való világban, alkatrészboltokban kezd saját szakállára olcsó miegymásra vadászni, a vásárlás előtt feltétlenül kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét, de legalább kérje ki szerelője tanácsát. Vagy nézze meg, mit ajánlanak a márkatársak a fórumokon, esetleg a Népítéletben!