Saab 900 OG
Öreg autó, kakukktojás, azért került be a szórásba, mert lelkes saabos kollégánk szerint van olyan alkatrész, ami a vezérképviseletnél olcsóbb, mint másutt. Ennyi idős autónál már nem meglepő, hogy találtunk olyan író-olvasót, aki független szervizbe jár. Az árakról tehát a Rácz Mobilt is megkérdeztük.
Saab 900GLi 1986 |
Gyári
|
Láng
|
|
|
Bárdi
|
|
|
Fékbetét előre |
12664
|
8560
|
|
67,6%
|
3450
|
|
27,2%
|
Első lámpatest |
81874
|
89130
|
|
|
68500
|
két hét
|
83,7%
|
Kuplungtárcsa |
32995
|
39520
|
McArm
|
119,8%
|
17148
|
|
52,0%
|
Szélvédő |
33515
|
nincs
|
|
|
29504
|
|
88,0%
|
Hengerfejtömítés |
8416
|
nincs
|
|
|
6628
|
|
78,8%
|
Hűtő |
42574
|
22226
|
Nissens
|
52,2%
|
31910
|
|
75,0%
|
Első lengéscsillapító |
14594
|
16995
|
Monroe
|
116,5%
|
6860
|
|
47,0%
|
A hipotézis tehát a csaknem két évtizedes Saabnal is beigazolódott: a gyári drága, az utángyártott olcsó. A Saabokra szakosodott nem hivatalos szerviz (Rácz Mobil Kft.) fékbetétet a saját bevallása szerint is gyenge minőségű olasztól a gyáriig 2600, 6500 és 10 447 forintos áron tudott produkálni. A gyári első lámpa 55275 forintért (bő huszonhatezerrel a márkaképviselet által adott ár alatt!) vihető el, de bontott már 17 500-ért is akad.
A gyári kuplungtárcsa is olcsóbb a Rácznál (27 220 forint), mint a Polarnál, de aki nem elégszik meg a Saab elvárásainak megfelelő minőséggel, 39 000-ért vehet utángyártottat is. A 27 649 forintos szélvédőár ötezerrel marad a márkaszerviz ára alatt, a hengerfejtömítésnél és a gátlónál nem jelentős az eltérés (bár a 12 010 forintos gyári helyett itt is akad utángyártott 22 195-ért, Monroe-éktól). A hűtőn lehet még jelentősen spórolni, a gyári 35 123 forintért, a képviselet ajánlatánál jóval olcsóbban vihető el, de utángyártott már 22 250-ért is akadt, ami csaknem a márkaszerviz árának fele, de még a független kereskedő árának is csak kétharmada.
Merci E
A Kárpát utcai szalon nem vette fel a telefont. A Hunyadi utcai sem. Aztán nagy nehezen mégis, de az alkatrészkereskedésre már hiába kapcsoltak le, csak csengett és csengett a telefon. Ismét hívtam a Kárpát utcát, most felvették vagy tizenkilencedik csengésre, az alkatrészeseket viszont szegény központ kétszer is hiába kapcsolta. (Vagy nagyon jó a Mercedes és nem kell hozzá alkatrész, vagy nagyon rossz, és épp mindenki azokat javítja.) Ekkor elfogyott a türelmem és átballagtam a Kárpát utcai alkatrészraktárba, ahol kedvesen és gyorsan összeállították a listát.
Mercedes-Benz E220 CDI 2003 W210 |
Gyári
|
Láng
|
|
|
Bárdi
|
|
|
Fékbetét előre |
21176
|
23743
|
|
112,1%
|
12637
|
|
59,7%
|
Első lámpatest |
74186
|
75535
|
|
101,8%
|
64490
|
két hét
|
86,9%
|
Kuplungtárcsa |
86674
|
nincs
|
|
|
38824
|
két hét
|
44,8%
|
Szélvédő |
80568
|
nincs
|
|
|
31185
|
|
38,7%
|
Hengerfejtömítés |
17662
|
nincs
|
|
|
16189
|
|
91,7%
|
Hűtő |
84877
|
62762
|
Nissens
|
73,9%
|
nincs
|
|
|
Első lengéscsillapító |
32731
|
nincs
|
|
|
25824
|
|
78,9%
|
Mercedes-tulajok: hűtőt ne vegyenek márkaszervizben! Egyéb alkatrészeknél még inkább megfontolandó a kikacsintás, hogy egy szélvédő nyolcvan- vagy harmincegyezer forint, az nem mindegy.
Közhellyel kezdtük, fejezzük be azzal: olcsó húsnak híg a leve, illetve nem biztos, hogy a drágább jobb. A független kereskedők véleménye szerint inkább a drágább a jobb, a nagyon olcsó dolgok megbosszulják magukat. A választás mindig a vevőn áll, de rendszerint figyelmeztetik őket, ha vérgagyi alkatrészt akarnak elvinni. Ilyen gyatra cuccra több példát is említettek, ezeket inkább nem nevesíteném. Pozitívumként, olyan ismert márkaként, melyet még drágábban is szívesen elvisznek az emberek, a Brembo neve merült fel. Milyen jól csinálják az olaszok: mindenki tudja, hogy ha fék, akkor Brembo. És ha kuplung? Vagy izzó? Vagy ékszíj? Na ugye.
Saját tapasztalat olcsó, öreg autóval
Jómagam a már említett Tipo izzítógyertyájának esedékes cseréje során jöttem rá, mekkora különbség van alkatrész és alkatrész között. Először betették a Boscht, darabját négyezerért, mentem velük fél évig. Aztán kipróbáltam az olcsó verziót: Icat nevű csoda, darabja ezerkettő, olasz autóba olasz gyertya! Három hét. Ekkor jött kényszerből a kiváló Iskra típus (nem volt más a debreceni kisboltban, az autónak pedig azonnal menni kellett): négyezer a négy darab. Ez tavalyelőtt ősszel volt, azóta ezekkel járok.
De nem a Brembo betétet vásárlók alkotják a többséget. A magyar piac ugye - még egy közhely - rendkívül árérzékeny, sokkal-sokkal többen viszik a filléres, silány alkatrészt, mint a márkás drágát. Ez néha bejöhet, mint nekem az izzítógyertya, hosszú távon viszont nem kizárt, hogy megbosszulja magát.
Aztán olyan is van, hogy a gyári dobozos alkatrész a rosszabb. Állítólag épp egy jól ismert lengéscsillapító-márka gátlóival fordul elő, hogy amit a gyári megrendelőnek küldenek, rosszabb minőségű. Ennek oka az, hogy a gyári beszállítói státuszért folytatott árversenyben ez a gyártó úgy tudott sikeresnek lenni, hogy a teleszkópszárra három helyett csak két krómréteget vitt fel. A gyárak lealkudják az árakat? Sebaj, spórolunk a minőségen. Persze ez nyilván nem tipikus, biztos nem is igaz, mi is csak úgy hallottuk valahol.
Egy biztos: aki úgy dönt, megpróbál kiszakadni a márkaszervizek nyújtotta Mátrix biztonságából és a való világban, alkatrészboltokban kezd saját szakállára olcsó miegymásra vadászni, a vásárlás előtt feltétlenül kérdezze meg orvosát, gyógyszerészét, de legalább kérje ki szerelője tanácsát. Vagy nézze meg, mit ajánlanak a márkatársak a fórumokon, esetleg a Népítéletben!