Olykor felülmúlják az anyacéget

2000.11.22. 11:02

A termelésmegosztás jelentőségét mutatja az a döntés is, amelynek értelmében az Audi Győrbe telepíti az A3-as modell gyártókapacitásának egy részét. Az A4-es termelésében kapacitásait kimerítő ingolstadti Audi-üzem helyett 2001-től Magyarországon szerelnek össze évente mintegy 15 ezer A3-ast.

Mint azt Lőre Péter az Audi Hungária PR-igazgatója a TotalCarnak elmondta, ez a döntés az eddigi 260 milliárd forintos győri beruházást mintegy 3,3 milliárd forinttal fejeli meg s így az ott dolgozók létszáma is 4600-ra emelkedik. A VW-stratégiába jól illeszkedő termékmegosztás az egységes fődarabok alkalmazásával csökkenti az összköltségeket: így jól illeszthető például az azonos padlóvázra épitett TT-gyártásba a most adaptált A3-as termelés.

A Magyarországon összeszerelt A3-asokba természetesen Győrben készült benzinmotorokat szerelnek. Az Audi egyébként idén világszerte 650 ezer autót szándékozik értékesíteni, ami 30 milliárd márkás forgalmat jelent a cégnek. A mindenhol erőteljes növekedést mutató eladások érdekes módon csak Németországban estek vissza. nem véletlen, hogy ennek a trendnek a megfordításában kiemelkedő szerepet szánnak az Ingolstadtban felfuttatott új A4-es termelésének. A cég teljes beruházásainak összege 7,4 százalékkal nőtt tavalyhoz képest s elérték a 2,1 milliárd márkát. Ennek mintegy kétharmadát fektetik az új termékfejlesztésekbe.

 
   
    VW Polo

A sikeres termeléskihelyezés talán legkorábbról indított vállalkozása a VW-összeszerelések egy részének Spanyolországba telepítése volt. A navarrai Pamplonában 1984 óta gyártják a különféle Polo-modelleket: erről a gyártósorról gurult le nemrégiben a 3 milliomodik kisautó. A spanyol gyár termelése egymagában a világon értékesített mintegy 6,7 millió Polo felét adta, igaz ez idő alatt az anyacég összesen 2,3 milliárd márkás beruházást hajtott végre.

Navarrában is jelentős munkahelyteremtő a Volkswagen gyár, hiszen jelenleg 6 ezer ember dolgozik a pamplonai üzemben. Ezen a gyártósoron kívül egyébként többek között még Pozsonyban is gyártják a Polót.

A szlovák gazdaság irányítói már több nagy gyártóval tárgyaltak összeszerelőüzem létesítéséről (Toyota, BMW) -, az igazán nagy autóipari beruházások inkább a szomszédos Magyarországon és Csehországban valósulnak meg. A VW-csoport termékazonossági stratégiájának jegyében építették meg például a Skoda Fabia vadonatúj gyártókapacitását mintegy 85 milliárd forintnak megfelelő 12 milliárd cseh koronás beruházással.

 
   
  Skoda Fabia

A számos Volkswagen fődarabot felhasználó cseh gyártó nem állt be a sorba: ragaszkodott ahhoz, hogy saját padlólemezre építsék a Fabiát. A Skoda gyártócsapata igyekezetét siker koronázta: a konszern egész világra kiterjedő házi versenyében számos elsőséget nyertek a kimagasló gyártási minőségért. A mlada boleslavi gyártósoron a tervek szerint idén félmillió készül a VW-csoport legolcsóbb népautójából, amely Nyugat-Európában ma a legdinamikusabban fejlődő eladási statisztikákat produkálja a kompakt kategóriában - komoly versenyt támasztva éppen az anyacég Polo-modelljének.