A nevét mindenki megszüntetné

2001.05.29. 08:33
"Hogyan tudod megduplázni a Yugód értékét? Tankold tele!" Az amerikai piac messze-messze legkisebb és legolcsóbb autójáról persze könnyű volt viccelni: ahol a 2 literes motorral szerelt Golf IV vagy Ford Focus a kisautó kategóriába tartozik, egy Yugo 45 aligha volt komolyan vehető. Mégis, ha megrázóan alacsony árai miatt is, de a Zastava a keleti márkák között egyetlenként legalább meg tudta vetni a lábát odaát.

A volt szocialista autógyárak a térségben terjeszkedő konszernek kezébe kerültek. Néhányan megtartották a márkanevet (Skoda, Dacia), mások csak az autóépítési funkciót: a Wareszok helyén Opelek készülnek, az Oltcitok helyén Daewook, a Kipolszkik helyén "torinói" Fiatok. Voltaképpen csak egy gyár maradt a régi a térségben: a jugoszláv Crvena Zastava (Vörös Lobogó), amelynek az amerikai autórajongók annyi viccet köszönhetnek.

És nemcsak Amerikában hódított: fénykorában 70 országba exportálta autóit a kragujevaci gyár. Jellemző, hogy utolsó normális évében, 1989-ben 230 ezer autót gyártottak. Ez körülbelül háromszor annyi, mint amennyi Suzukit tavaly Esztergom összeszerelt.

 
   
   

Ráadásul akkoriban jelent meg a Yugo Florida névre keresztelt modell is, ami ha nem is számított ultramodernnek, de a Golf-osztály átlagát azért hozta. Mielőtt azonban a Florida sikermodellé vált volna, a politika közbeszólt: először csak a hazai kereslet esett össze, majd a Jugoszlávia elleni nemzetközi gazdasági szankcióknak köszönhetően az export is leállt. 1998-ban a gyár már csak 20 ezer autót szerelt össze, aztán jött 1999 április 9 és 14.

 
   
 

Ez a két nap fekete betűkkel kerül a kragujevaci évkönyvekbe: a NATO-bombázás során hat irányított rakéta csapódott be a Zastava gyár legkényesebb üzemegységeibe, mivel Brüsszelnek tudomása volt arról, hogy Kragujevacban hadi termelés is folyik. A kár óriási volt: a gyárat élő pajzsként védő dolgozókból tízen meghaltak, száznál többen megsebesültek, és a teremelés is lehetetlenné vált.

A gyár megszűnésével körülbelül százezer ember munkahelye került volna veszélybe, így még Milosevics alatt óriási erővel kezdtek neki a helyreállítási munkálatoknak. Bár a munkások kétharmada kényszerszabadságon van, azért folyik a termelés: idén havi 200-300 autó a produktum.

 
   
   

A gyár jövője még függőben van. A Kostunica-féle kormányzat ősszel szeretné privatizálni a gyárat. A jugoszláv szövetségi miniszterelnök, Zoran Djindjic remek német gazdasági kapcsolataival próbálja a Volkswagent behálózni. A VW hadművelet legfontosabb eleme, hogy a gyár megőrizné a márkanevet és - némi korszerűsítéssel - a ma futó típusokat is, majd a VW tevőleges hozzájárulásával saját, önálló modelleket fejlesztene - á la Skoda.

Ez szépen hangzik, csak éppen Wolfsburgnak már van a keleti piacokra orientált típusa, és aligha kell nekik még egy. Meg aztán a Skoda megvásárlásakor a Favorit még csak négy éves modell volt, a Yugo Florida viszont már lassan középiskolás korú és szinte semmilyen nyugati biztonsági vagy környezetvédelmi szabványnak nem felel meg. Hogy az esztétikai elvárásokról ne is beszéljünk.

Sokkal komolyabbak a tárgyalások a francia PSA konszernnel. A Peugeot talán a Renault romániai bevásárlását igyekszik követni és gyártóként is megjelenni káeurópában. Biztosra vehető, hogy a franciák nem kegyelmeznének a ma futó kis Yugónak (amit mi egyszerűen csak Yugo 45-nek, illetve Coral-nak ismerünk), illetve a nagyobb Floridának. A belgrádi B92 rádió értesülései szerint a Peugeot saját 206-os modelljének összeszerelő üzemeként működtetné a Zastava gyárat.

A harmadik potenciális érdeklődő a Fiat. Ez viszonylag kevésbé meglepő, hiszen a Zastava sokáig Fiat liszenszeket gyártott, kezdve a farmotoros Fityóval (Zastava 750) a nálunk is népszerű, soknevű Zastikig (1100, 101, GTL 55, Skala 55). Az együttműködés továbbra is aktív, hiszen a mai Yugók motorjai is a klasszikus 1108 köbcentis Fiat alapmotor utódai, ráadásul a Zastava teherautó-szekciója is Iveco (szintén Fiat-csoport) liszenszeket gyárt. Ezzel együtt is az a valószínű, hogy a Fiat is likvidálná a Yugo márkanevet és inkább saját modelljeit szerelné össze, kihasználva a jól képzett, tapasztalt és főleg nagyon olcsó munkaerőt.

Amíg a privatizáció le nem zajlik, a gyár továbbra is termel. Miután külföldi piacait sikeresen elvesztette, otthonra koncentrál: a Floridát két új színben, Hollywood pink és Hawaii sárga árnyalatban is kínálja, miközben az árakat igyekszik a mélyben tartani. A jelenlegi Yugo alaptípus 6600 német márkáért, vagyis 900 ezer forintért rendelhető meg.