Kragujevác kovboj menni Amerika

2002.12.03. 08:58

Mit tehet az apuka, akinek van egy öregecske, csúnyácska lánya? Egy napon váratlanul beállít egy kérő, akit egyébként a környék házasságszédelgőjének tartanak, de most esküdözik, hogy komolyak a szándékai?

 
   
 







Mit tehet a szerb állam, ha a Zastava gyár senkinek nem kell, csak Malcolm Bricklinnek, az autóipar avatott lúzerének? Nos, olybá tűnik, Gyingyics szerb miniszterelnök és Vlahovics gazdasági miniszter odaadják nevelt lányukat. A szándéknyilatkozatot már aláírták, és ha minden jól megy, jövő márciusban pecsét kerül a Zastava Motor Works alapító okiratára.

 
   
    Zastava Motor Works, Kargujevac, 2002

Az új cégben húsz százalékot ér a Zastava Automobili összes ingósága, beleértve a most futó sikermodelleket, a 71 óta piacon lévő klasszikus Skala 101-et ( Zastava Classic), a 80 óta létező Tempót (akkor még Koralnak hívták) és a 88 óta készülő Floridát; 80 százalékot pedig a Bricklin vezette NUCARCO azon állítása, hogy három év alatt 150 millió dollárt fektet be.

Büszkén lobogtatja bankgaranciáit is: a Kaupthing Bank áll a háttérben. Nos, ha a kedves autórajongó olvasóknak nem ismerős a név, elárulhatjuk, hogy a Kaupthing izlandi pénzintézet, amelynek 2002 első kilenc hónapjában realizált nyeresége 2.2 millió izlandi korona volt.

Egy kis számológép-csattogtatás után kiderül, hogy ez nagyjából hatmillió forintnak felel meg. A 150 millió dollár viszont majdnem 36 milliárd forint. Hm.

 
   
  Élvezd a kabriót, feel the sunshine

A BMW müncheni főhadiszállásán a sarokba kucorodva reszketnek a cég igazgatói, az új autógyár ugyanis ZMW néven fog autókat gyártani. És micsoda autókat! Győztes csapaton nem szokás változtatni, így az originál Zasti kivételével a teljes paletta menni Amerika. A cég weblapján ismerősként üdvözölhetjük a Tempót és a Floridát is, illetve az ezekből kialakított pickupot és kabriót (!). Az autók kaptak egy szolíd sminket, de a legnagyobb változás a motortérben található: a Peugeot 1.1-es motorját építik be, ami hozza az EURO-3 normákat.

 
   
    Yugo Florida VVT-i

Tárgyalnak a Toyotával is, hogy az Amerikába szánt autókba egy EURO-4-et is tudó japán motort szerelhessenek. Prototípus már készült Toyota motorral. Az autók ezen kívül - Kragujevac történetében először - légzsákot is kapnak.






 
   
 

Ami az üzleti tervet illeti, valóban brilliáns. Bár a Zastava 2002 végére éppen elérheti a 10 ezer legyártott autót, a ZMW-k első évében Bricklin 60 ezer autót akar eladni egyedül Amerikában, ám öt éven belül ez a szám - szerinte - elérheti a 180 ezret is. "A nyolcvanas években főleg a minőséggel volt probléma, de most éppen erre fogunk koncentrálni" - nyilatkozta az Automotive News-nak.

 
   
    A leendő alapmodell - Tempo

Az autók nyilván alacsony árukkal hódítanak majd. A leendő ZMW alapmodell ára 5000 dollár alatt (1,2 millió forint) lesz, ami kábé a fele az Amerikában kapható legolcsóbb autók árának: a Daewoo Lanos 9700, a Hyundai Accent 9500, a Kia Rio 9600 dollárba kerül. Bricklin szerint az összes autógyár, beleértve a koreai márkákat is, egyre feljebb pozícionálja kisautóit, így a 6-10 ezer dollár közötti piaci szegmens egyszerűen kiürült, remek lehetőségeket nyújtva egy egyszerű, ámde sármos kocsi piacra lépésének.

 
   
  Born in YU

Bricklin és a Zastava egyébként nem most működnek együtt először. Bricklin volt a Yugók amerikai importőre 1985 és 92 között. Ebben az időszakban 141 ezer bátor amerikai ülhetett Yugóba. Igaz, egy részük úgy, hogy az eladhatatlan készletekből egy luxusautó-kereskedő akciózott: aki vett egy méregdrága nagyautót, kapott mellé egy Yugót. Többen inkább a másik opciót, a tízsebességes biciklit választották.

 
   
    Subaru 360, 1968

A most 63 éves Bricklin ifjú titánként az egyetem elvégzése helyett inkább az olasz Lambretta robogók amerikai piaci bevezetését szervezte meg, és két keze munkája nyomán került a Subaru is Amerikába, 1968-ban. Persze az a Subaru még nem a mai Subaru volt: a 360-as modellt 360 köbcentis kétütemű motorja, de leginkább nevetségesen alacsony, 1360 dolláros ára különböztette meg konkurenseitől. Meg persze a puszta megjelenése.

1970-ben a Subaru bemutatta az 1000-es modellt, amiben már bokszermotor dolgozott és immár négykerékhajtással is rendelni lehetett. Ellentétben a 360-assal, ezt már rendelték is, de addigra Bricklin már saját projektjén dolgozott, a Bricklin SV-1 szupersportkocsin.

 
   
  Bricklin SV-1

Érdekes autó volt, az szent, anyagában festett műanyag karosszériával, felfelé nyíló "sirályszárny" ajtókkal, 220 lóerős V8 motorral - és Bricklin mániájához híven elképesztően alacsony árral. A 74 és 76 között gyártott Bricklin-ek ára nem érte el a tízezer dollárt.

Az autó minden vonzó tulajdonsága ellenére óriási bukás volt: ahhoz képest, hogy összesen 3000 darab készült, a cég 34,6 millió dolláros tartozással ment csődbe - ez alighanem világrekord az egy autóra jutó veszteség- bajnokságban.

Az 1985-ös Yugobiznisz előtt Bricklin a Fiat két sportkupéját importálta Amerikába (124 Spider, X 1/9), majd amikor Jugoszlávia összeomlásával befellegzett a Yugóknak, elektromos hajtású robogókat kezdett gyártani és forgalmazni EV-1 Warrior néven, ám ez a projekt sem húzta három évnél tovább.

 
   
   

Pillanatnyilag mindenki abban bízik, hogy a ZMW projekt végre áttörést jelent. Ebben bízik Bricklin, akinek igazán kijárna már egy kis siker hosszú, úttörő, ám eddig némileg dicstelen autós karrierjében. Ebben bízik fél Szerbia, hiszen a Zastava és beszállítói összesen 100 ezer embernek adnak munkát. És ebben bíznak a Yugók elégedett amerikai használói is. Hogy vannak-e ilyenek? Az epinions.com-on található 8 értékelésből 6 a maximum pontszámot adta.

És akkor még nem is szóltunk az amerikai és a magyar rajongókról...

 
  Mi ez?