Kiürülő pénztárcák

2002.05.21. 09:58
Már a verseny előtt gyülekeztek a baljós árnyak a klónok feje fölött. Csütörtökön sima éttermi markecolás áldozata lett ugyanis a Mitsubishi csapat néhány tagja. Ez az eset mindennapos a gazdaságilag kissé ingatag országban, de hogy a verseny alatt hárman is a zsebükben érezhették az aranyérmet (na jó, serleget) és mégis egy negyediké lett, az egész világon példátlan.
 
   
   

A már korábban is kétséges helyzetű argentin futam - mely idén már a 22. volt a sorban - valószínűleg az utolsó dél-amerikai rali VB futam volt. A bizonytalan helyzetű országban nem túl biztonságos versenyt rendezni és ennek többen hangot is adtak, az étteremben történt események csak az epret jelentették a hab tetején. Viszont ezt a futamot még igenis komolyan kellett venni.

 
   
 

A 1456 km össztávú, közel 400 km gyorsaságit tartalmazó versenyen Colin McRae, Richard Burns és Carlos Sainz indult a legnagyobb esélyekkel, hiszen tavaly pont ebben a sorrendben végeztek. Idén azonban már a legelején látszott, hogy a felállás teljesen más lesz. Vagyis nem a legelején, mert az első gyorsot szokás szerint törölték a rengeteg néző miatt, de a többi pályát is szép számmal lepték el a látogatók. Szóval a másodikkal kezdődött a Peugeot-k szárnyalása, de ezen már senki sem lepődött meg. Marcus Grönholm állt rögtön az élre és az első nap végére több mint másfél percnyire növelte előnyét a mögötte másodikként érkező Subarus Makinen előtt.

 
   
   

A Peugeot-k a szokásos tarolós formát hozták. Burns végre kezd megbarátkozni a kis konzervdobozzal, a 6. gyorsot meg is nyerte, így a harmadik helyen várta a második napi rajtot. A csapat hármas számú pilótája, Harri Rovanpera nem számít esélyesnek a pampákon, mégis többször a harmadik legjobb időt tudta felmutatni, míg végül a 8. helyen zárta a napot. Volt még egy gyári szintű Peugeot a mezőnyben melyet Panizziék terelgettek, de nem a gyár színeiben, hanem magánzóként indultak. Kétszer az első hatban autóztak, majd Rovanpera előtt vertek tanyát a hetedik helyen.

 
   
 

A négyszeres világbajnok, Tommi Makinen is betörte végre a Subarut - legalábbis így látszott az elején. Azt ugyan nem mondhatjuk, hogy tartani tudta a lépést Grönholmmal, de az biztos, hogy ő volt mögötte a második, és még gyorsaságit is tudott nyerni (igaz, ilyet Burns is csinált). Csapattársa, Solberg a negyedik helyre futott be.

 
   
   

Az esélyesként induló Fordok háza körül nagy volt nyüzsgés. Sainz kezdése kissé lagymatag volt, de becsületére legyen mondva, ahogy felmászott a kilencedik helyről az ötödikig, mindössze 7 gyorsasági alatt. Az ötödik helye tulajdonképpen a negyedik, mert Solberggel tizedre azonos idejük miatt ketten osztoztak rajta. C. McRae-ről nincs mit mondani. A szokásos McRash mutatvány most nem okozott autótörést, csak sima perdülést, mégis a 12. helyig csúszott vissza. Innen dolgozta fel magát a tizedikig, közvetlenül a harmadik Fordos, Martin elé.

 
   
 

A maradék három gyári csapat, a Mitsubishi, a Skoda és a Hyundai most sem zavart sok vizet. Egyedül Feddy Loix lóghatna ki a sorból, hiszen az első nap utolsó gyorsaságiját megnyerte az Accent WRC-vel. Ezzel a húzásával az igen előkelő hatodik helyen találta magát. A másik Hyundai-ban Armin Schwarz elütött egy sziklát a harmadik szakaszon, és a törött kerék miatti vánszorgás hat perc hátrányt jelentett, de azt sem sokáig mivel később benzinnyomás problémák miatt feladta a versenyt. Kankunnen simán lecsúszott az útról, így szerzett Grönholm mögött nyolc perces hátrányt.

 
   
   

Francois Delecour is megütötte Mitsubishije futóművét, megpróbált eljutni a szervizig, de nem sikerült, így ő is korán búcsúzott. A. McRae a másik Lancerban a 13. helyre futott be. A Skodások mind a hárman befutottak az első napi célba. Gardemeister volt a trió vezetője a 9. helyével, mögötte Eriksson és Pozzo a 12. és a 15. helyet kapták. A nap eleji 17 perc csúszás, mely az első szakasz törlésével kezdődött, estére már közel egy órányira nőtt, de emiatt nem töröltek gyorsaságit, mint ahogy máshol tették volna.

 
   
 

A második nap elején Grönholm alatt inogni kezdett a trón. Már az első gyors alatt gondok jelentkeztek a 206 WRC hidraulikájának terén. Az első szervizponton megpróbálták ezt orvosolni, de előnye ekkor már csak 16 másodperc volt.
"Az első hét km után elment a hidraulika nyomás, így nem működtek megfelelően a diffik." - mondta Grönholm - "Megpróbáltam átkapcsolni kézi vezérlésre, ehhez azonban meg kellett állnunk, kiszállni a kocsiból, és úgy átdugni a csatlakozókat. Ezt 15 másodperc alatt megoldottuk, de így autózni borzalmas volt." Rovanpera nem volt ennyire szerencsés. Autójában 2 henger sztrájkba fogott, így kiállt a versengésből.

 
   
   

Makinen maki majomként örült, hiszen pozíciója egyre stabilabbnak látszott. "Sokkal közelebb kerültünk Marcushoz, mint reméltem." - mondta a második helyről - "Ismét olyan helyzetben vagyunk, hogy szinte kötelező támadnunk." A következő szekció tartalmazta a Superspecial pályát, melyen a bajnokok tornájához hasonlóan egyszerre két autó rajtolt fej-fej mellett. Ekkor az elöl álló két finn mögött csak Burns volt elérhető közelségben. "Eddig még semmi gondunk sincs, szerencsére." -mondta Burns - "Azt hiszem eléggé gyorsan haladunk. Próbálom tartani a pozíciónkat, Tommi két másodperccel van előttünk, szóval elég közel ahhoz, hogy bepróbálkozzunk. Remélem Marcus autója rendbe jött, és az elvesztett előnyét vissza tudja szerezni."

 
   
 

A mezőny elején nem Makinen volt az egyetlen Subarus. Burns mögött 27 másodperccel ácsorgott Solberg, aki folyamatosan támadta Burns-t. BigMak számára tartogatott egy kis zabszemet a Subaru, mivel elvesztette ugyanazt a csavart az első felfüggesztésből, amelyiket Solberg is a verseny előtti tesztelések alatt. A szerelők tanácsára egész nap kissé visszafogottabbnak kellene lennie, de hát ebben a helyzetben ki tudná ezt betartani. Solberg alatt pedig a Superspeciálon állt meg az autó. "Az egyik ugrató után minden műszer elsötétült és az autó megállt. Biztonsági módban újraindítottam a rendszert és így működött." - mesélte a váltó csere utáni helyzetet.

 
   
   

A fordos különítmény kissé hátrébb szorult. Sainz teljesen más futómű beállításokkal kezdte a napot, de ez sem hozott sikert, így inkább visszaállíttatta az előző napit. C.McRae Sainz mögött másfél perccel nyomult." Nincs köd és nincs por, remek."- mondta a skót - "Van egy kis hátrányunk, de ez nem probléma, csak a tegnapi rossz kezdés miatt jött össze."

 
   
 

Gardmeister Octaviája Martin Focusával vívott, de a Skoda húzta a rövidebbet, mikor eltalált egy sziklát, és lecsúszott a 11. helyre. A maradék Mitsubishiben A.McRae mindjárt az első gyorson turbó gondokkal találta magát szembe, de rögtön orvosolni is tudták a bajt. Loix autójában kárt tett az előző napi megerőltetés, mert a második nap elején motorhiba miatt feladta a versenyt.

 
   
   

A zárónapi 74 km és az utána következő események aztán teljesen felborították az állást. A dolgok azzal kezdődtek, hogy Makinen került az élre 5 tized másodperces előnnyel Grönholm elé. A harmadik helyen Burns állt, mögötte Solberg és Sainz küzdött a negyedikért. A következő gyorson Grönholm visszaütött Makinennek, aki már lába alatt érezte a dobogó első fokát, és iszonyatos tempót próbált diktálni a harmadik gyorson, hogy visszaelőzze a Peugeot-t. Ennek többszöri fejenátfordulás lett az eredménye. Makinen az egész futamtól elbúcsúzhatott, a Subaru pedig mehetett egyenesen a Prodrive roncsgyűjteményébe .

 
   
 

Így került vissza az élre Grönholm. Mögötte Burns állt a másik oroszlános autóban, így a Peugeot ismét 100%-osnak mondhatta magát. Egészen addig, míg a felügyelő testület ki nem zárta Grönholmot tiltott szevizelés miatt. Állítólag arról volt szó, hogy reggel a rakoncátlankodó autót Grönholm úgy javította meg, hogy szóban adtak instrukciókat a néhány lépéssel arébb ácsorgó szerelők - mivel ők nem nyúlhattak hozzá, ezt tiltják a szabályok. Mások szerint a Subaru csapat kezdeményezésére kapott a kelleténél nagyobb hangsúlyt az ügy. Az igazságot persze sosem fogjuk megtudni, az biztos, hogy Grönholm kizárva, így Burns nyert.

 
   
   

Vagyis mégsem, mert őt pedig a technikai ellenőrzés során talált szabálytalan alkatrész használata miatt zárták ki. A lendkereket találták túl könnyűnek. Ennyi. A Peugeot 0%-os! A győztes pedig Carlos Sainz és Luis Moya. A spanyol duó a 24. rali vb futamán megszerezte a harmadik győzelmét a Focus WRC-vel. És tulajdonképpen mindenki kettővel előrébb lépett.
1.Carlos Sainz-Luis Moya Ford Focus WRC
2.Petter Solberg-Phil Mills Subaru WRC
3.Colin McRae-Nicky Grist Ford Focus WRC
4.Markko Martin-Michael Park Ford Focus WRC
5.Toni Gardemeister-Paavo Lukander Skoda Octavia WRC
6.Kenneth Eriksson-Tina Thorner Skoda Octavia WRC
7.Juha Kankkunen-Juha Repo Hyundai Accent WRC
8.Alister McRae-David Senior Mitsubishi WRC
9.Gabriel Pozzo-Daniel Luis Stillo Skoda Octavia WRC
10.Ramon Ferreyros-Diego Vallego Mitsubishi Lancer (N csoport)

 
  A VB állása a verseny után:
 
  Grönholm 31 pont
Burns 29 pont
Panizzi 20 pont
Sainz 15 pont
Makinen 14 pont
Solberg 11 pont
Rovanpera 9 pont
C.McRae 9 pont
Bugalski 7 pont
Loeb 6 pont
A.McRae 2 pont
Martin 2 pont
Gardemeister 1 pont


Gyártók:
Peugeot 78 pont
Ford 36 pont
Subaru 31 pont
Mitsubishi 6 pont
Skoda 3 pont
Hyundai 2 pont

Következő futam az Akropolisz Rali június 13-16 között.