A pampák ördögei

2001.05.08. 10:03

A rally világbajnokság legmagasabban fekvő gyorsaságija, mely idén először szerepel a programban, 2215 m magasságban várja az odáig eljutókat.

 
   
   

A száj- és körömfájás betegsége hatással van a rally Vb-re is. A versenyzők és az őket kísérő slepp (nemcsak a személyzetük, hanem a fotósok, újságírók is, több száz ember így együtt) bejárja az egész világot, és ha nem teszik meg az óvintézkedéseket, rájuk foghatnánk a fertőzés világméretű terjesztését. A Buenos Aires-i repülőtérről, ahol a csapatok először leteszik lábukat-kerekeiket, alapos fertőtlenítés után indulhatnak csak tovább Villa Carlos Paz-ba. Sőt, két az állattartás tekintetében meglehetősen frekventált területen haladó gyorsasági szakaszt teljesen el is zártak a nézők elől.

 
   
 

A sorozatos gazdasági miniszter-cserék után, és az ország csődközeli helyzetében úgy látszik, egyedül a Rally VB jelent biztos támpontot Argentínában. A tavalyi futamhoz képest az útvonal nem nagyon változott, miközben a verseny központja átkerült Feriar-ból Cordoba-ba, a motorsportban tradiciósnak számító city-be. A csütörtöki napon kezdődött a verseny a szokásos, szemtől-szemben lebonyolított prológgal. Egyszerre két autó rajtolt a Villa Carlos Paz közeli, 3,4 km hosszú Pro-Racing Circuit-on, hogy a nézőknek mindjárt a verseny elején legyen egy kis látnivaló. Nézők pedig biztosan idén is szép számmal gyűltek az utak mellé. A statisztika szerint 1.200.000-en (!) nézték a versenyt a pálya széléről, már 1999-ben is.

 
   
   

A rally világbajnokság legmagasabban fekvő gyorsaságija, mely idén először szerepel a programban, 2215 m magasságban várja az odáig eljutókat. Oxigénben szegény levegőjével alaposan próbára tétte a technikai személyzetet. A Skoda csapata például igen nehezen birkózott meg a motorok levegővel való táplálásával. Akik ezen is túljutnak, a meseszép sziklás hegységben fejezhették be a végtelen pampákon kezdődött viadalt.

 
   
 

A pontversenyt vezető Mitsubishi csapatnál mindenki nyugodt, és elégedett, mint egy jóllakott napközis. Az 50. futamára készülődő Loix alig várja már a rajtot. A ciprusi teszten ők nem vettek részt navigátorával, így átvették Makinen alap beállításait. Loix szerint remek a kormányzás, és az egyensúly, egyedül a hajtáson változtatott kicsit, mert tavaly szerinte ez okozta a kis időveszteséget. Makinen is elégedett. Szélsőséges körülmények között is kipróbált jó néhány beállítást, hiszen a hegyekben 1-2 fok körül várható a hőmérséklet, még hóra is lehet számítani. A szavannán pedig ennél jóval melegebb lesz a helyzet.

 
   
   

A rossz gumiválasztás, majd a hajtás hibája miatt Makinen kissé lassabban hajtott a kelleténél, sőt, néhol csak elsőkerék hajtással tudott menni. A gondokat megoldották, viszont jelentős hátrányba kerülve Makinen csak a negyedik helyért tudott meccselni a Subarus Solberggel. A csatát megnyerte, így roppant értékes pontokkal távozhat Argentínából, továbbra is tartva vezető pozícióját a VB egyéniben. Loix az első napon előadott egy oldalra billenést, miután a mélyre kitaposott nyomvonal megvezette az autót, és nem tudott ráfordulni egy jobbos visszafordítóra. Szerencsére nézők bőven, így hamar vissza kerékre, és usgyi tovább. Végül a hatodik helyre érkezett, így a csapat elsőségét is megerősítették a gyártók pontversenyében.

 
   
 

Az előző verseny óta eltelt 5 hét alatt a Subarusok sem unatkoztak. Petter Solberg festegetett, és drogellenes kampányban vett részt. Valószinűleg hallani sem akart rallyról az új autó - és persze saját - évad kezdeti kudarcai után. Volt ideje átgondolni, beválhat-e agresszív vezetési stílusa ebben a mezőnyben, ezzel az autóval. Mert ugye eddig úgy néz ki, nem. És valóban nagyon higgadtan autózott. Szinte gond nélkül, tartva a negyedik-ötödik időket. A hátrébb csúszott Makinen-nel szemben nem tudta tartani a lépést, ezért az ötödik helyen zárta a futamot. Idei első célba érkezésekor - ráadásul pontszerző helyen -, örömkönnyekkel küszködve gurult a dobogóra.

 
   
   

A mérnököknek azonban nem volt idejük ilyesmire. Rengeteg módosítást hajtottak végre az Impreza WRC 2001-en. Először is a váltó kontroll rendszert bírálták felül, ez okozta ugyanis Burns legnagyobb nehézségeit a katalán futamon. Ez után a motort vezérlő elektronika került kés alá, valamint a felfüggesztés hibáit is orvosolták. Nem hiába. Burns irtózatos tempóra kapcsolt, a tempót végre elviselő autóval. A végig vezető McRae-t szorongatva, de azért tisztes, közel 30 s-es hátrányban, a második helyre érkezett. A Kenyában lenyomott murvás teszt, majd a Dél-Afrikában, régi barátja esküvőjén tett látogatás után, Burns Braziliában töltött egy kis relaxációs időt, és csak ezután repült Buenos Aires-be. Úgy látszik erre a kiadós pihenésre (Burns távollétére) volt szüksége a csapatnak is, hiszen most először értek a célba az autók előkelő helyen..

 
   
 

A Ford csapat üdvöskéje, Colin McRae a start pozíciójában látja a legnagyobb gondját. Mivel a Focus WRC-vel eddig 0 pontot gyűjtöttek, ezért kissé hátrébb kerültek a rajtsorrendben. McRae szerint az út puha és poros, az előtte elhaladó autók felhordják a köveket, és ezek az autó sérülését okozhatják. De ez csak duma volt. McRash az első gyorson gyorsan át is vette a vezetést, több mint 10 s-et osztva a másodikra. Ettől kezdve egyre csak gyorsult. Az első napot 41 s előnnyel zárta Burns előtt. Ez az előny hol fogyott, hol nőtt, de kitartott (az autóval együtt) a verseny végéig. McRae emberemlékezet óta nemhogy versenyt nem nyert, de szinte célba sem ért. Most végre igen.

 
   
   

A másik pilóta, Sainz idegbecsípődésével küszködött. Átállították az ülését is, hogy a lábait kínzó fájdalom enyhüljön. Mindez látszólag csöppet sem zavarta. A harmadik helyről senki sem tudta letaszítani. A célig kitartott a fájdalom, az autó, és a harmadik hely. Kell ennél jobb ilyen állapotban?

 
   
 

A világbajnok Peuget mindhárom versenyzője kiesett. Rovanpera mindjárt az elején, miután áthajtott egy vízátfolyáson. Auriol-nak a turbója romlott el, és nagyon hátracsúszott a lassabb tempó miatt, majd kiállt. Grönholm pedig még gyorsaságit is nyert, bizonyítva a Pug erényeit, de a kuplung nem örült vele együtt.




 
   
   

A verseny nehézségi fokát remekül tükrözi, hogy a több mint 70 indulóból csak 32-en látták meg a célt. A kiesettek közé került a teljes Skoda csapat is, önhibájukon kívül. Az egyik gyorsasági beírójánál várakozott a mezőny, szép libasorban egymás mögött. Bent a gyorson a nézők által rakott tűz kissé elharapózott, és már egy fél focipályányi területet nyaldostak a lángok, az ott parkoló autókkal együtt, mikor a tűzoltóság intézkedett. Autóversenyzői tehetségét itt szándékozott bizonyítani az a tűzoltóautó sofőr, aki ész nélkül rohant a pályára oltani. A rohanás közben viszont kissé elszámolta a kanyarsebességet, és rádőlt a békésen várakozó WRC-kre. Pont a két Skodára. Totálkár.

 
   
 

Közben a csapat mérnökét nekilökte egy Mitsubishinek. Egyedül ez a mérnök sérült meg, bár ő komolyabban, helikopter szállította a kórházba. A rossznyelvek szerint a konkurens csapat intézkedett, hogy ez így történjen. Felmerül a kérdés: A Skodának melyik csapat konkurens?