A rally világbajnokság legmagasabban fekvő gyorsaságija, mely idén először szerepel a programban, 2215 m magasságban várja az odáig eljutókat.
A száj- és körömfájás betegsége hatással van a
rally Vb-re is. A versenyzők és az őket kísérő slepp (nemcsak a
személyzetük, hanem a fotósok, újságírók is, több száz ember így
együtt) bejárja az egész világot, és ha nem teszik meg az
óvintézkedéseket, rájuk foghatnánk a fertőzés világméretű
terjesztését. A Buenos Aires-i repülőtérről, ahol a csapatok
először leteszik lábukat-kerekeiket,
alapos fertőtlenítés után indulhatnak csak tovább Villa
Carlos Paz-ba. Sőt, két az állattartás tekintetében meglehetősen
frekventált területen haladó gyorsasági szakaszt teljesen el is
zártak a nézők elől.
A sorozatos gazdasági miniszter-cserék után, és
az ország csődközeli helyzetében úgy látszik, egyedül a Rally VB
jelent biztos támpontot Argentínában. A tavalyi futamhoz képest az
útvonal nem nagyon változott, miközben a verseny központja átkerült
Feriar-ból Cordoba-ba, a motorsportban tradiciósnak számító
city-be. A csütörtöki napon kezdődött a verseny
a szokásos, szemtől-szemben lebonyolított prológgal.
Egyszerre két autó rajtolt a Villa Carlos Paz közeli, 3,4 km hosszú
Pro-Racing Circuit-on, hogy a nézőknek mindjárt a verseny elején
legyen egy kis látnivaló. Nézők pedig biztosan idén is szép számmal
gyűltek az utak mellé. A statisztika szerint 1.200.000-en (!)
nézték a versenyt a pálya széléről, már 1999-ben is.
A rally világbajnokság legmagasabban fekvő
gyorsaságija, mely idén először szerepel a programban, 2215 m
magasságban várja az odáig eljutókat. Oxigénben szegény levegőjével
alaposan próbára tétte a technikai személyzetet.
A Skoda csapata például igen nehezen birkózott meg a motorok
levegővel való táplálásával. Akik ezen is túljutnak, a meseszép
sziklás hegységben fejezhették be a végtelen pampákon kezdődött
viadalt.
A pontversenyt vezető
Mitsubishi csapatnál mindenki nyugodt, és elégedett, mint
egy jóllakott napközis. Az 50. futamára készülődő
Loix alig várja már a rajtot. A ciprusi teszten ők nem
vettek részt navigátorával, így átvették
Makinen alap beállításait. Loix szerint remek a kormányzás,
és az egyensúly, egyedül a hajtáson változtatott kicsit, mert
tavaly szerinte ez okozta a kis időveszteséget. Makinen is
elégedett. Szélsőséges körülmények között is kipróbált jó néhány
beállítást, hiszen a hegyekben 1-2 fok körül várható a hőmérséklet,
még hóra is lehet számítani. A szavannán pedig ennél jóval melegebb
lesz a helyzet.
A rossz gumiválasztás, majd a hajtás hibája
miatt Makinen kissé lassabban hajtott a kelleténél, sőt, néhol csak
elsőkerék hajtással tudott menni. A gondokat megoldották, viszont
jelentős hátrányba kerülve
Makinen csak a negyedik helyért tudott meccselni a Subarus
Solberggel. A csatát megnyerte, így roppant értékes
pontokkal távozhat Argentínából, továbbra is tartva vezető
pozícióját a VB egyéniben.
Loix az első napon előadott egy oldalra billenést, miután a
mélyre kitaposott nyomvonal megvezette az autót, és nem tudott
ráfordulni egy jobbos visszafordítóra. Szerencsére nézők bőven, így
hamar vissza kerékre, és usgyi tovább. Végül a hatodik helyre
érkezett, így a csapat elsőségét is megerősítették a gyártók
pontversenyében.
Az előző verseny óta eltelt 5 hét alatt a
Subarusok sem unatkoztak.
Petter Solberg festegetett, és drogellenes kampányban vett
részt. Valószinűleg hallani sem akart rallyról az új autó - és
persze saját - évad kezdeti kudarcai után. Volt ideje átgondolni,
beválhat-e agresszív vezetési stílusa ebben a mezőnyben, ezzel az
autóval. Mert ugye eddig úgy néz ki, nem. És valóban nagyon
higgadtan autózott. Szinte gond nélkül, tartva a negyedik-ötödik
időket. A hátrébb csúszott Makinen-nel szemben nem tudta tartani a
lépést, ezért az ötödik helyen zárta a futamot. Idei első célba
érkezésekor - ráadásul pontszerző helyen -, örömkönnyekkel
küszködve gurult a dobogóra.
A mérnököknek azonban nem volt idejük
ilyesmire. Rengeteg módosítást hajtottak végre az Impreza WRC
2001-en. Először is a váltó kontroll rendszert bírálták felül, ez
okozta ugyanis
Burns legnagyobb nehézségeit a katalán futamon. Ez után a
motort vezérlő elektronika került kés alá, valamint a felfüggesztés
hibáit is orvosolták. Nem hiába.
Burns irtózatos tempóra kapcsolt, a tempót végre elviselő
autóval. A végig vezető McRae-t szorongatva, de azért tisztes,
közel 30 s-es hátrányban, a második helyre érkezett. A Kenyában
lenyomott murvás teszt, majd a Dél-Afrikában, régi barátja
esküvőjén tett látogatás után, Burns Braziliában töltött egy kis
relaxációs időt, és csak ezután repült Buenos Aires-be. Úgy látszik
erre a kiadós pihenésre (Burns távollétére) volt szüksége a
csapatnak is, hiszen most először értek a célba az autók előkelő
helyen..
A Ford csapat üdvöskéje, Colin McRae a start
pozíciójában látja a legnagyobb gondját. Mivel a Focus WRC-vel
eddig 0 pontot gyűjtöttek, ezért kissé hátrébb kerültek a
rajtsorrendben.
McRae szerint az út puha és poros, az előtte elhaladó autók
felhordják a köveket, és ezek az autó sérülését okozhatják. De ez
csak duma volt. McRash az első gyorson gyorsan át is vette a
vezetést, több mint 10 s-et osztva a másodikra. Ettől kezdve egyre
csak gyorsult. Az első napot 41 s előnnyel zárta Burns előtt. Ez az
előny hol fogyott, hol nőtt, de kitartott (az autóval együtt) a
verseny végéig. McRae emberemlékezet óta nemhogy versenyt nem
nyert, de szinte célba sem ért. Most végre igen.
A másik pilóta,
Sainz idegbecsípődésével küszködött. Átállították az ülését
is, hogy a lábait kínzó fájdalom enyhüljön. Mindez látszólag
csöppet sem zavarta. A harmadik helyről senki sem tudta
letaszítani. A célig kitartott a fájdalom, az autó, és a harmadik
hely. Kell ennél jobb ilyen állapotban?
A világbajnok Peuget mindhárom versenyzője kiesett.
Rovanpera mindjárt az elején, miután áthajtott egy vízátfolyáson.
Auriol-nak a turbója romlott el, és nagyon hátracsúszott a lassabb
tempó miatt, majd kiállt. Grönholm pedig még gyorsaságit is nyert,
bizonyítva a Pug erényeit, de a kuplung nem örült vele együtt.
A verseny nehézségi fokát remekül tükrözi, hogy
a több mint 70 indulóból csak 32-en látták meg a célt. A
kiesettek közé került a teljes Skoda csapat is, önhibájukon kívül.
Az egyik gyorsasági beírójánál várakozott a mezőny, szép libasorban
egymás mögött. Bent a gyorson a nézők által rakott tűz kissé
elharapózott, és már egy fél focipályányi területet nyaldostak a
lángok, az ott parkoló autókkal együtt, mikor a tűzoltóság
intézkedett. Autóversenyzői tehetségét itt szándékozott bizonyítani
az a tűzoltóautó sofőr, aki ész nélkül rohant a pályára oltani. A
rohanás közben viszont kissé elszámolta a kanyarsebességet, és
rádőlt a békésen várakozó WRC-kre. Pont a két Skodára. Totálkár.
Közben a csapat mérnökét nekilökte egy Mitsubishinek. Egyedül ez a mérnök sérült meg, bár ő komolyabban, helikopter szállította a kórházba. A rossznyelvek szerint a konkurens csapat intézkedett, hogy ez így történjen. Felmerül a kérdés: A Skodának melyik csapat konkurens?