"Háromszáz egyenes, megy a gáz... jön a bal három... három, mondom három... ááááá" - mondta Elena és nekimentek egy fának. "Hosszú egyenes, kicsit dobál, ne vedd el. 190-ről fék... vigyázz, kenguru...! ááááá" - mondta Mills, és elütötték az állatot.
Nem lenne semmi baj ezzel az ausztráliai vb-futammal, de annyira messze van, és annyira eldőlt már az első hely sorsa, hogy valahogy nem hozott lázba, pedig nagyon vártam. Mert azért a második hely sorsa már két verseny óta nyitott, hiszen a pontversenyben a második helyen egálban állók mindketten kiestek az előzőn, így a helyzetük nem változott. Pontügyileg aztán most sem változott, hiszen megint kiesett mindkét delikvens, de azért megvan, hogy ki az idei ezüstös, és ki a bronzos.
És persze itt volt újra Colin McRae, igaz, hogy "csak" egy Skodával, de azért megint villantotta szokásos formáját. Most nem a törőset, hanem a gyorsan menőst. Aztán megint beszólt a technika, de ez már az utolsó napon volt, amikorra már majdnem mindenki kiesett, aki egyébként számítana. Még Loeb is, pedig erre aztán emberemlékezet óta nem volt példa (az idei svéd futamon kívül).
Ő kezdte a sort a kiesésekkel, mikor nekiment egy az út szélén békésen álldogáló fának. "Hatodikban téptünk a balos kanyar felé, ahol harmadikban kellett volna elfordulnunk. Későn fékeztem és egyenesen beszálltunk a fák közé. Nem sérült meg egyikünk sem, csak az autó, emiatt nem is tudtuk folytatni a versenyt" - mesélte a nap végi szervizparkban Seb az eseményeket.
Ezen az első napon tizenegy gyorsasági várta a fiúkat, és az itteni versenyre jellemző kavicsos, murvás útfelület többeknek okozott meglepetést. Így a szakaszokon nyújtott teljesítmény is hullámzó volt. Loeb, Solberg, Atkinson, Grönholm, Rovanpera mind tudott nyerni gyorsaságit pénteken.
Aztán Grönholm is felíratkozott a leíratkozottak listájára. Eltört a jobb első felfüggesztése és hogy a csapatnak még rosszabb legyen, a másik autójukkal Carlsson lecsúszott az útról és ott is maradt. A Peugeot elvesztette mindkét autóját már az első napon. Solberg viszont kicsit szusszanhatott, mivel ő és Grönholm a két már említett azonos pontú versenyző. Az első nap végén Solberg állt az élen, ami nem éppen a lazítást tükrözi.
Szombatra kilenc gyorsot írtak elő, melyből az elsőt Solberg meg is nyerte. A következőn már nem volt ennyire ügyes, mert elütött egy kengurut. Az állat az út közepén vakaródzott, az autósok számára szerencsés, lehajolt pózban. Így az egyenesben nagyjából 190 km/h sebességgel repesztő Subaru első fertálya sérült. Ha az állat felegyenesedve kapta volna a gyorsvonati találatot, valószínűleg beszállt volna a szélvédőn (vagy legalábbis egyes darabjai) a versenyzők ölébe. Így azonban a a hűtő sérülése miatt álltak ki a fiúk.
Ezen kalandok után a maradék citroënes, Duval került az élre. Róla annyit kell tudni mellékesen, hogy 23 évesen a rali-vb jelenlegi legfiatalabb versenyzője, és tavaly a harmadik helyet szerezte meg itt Ausztráliában. Most pedig Colin McRae állt mögötte egy Skoda Fabiával, ami nemcsak Colinnak nagy szám, hogy ennyi kihagyás után a második helyen tud autózni, hanem a Skoda sem volt még ennyire jó helyen. Négy éve Schwarz a harmadik lett az azóta már megszűnt Safari ralin, így Colin akár még csúcsot is dönthetett volna, ha akár másodikként a célba ér. De nem ért, és ez nem is annyira rajta múlt, mint inkább a csapaton.
Az első három mögött pedig az ifjúság küzdött. Galli, Atkinson, a kakukktojás Rovanpera és Kresta, no meg a privát Xsarával Stohl autózott olyat, amilyeneket régen az akkori nagyoktól láthattunk. Most a megfogyatkozott mezőnyben még eredményesek is voltak, hiszen elöl álltak a mezőnyben.
Vasárnap hat gyorsaságinak kellet eldönteni a dolgot. Duvalnak nem sok gondja akadt, így megnyerte élete első rali-vb-futamát, de mögötte tovább változtak a dolgok. Az történt ugyanis, hogy McRae kiesett. A második helyét már a második gyorson elvette tőle Rovanpera, de a harmadikon kitarthatott volna. Kuplungot kellett azonban cserélnie, és a szerelők nem fejezték be időre a munkát, így McRae kikéste a következő rajtot.
A harmadik helyet így a magánzó Stohl vette át, és tőle már nem is akarta senki elvenni. Az előző nap Atkinsonnal hatalmas csatában volt a negyedik helyért, és Colin kiesésével ez a harmadik helyért folytatódott. Atkinson az utolsó nap még gyorsot is nyert, mégsem tudta Stohlt legyőzni, és így hat másodperccel csúszott le a dobogóról.
Eddig nem nagyon említettem a Ford csapatot, mert nem sok mindent lehet róluk elmondani. Gardemeister már a jövő évi Focus WRC-t próbálgatta, és az ötödik helyen állt, mikor az autóban tönkrement a vízpumpa, és neki is fel kellett adni a versenyt. Az ötödik így a mitsubishis Galli lett, a hatodik pedig Kresta, aki szintén 06-os Forddal ment.
Nagyjából ennyi amit érdemes tudni az idei rali-vb szezonzáró futamáról. Az idei világbajnok már megvolt a futam előtt is, a második helyezett viszont még kérdes volt. Mivel mindkét esélyes kiesett, a korábbi futamgyőzelmek döntötték el, hogy kettőjük közül legyen a második. Így aztán Solberg három győzelme Grönholm kettőjével szemben meghozta neki az ezüstöt.
Lassan teljesen átalakul a mezőny, egyre több helyet követelnek a fiatalok, és jövőre a szabályoknak megfelelően - az ideikhez képest - kicsit butított autókkal talán még jobban ott lesznek a dobogót követelők között. Január 20-án kiderül a Montén, ahol ráadásul sem a Citroën, sem a Peugeot nem lesz ott.
A 2005-ös rali-vb végeredménye
1. | Loeb | 127 pont |
2. | Solberg | 71 pont |
3. | Grönholm | 71 pont |
4. | Gardemeister | 58 pont |
5. | Martin | 53 pont |
6. | Duval | 47 pont |
7. | Rovanpera | 39 pont |
8. | Kresta | 29 pont |
9. | Stohl | 22 pont |
10. | Hirvonen | 14 pont |
A 2005-ös gyártói verseny végeredménye
1. | Citroën | 188 pont |
2. | Peugeot | 135 pont |
3. | Ford | 104 pont |
4. | Subaru | 97 pont |
5. | Mitsubishi | 76 pont |
6. | Skoda | 21 pont |