Mindenki kiesett

2005.11.14. 12:00
"Háromszáz egyenes, megy a gáz... jön a bal három... három, mondom három... ááááá" - mondta Elena és nekimentek egy fának. "Hosszú egyenes, kicsit dobál, ne vedd el. 190-ről fék... vigyázz, kenguru...! ááááá" - mondta Mills, és elütötték az állatot.

Nem lenne semmi baj ezzel az ausztráliai vb-futammal, de annyira messze van, és annyira eldőlt már az első hely sorsa, hogy valahogy nem hozott lázba, pedig nagyon vártam. Mert azért a második hely sorsa már két verseny óta nyitott, hiszen a pontversenyben a második helyen egálban állók mindketten kiestek az előzőn, így a helyzetük nem változott. Pontügyileg aztán most sem változott, hiszen megint kiesett mindkét delikvens, de azért megvan, hogy ki az idei ezüstös, és ki a bronzos.

És persze itt volt újra Colin McRae, igaz, hogy "csak" egy Skodával, de azért megint villantotta szokásos formáját. Most nem a törőset, hanem a gyorsan menőst. Aztán megint beszólt a technika, de ez már az utolsó napon volt, amikorra már majdnem mindenki kiesett, aki egyébként számítana. Még Loeb is, pedig erre aztán emberemlékezet óta nem volt példa (az idei svéd futamon kívül).

Ő kezdte a sort a kiesésekkel, mikor nekiment egy az út szélén békésen álldogáló fának. "Hatodikban téptünk a balos kanyar felé, ahol harmadikban kellett volna elfordulnunk. Későn fékeztem és egyenesen beszálltunk a fák közé. Nem sérült meg egyikünk sem, csak az autó, emiatt nem is tudtuk folytatni a versenyt" - mesélte a nap végi szervizparkban Seb az eseményeket.

Ezen az első napon tizenegy gyorsasági várta a fiúkat, és az itteni versenyre jellemző kavicsos, murvás útfelület többeknek okozott meglepetést. Így a szakaszokon nyújtott teljesítmény is hullámzó volt. Loeb, Solberg, Atkinson, Grönholm, Rovanpera mind tudott nyerni gyorsaságit pénteken.

Aztán Grönholm is felíratkozott a leíratkozottak listájára. Eltört a jobb első felfüggesztése és hogy a csapatnak még rosszabb legyen, a másik autójukkal Carlsson lecsúszott az útról és ott is maradt. A Peugeot elvesztette mindkét autóját már az első napon. Solberg viszont kicsit szusszanhatott, mivel ő és Grönholm a két már említett azonos pontú versenyző. Az első nap végén Solberg állt az élen, ami nem éppen a lazítást tükrözi.

Szombatra kilenc gyorsot írtak elő, melyből az elsőt Solberg meg is nyerte. A következőn már nem volt ennyire ügyes, mert elütött egy kengurut. Az állat az út közepén vakaródzott, az autósok számára szerencsés, lehajolt pózban. Így az egyenesben nagyjából 190 km/h sebességgel repesztő Subaru első fertálya sérült. Ha az állat felegyenesedve kapta volna a gyorsvonati találatot, valószínűleg beszállt volna a szélvédőn (vagy legalábbis egyes darabjai) a versenyzők ölébe. Így azonban a a hűtő sérülése miatt álltak ki a fiúk.

Ezen kalandok után a maradék citroënes, Duval került az élre. Róla annyit kell tudni mellékesen, hogy 23 évesen a rali-vb jelenlegi legfiatalabb versenyzője, és tavaly a harmadik helyet szerezte meg itt Ausztráliában. Most pedig Colin McRae állt mögötte egy Skoda Fabiával, ami nemcsak Colinnak nagy szám, hogy ennyi kihagyás után a második helyen tud autózni, hanem a Skoda sem volt még ennyire jó helyen. Négy éve Schwarz a harmadik lett az azóta már megszűnt Safari ralin, így Colin akár még csúcsot is dönthetett volna, ha akár másodikként a célba ér. De nem ért, és ez nem is annyira rajta múlt, mint inkább a csapaton.

Az első három mögött pedig az ifjúság küzdött. Galli, Atkinson, a kakukktojás Rovanpera és Kresta, no meg a privát Xsarával Stohl autózott olyat, amilyeneket régen az akkori nagyoktól láthattunk. Most a megfogyatkozott mezőnyben még eredményesek is voltak, hiszen elöl álltak a mezőnyben.

Vasárnap hat gyorsaságinak kellet eldönteni a dolgot. Duvalnak nem sok gondja akadt, így megnyerte élete első rali-vb-futamát, de mögötte tovább változtak a dolgok. Az történt ugyanis, hogy McRae kiesett. A második helyét már a második gyorson elvette tőle Rovanpera, de a harmadikon kitarthatott volna. Kuplungot kellett azonban cserélnie, és a szerelők nem fejezték be időre a munkát, így McRae kikéste a következő rajtot.

A harmadik helyet így a magánzó Stohl vette át, és tőle már nem is akarta senki elvenni. Az előző nap Atkinsonnal hatalmas csatában volt a negyedik helyért, és Colin kiesésével ez a harmadik helyért folytatódott. Atkinson az utolsó nap még gyorsot is nyert, mégsem tudta Stohlt legyőzni, és így hat másodperccel csúszott le a dobogóról.

Eddig nem nagyon említettem a Ford csapatot, mert nem sok mindent lehet róluk elmondani. Gardemeister már a jövő évi Focus WRC-t próbálgatta, és az ötödik helyen állt, mikor az autóban tönkrement a vízpumpa, és neki is fel kellett adni a versenyt. Az ötödik így a mitsubishis Galli lett, a hatodik pedig Kresta, aki szintén 06-os Forddal ment.

Nagyjából ennyi amit érdemes tudni az idei rali-vb szezonzáró futamáról. Az idei világbajnok már megvolt a futam előtt is, a második helyezett viszont még kérdes volt. Mivel mindkét esélyes kiesett, a korábbi futamgyőzelmek döntötték el, hogy kettőjük közül legyen a második. Így aztán Solberg három győzelme Grönholm kettőjével szemben meghozta neki az ezüstöt.

Lassan teljesen átalakul a mezőny, egyre több helyet követelnek a fiatalok, és jövőre a szabályoknak megfelelően - az ideikhez képest - kicsit butított autókkal talán még jobban ott lesznek a dobogót követelők között. Január 20-án kiderül a Montén, ahol ráadásul sem a Citroën, sem a Peugeot nem lesz ott.

A 2005-ös rali-vb végeredménye

1. Loeb 127 pont
2. Solberg 71 pont
3. Grönholm 71 pont
4. Gardemeister 58 pont
5. Martin 53 pont
6. Duval 47 pont
7. Rovanpera 39 pont
8. Kresta 29 pont
9. Stohl 22 pont
10. Hirvonen 14 pont

A 2005-ös gyártói verseny végeredménye

1. Citroën 188 pont
2. Peugeot 135 pont
3. Ford 104 pont
4. Subaru 97 pont
5. Mitsubishi 76 pont
6. Skoda 21 pont