Hirvonen megnyerte a vb-t Loebnek

2006.10.29. 23:52
Pontosabban Grönholm vesztette el a vb-t, mivel Loeb egy ideje nem tud versenyautóba ülni, és szerintem idén már nem is fog. Mégis ő a 2006-os világbajnok.

A jövő évi naptárban nem szerepel az ausztrál futam, úgy tűnik lejárt az ideje. Úgy tűnik, hogy utoljára repeszthettek pályáin a rali világbajnokság szereplői, és bajnokavatással búcsúztatták a tempós, homokos versenyt. A futam előtti hírek szerint a még mindig ápolásra szoruló Loeböt most Xevi Pons helyettesíti, hogy pontokat raboljon Grönholmtól. Neki sem sikerült, mint McRae-nek korábban, de Grönholm elintézte magának az ügyet.

Még csütörtök este kezdődött a móka a perthi két szuperspeciál pályával. Mifelénk ezt prológnak hívják. Mindkettőt Grönholm nyerte, ezért aztán úgy látszott, tovább menetel következő világbajnoki címe felé. Péntek reggel aztán már nem ő volt a leggyorsabb, sőt. Az első gyorsasági rajtja után három kilométerrel egy kanyar levágása közben a belső íven tartózkodó kőben megakasztotta autóját. A Focus WRC megperdült, és némi üvegkár keletkezett rajta. Közel tíz percbe telt, mire vissza tudtak térni a pályára, és ezután sem volt minden okés, hiszen üveg híján a por nagyon keményen megtöltötte az utasteret. Szóval Grönholm győzelmi, és egyben világbajnoki esélyei kissé távolra kerültek.

Ugyanezen a pályán Matthew Wilson is lerendezte a Focusát. A Kronos-csapat Citroënjét hajtó Dani Sordo pedig váltófokozatok nélkül találta magát, így alig néhány kilométernyire az első nap céljától esett ki. A négyes gyorson tovább fogyatkozott a mezőny, a célba érők a lehető legbiztonságosabb taktikát választották, mivel úgy tűnt, az út sokkal jobban csúszik, mint amire számítottak.

Ezek után az a helyzet állt elő az élmezőnyben, hogy három gyorsasági győzelemmel a zsebében Atkinson vezetett, mögötte Hirvonen, majd Petter Solberg. A hatodik gyorson Atkinson beleakadt egy keréknyomba, és elakadt a mély homokban. Imprezája az újraindítás közben kigyulladt. A szakaszt leállították, és átlagidőt kaptak az utána érkezők.

Mégis hiába nyerte meg így Solberg a gyorsaságit, mivel Hirvonen is legyőzte Atkinsont, ő vette át az első helyet. Ezen a gyorson még Henning Solberg is kiesett, mikor nagy sebességgel elszállt, és néhány fát is letarolt. Szerencsére egyik versenyző sem sérült meg, de ugyanez nem mondható el a Peugeot 307 WRC-jükről.

Szóval Petter Solbergnek még a hetedik gyorson is meg kellett vernie a Focusos Hirvonent, hogy az élre állhasson. Két gyorsasági volt már csak hátra, és ismét két szuperspeciál Perthben, levezetésként. Grönholm ekkora kezdett magára találni, és megnyerte mindkét utolsó szakaszt, de még az első szuperspeciált is. A másodikon Pons volt a gyorsabb, így kicsit legalább villanthatott a Kronos-csapatnak, ha már több vizet nem tudott zavarni. Szerencséjére nem is volt szükség rá.

Szóval Grönholm nyerte a szakaszokat egymás után, miközben Solberg kicsit belassult. Ezért aztán a nap végére ismét Hirvonen állt az élen. Gondolom, nem sértődik meg senki, ha előrebocsátom, hogy innentől kezdve ott is maradt, és megnyerte a futamot. Nyert még néhány gyorsot, de nyert Solberg, Grönholm és még mások is, Hirvonen leső helye viszont kitartott.

Szombatra kilenc gyorsasági lett kitűzve, melyekből az utolsó kettő ismét a perthi kergetőzés volt. Hirvonen 28,2 másodperccel Solberg Subaruja előtt kezdte a napot, mármint időben, mert gyakorlatban mögötte rajtolt, így mindig pontosan láthatta hogyan állnak. Solberg viszont nem láthatta, így rohannia kellett, mert nem tudta milyen időt mehet mögötte Hirvonen.

Eközben Stohl az OMV csapat Peugeot-jával megelőzte az addig a harmadik helyen autózó Pons-t, aki így a negyedik helyre csúszott. A legdurvább viszont Grönholm menetelése volt. Legalább harmadikként kellene célba érnie, hogy világbajnoki esélyei megmaradjanak, és mivel a napot a 18. helyről kezdte, nem sok taktikai választása volt. Nyomnia kellett, ahogy csak a csövön kifér. A hetedik helyig jutott el szombaton, négy szakasz győzelemmel, és a többi gyorson is benne volt a legjobb háromban.

Így az eddig megszokottól eltérően vasárnapra is maradtak izgalmak. A reggeli helyezések még egyáltalán nem jelentették a végeredményt, ahogy az korábbi futamokon ez már megszokott volt. Most még több versenyzőnek is volt esélye a változtatásra, és arra is, hogy megpróbálnak élni ezzel az eséllyel. Tehát az utolsó hat gyorsaságin dőlhet el akár a világbajnoki cím sorsa, ha Grönholm nem autózza be magát az első háromba.

De aztán mégsem történt szinte semmi. Hirvonen 32,3 másodperccel Solberg előtt kezdte az utolsó napot. Ismét a Subaru mögött rajtolt, így továbbra is jobban szemmel tarthatta az eredményeket, és beoszthatta a tempót, és könnyedén meg is tartotta első helyét. Stohl a harmadikként rajtolt, és ez is maradt a végső helyezése, ahogy Xevi Pons is negyediknek hozta be Loeb autóját, és ezzel élete eddigi legjobb világbajnoki eredményét érte el.

A világ szeme persze Grönholm volt, de sajnos a hat gyorsasági kevés volt a megváltáshoz. Az ötödik helyig sikerült visszatornáznia magát, ami irtózatosan nagy teljesítmény lenne mondjuk úgy 8-10 évvel ezelőtt, most csak szimplán ügyes volt. De sajnos ezzel az ötödik hellyel elúszott a világbajnoki cím megszerzésének esélye is. Így aztán teljesen biztos, hogy a 2006-es rali-világbajnok, zsinórban harmadszor, Sebastien Loeb.

Mellesleg Hirvonen teljesítménye is különleges. Első futamgyőzelmével méltóan búcsúztatta a rali-világbajnokságot Perthtől. Idén már csak két, már előre is unalmasnak tűnő futam van hátra. A világbajnokság eldőlt, így a november közepi új-zélandi, és a december eleji angliai futamra már senki sem kíváncsi. De azért mi beszámolunk róluk.

Végeredmény

1. M. Hirvonen, Ford Focus, 3:15:11,8
2. P. Solberg, Subaru Impreza, 3:15:48,9
3. M. Stohl, Peugeot 307, 3:19:10,4
4. X. Pons, Citroën Xsara, 3:19:57,2
5. M. Grönholm, Ford Focus, 3:27:35,6
6. J-M. Latvala, Subaru Impreza, 3:32:21,0
7. M. Baldacci, Mitsubishi Lancer, 3:32:54,7
8. D. Herridge, Subaru Impreza, 3:33:33,8
9. S. Beltran, Mitsubishi Lancer, 3:41:35,3
10. C. Atkinson, Subaru Impreza, 3:42:17,3

A vb állása

1. S. Loeb 112 pont
2. M. Grönholm 91 pont
3. M. Hirvonen 57 pont
4. D. Sordo 43 pont
5. M. Stohl 40 pont
6. P. Solberg 31 pont
7. H. Solberg 25 pont
8. X. Pons 23 pont
9. T. Gardemeister 20 pont
10. C. Atkinson 17 pont

Gyártók versenye

1. Ford 167 pont
2. Kronos Total Citroën 151 pont
3. Subaru 94 pont
4. OMV Peugeot Norway 73 pont
5. Stobart VK M-SP. 37 pont
6. Red Bull Skoda 23 pont

Köszönet a képekért a cseh ralis honlapnak.