Perzselt kenguru, homoki módra

2003.09.08. 12:48

Egy Subaru és egy Citroën jelentette a kemény magot. A többiek csak autókáztak. Martin még egy követ is berakott a csomagtartójába, de ezért meg kizárták.

csik.jpg

Már megint rali VB futam volt a hétvégén. És megint volt magyar résztvevő is, annak ellenére, hogy az ausztrál futam az egyik - tőlünk - legtávolabbi verseny. Az OB-t vezető Benik Balázs és csapata úgy gondolta , hogy törökországi fellépésük után újra tiszteletüket teszik a VB-n. Sajnos a remek kezdet után - a prológon még a legjobb privát versenyzőként szaladtak végig - csak a harmadik gyorsig jutottak . Az egyik kanyarban olyan szerencsétlenül csúsztak ki, hogy a Focus WRC alja teljesen felült egy buckára, a kerekek a levegőben kalimpáltak. Így egy karcolás nélküli, hibátlan autóval kellett feladniuk a versenyt.

A nagymenőknél is voltak mindenféle nevetséges és hihetetlen kalandok. Nézzük napról napra az eseményeket. Az első napot, némi meglepetésre Loeb nyerte a Xsara WRC kormányával a kezében. A meglepetést az okozta, hogy Loeb-öt eddig aszfaltmenőként tartották számon, és Ausztráliában is csak másodszor állt rajthoz. De hát ugye a tehetség határtalan. Az igazat megvallva elég sokan tippeltek Grönholm sikerére, és a hetedik gyors után vezette is az abszolútot. De aztán tett egy kitérőt az út mellé, és meg is állt ott néhány percre. A következő gyorson még átszaladt, de aztán belátta, hogy jobban teszi, ha kiáll, hiszen a hátránya már a tetemes jelzőt is jelentősen túllépte. (~16 perc)

A többi Peugeot sofőrrel nem történtek ilyen malőrök. Ők rohantak, ahogy a lábuk bírta. A VB-t vezető Burns esőtáncot járt a versenyt megelőző este, de imái nem találtak nyitott fülekre. Az ausztrál nap szinte grillezte az utakon repesztő autókban ülőket. Burns minden erejével azon volt, hogy ne maradjon el az élbolytól, ezzel a harmadik helyen tudta magát tartani az első nap. Rovanpera két perces hátrányt gyűjtött be, és mivel tulajdonképpen gondja nem volt, nagyon bízott a következő napokban.

Grönholm kiesésével lépett az élre a már említett Loeb. A futam során ekkor estek le először az állak, hiszen ő volt az, akinek sikerére a legkevésbé lehetett számítani a kenguruk között. Ennek ellenére három gyorsot nyert, egyet egálban Solberggel. A másik két Xsara az autók gyengélkedése miatt egyelőre nem számított eredményesnek. Sainz nem találta az egyensúlyokat, McRae pedig a fékkel birkózott. Viszont ismét elöl volt Solberg. A német futam kivételével idén mindig ott volt az első négyben úgy, hogy az elején gyengén kezdett. Most viszont már az elején is belehúzott - biztos jó hatással volt a közelmúltban történt esküvője -, és a második helyen állt Loeb mögött, mindössze 4 másodperces hátránnyal. A másik Subaruban Mäkinen már nem nagyon törődik semmivel - szerintem. Úgyis visszavonul az év végén, nem sok esélye van, akkor meg minek küzdjön? A negyedik hely lett az övé pénteken.

A Ford csapat királya, Martin az előző futamokon tudatosította pozícióját a mezőnyben. Most azonban valahogy nem úgy ment, ahogy azt vártuk volna. Gyorsan legyártott egymás után néhány apró hibát, és máris az ötödik helyen találta magát. Hátránya valamivel 1 perc fölött volt. Csapattársa, Hirvonnen a 11. helyen, míg Duval a 12. helyen végzett.

A mezőny hátulján is ugyanúgy ment a csatázás, mint az elején. A Skodások és a Hyundai-osok nagyon keményen küzdöttek egymással. A küzdelemből a Hyundai jött ki jobban, Loix a kilencedik időt érte el, Auriol előtt 12 másodperccel. Versenyben volt még Schwarz és Gardemeister is, de ők már jócskán a 10. hely mögött voltak.

Solberg és Loeb vérre menő harca folytatódott a második napon is. Abnormális tempójukat mutatja az is, hogy míg kettőjük közt alig 4 másodpercnyi a különbség, a harmadik helyen álló Burns már közel 40-nel volt lemaradva. Lehetetlen lett volna előre jósolni bármit is, mivel mindkettőjüknek megvolt az esélye a hatalmas bukásra, vagy a dicső befutásra. A napi 10 gyorsból 4-4 lett a megosztás kettőjük között, az utolsó két super-speciált Martin nyerte. Összetettben Loeb megtartotta vezető helyét, előnyét 1 másodperccel növelte az előző estihez képest.

Burnsnél tisztán látszott, hogy nem ez lesz az első futama, amit idén megnyer a Peugeot-val. De valójában erre most nem lett volna szüksége, hiszen a VB összetettben pozícióját veszélyeztető Grönholm már kiesett, Sainz pedig a hetedik hely környékén bóklászott. Tehát Burnsnek ismét bőven elég a harmadik hely. Bár azért lassacskán Martin is veszélyt jelent, aki ráadásul a második napon már átvette a negyedik helyet Mäkinentől. Bár kettőjük közt (Burns-Martin) még jócskán 20 másodperc fölött volt a különbség, Martinnál sosem lehet tudni.

A Citroëneknél úgy tűnik munkával telt az első éjszaka. Colin autójában helyre kalapálták a féket, és máris rászaladt BigMak farára. 1 másodperccel mögötte állt szombat este. Sainz is repesztett, de az előző nap bezsákolt másodpercek lassan fogytak. Rovanpera számára nem volt vesztenivaló, így autózgatott szerényen, számítva a kiesők általi előrébb jutásra. Loix továbbra is vezette a kisebb csapatok külön versenyét. Az elsőtől mért hátránya már 5 perc környékén mozgott. Mögötte kicsit átrendeződött a sorrend. Auriol a 12. helyen, mögötte Gardemeister. Schwarz már 10 percnyire az elsőtől, a 14. helyen végzett.

Aztán eljött az utolsó nap is. Egyértelművé vált, hogy az utolsó kilométereken fog eldőlni a győzelem. A napi négy gyorsasági első helyezései így alakultak: Solberg-Loeb-Solberg-McRae. És ez a két győzelem elég volt Solbergnek, hogy megelőzze Loeb-öt, és a dobogó legtetejére álljon az Ausztrál Ralin.

Ezzel a teljesítményével a második helyre lépett az összetettben, és egálban állnak Sainz-cal. Azt már szinte nem is kell megemlíteni, hogy mivel Burns befutott harmadiknak, továbbra is őrzi vezető pozícióját. Idei eredményei: harmadik: a svéd, az argentín, a német, a finn, és az ausztrál futamokon; második: Törökországban, és Új-Zélandon. Győzelmet nem szerzett a 206 WRC-vel.

Amit pedig Mäkinenről mondtam, részben visszavonom. A hatodik helyre befutva végül még kapott néhány pontocskát is. A Xsarákról meg vagy jót, vagy semmit. A jókat már elképzelhettük Loeb autójának esetében, de a másik két versenyzőt nincs miért méltatni. McRae a negyedik, Sainz az ötödik helyen végzett, de hátrányukat nem is merem kimondani. Ünneprontó lenne, mivel annak is örülni kell, hogy mindhárom autó beért a célba.

És a végére hagytam a második áll leeséses eseményt. Ezt Martin nyújtotta az érdeklődőknek. Azt tudjuk, hogy az elején nem nagyon feküdt neki a gyorskocsi hajtás, de aztán a második nap kicsit jobban ráérzett, és a negyedik helyre kapaszkodott. A második nap befejezését követően azonban kizárták a versenyből. Az történt, hogy az autóban cipelt pótkereket rögzítő dolgok eltörtek, és Martinék egy az út szélén talált nagydarab kővel stabilizálták a kereket, hogy ne röpködjön a hátuk mögött. Na ez a kő nem tetszett a sportbíróknak. Nemcsak azért mert nem esett át az előzetes vizsgálatokon, és nem kapott FIA pecsétet, de ráadásul még 5 kilogrammal növelte is az autó súlyát. No comment.

Loix bevitte a hunyadit a nyolcadik helyre, és bár hátránya elérte a 7 percet, a pontok kárpótolják - mivel idén ez volt az első pontszerzős helyezése. A Skoda továbbra is dolgozik még a Fabia WRC forralásán, hogy a teljes kiforrás mikorra várható, még nem tudni, az azonban eredmény, hogy mindkét autó eljutott a célig.

Következő verseny az október eleji San Remo Rali lesz.