Embertelen iramban

2007.11.04. 09:13

Ahogy átmentünk egy jobbos visszafordítón, kisebb tisztásra értünk, gondolom, mert csak azt vettem észre, hogy kevesebb a fa. Az autó továbbra is rettenetesen sebességgel csóválja magát, amiből arra következtetek, hogy kisebb kanyarokon haladunk át, aztán egyenes utat látok magunk előtt, bukkanóval a közepén.

1995-ben a Veszprém Ralin Csukival három defektet kaptunk egymás után. Így lett a három perc előnyből egy perc hátrány, és csak másodikak lettünk. Emlékszem, ahogy az utolsó gyors felé az etapon számolgattam, mennyivel kéne megvernünk Martin Lacit. Csuka a kormány mögött már tudta, hogy ez esélytelen. Most a bukkanó mögötti, ismét fás részen levő bal kanyar láttán beugrott a defektes kerékkel való poroszkálás. Mennyire durva lenne, ha a földet érő, és rögtön keresztbe csúszó kerekek oldala már most kiszakadna...

De nem szakad. Balázs csak játszik kicsit a mezei Sparcónak tűnő kormánnyal, amin kicsit több gomb, van, mint amit eddig ilyenen láttam, megrántja a kézifék pálcikát és már ott se vagyunk. Pontosan ilyen nyugalom töltött el az ugratón is, de még a földet éréskor is. Egyszerűen nem érzem, hogy veszélyben lennék. A Peltor hangosítás teljesen kizárja a külvilág zajait, egyedül a motor - vagy a kipufogó? - hangja hallatszik, és ez megnyugtató. Szerintem ez önmagában is gyorsabb vezetésre sarkallja a versenyzőket. Sokkal gyorsabban lehet így menni. Azt tudom, hogy jobb oldalról minden 50 %-kal gyorsabbnak tűnik, de ha most levonom ezt az ötvenet, akkor is embertelen iramban megyünk.

Akárcsak tavaly az Esztergom Ralin a GTV-vel. A csibegyári lassító utáni T elágba belóbáltam, és pont kiadta fordulót. Még a verseny összefoglaló DVD-je is velünk kezdődik.Az már persze nem látszik, hogy a három menetből csak ez sikerült. A második alkalommal az árokba csúsztunk, harmadikra pedig megperdült az Alfa és farral érkeztünk az elágazásba. Mint Hideg Krisztián a sárga Ladával 1995-ben a Budapest Rali első napjának végén a Városligeti műjégpálya cél fotocellájába.

De most Balázs alatt nem perdül meg a Focus, csak csúszik keresztbe szinte mindenhol, azt sem tudom, mit nézzek. A tudás, amit most látok, nagyon messze van tőlem. Én már ilyenre sosem leszek képes: egyik kanyart fűzi a másik után, és tudom, hogy csak nekem új a pálya, ő biztos már sokadszorra megy rajta és fejből tudja, hol mennyi fér el, de akkor is történhet bármi.

Mint 1996-ban a Szilveszter Ralin. Ismertem a kanyarokat, pontosan tudtam, mikor mi jön, a tempó sem lehetett nagy, minden csupa hó és jég volt. Az egyik balos mégis kicsit gyorsabban érkezett, mint kellett volna, a külső szélére csúszva telibe trafáltuk egy kivágott fa megmaradt rönkjét. A jobb első kerék teljesen kiszakadt. A szántóföld szélén kellett megjavítani, hogy el tudjunk menni a kocsival.

A Focus eközben simán átlibben - igen ez a jó szó, átlibben - az ugratón, és ismét a fák közé vezet az út. A kormány irtózatos sebességgel pörög Balázs kezében, nem is látom, mikor vált sebességet. A váltóhoz nem kell lenyúlnia, ott van a kormány mögött egy kis kar, azt kell húzni vagy tolni. Mégsem látom mikor nyúl hozzá, annyira gyors. A motoron hallom csak, amikor vált.
Még sosem vezettem ilyen váltós versenyautót.

Ford Focus WRC

Pedig 1997-ben a Gyöngyös Ralin jól jött volna. Már a verseny előtti nap tönkrement a kettes szinkron, állandóan kidobálta. De már nem volt időnk hazamenni másik váltóért. Így másnap reggel úgy indultunk a rajtdobogó felé, hogy Szözsinek kellett tartania kettesben a váltót, hogy ne ugorjon ki. És így mentünk egész nap. Amikor tudtam, tartottam én, de ha kétkezes kormányzás volt, Szözsi fogta bal kézzel. Persze pont ahol nagyon kellett volna, nem volt elég kraft a kigyorsításhoz.

A fék közti bal kanyarban ismét visszazökkenek, látom, hogy megvan is, aztán Balázs lassít. Ennyi? - kérdezem. Ennyi - mondja ő - egy kilométer a pálya. Akkor tehát nagyjából 30-40 másodpercet mentünk. Drága sport, ilyen autóval minden egyes versenykilométer rengeteg pénzbe kerül, nem is vagyok csalódott. Végülis megnézhettem, mit csinál az idén már háromszoros abszolút magyar bajnok Benik Balázs, amikor gyorsan vezet.